Dieseltråden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skulle vilja ha en BM430 som gårdstraktor.
Jag älskar den maskinen. Lagom liten, lagom stor.

Drar betydligt mindre bränsle vid vedmaskinen än 650n också.

En trecylindrig Perkins levererar vrid till ett mysigt dunkande utan att bry sig om att tulla på dieseln.
Otroligt trevliga maskiner.
Väljer man en Massey Ferguson 135, 240 eller liknande, så har man en traktor som tar över många sysslor.

Ljummet öl, polisonger och svängig musik.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det här är lite Beppe Wolgers-känsla för oss sextiotalister...
Låter fint, lite som den BM vi 'lånade' från kamratens fars brädgård när vi skulle bygga trädkoja. Innan avfärd spändes ståltråd genom en grov fjäder vid dieselpumpen så den inte kunde sträckas. Sedan brakade vi iväg med kamraten vid ratten och ett lass brädor plus tre 12/13-åringar som studsade runt på flakvagnen. BM:en gick betydligt fortare än vad som var lämpligt på de små grusvägar vi valt för att slippa träffa på några poliser.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hittade äntligen truckerlåten med dieseltema jag hörde på en fest för typ 100 år sedan. "Stick Shift!
Den har allt! Amerikansk gammal lågvarvig lastbilsmotor med det skönt slöa soundet, klonk från osynkad låda, snutjag ...och nice bopp.
http://www.youtube.com/watch?v=9CNcehcJayc

"Stick shift" betyder alltså manuell låda för de som inte visste det.
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag hittade din Förd igår Teo fast med norsk regplåt.
Rätt modell
rätt motor
rätt flak
rätt färg
tom samma lampor och höjd på däck dock lite fjantigare fälgar men annars exakt likadan som din, jag stog bara å dregglade så jag glömde ta bild på den :huvet
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Teknikfråga: Kan man dumpa spillolja (gammal motorolja) direkt i tanken på en någorlunda modern diesel och köra på det utan problem?
Outspätt?
Utspätt hur mycket?

Vi förutsätter nu sommarkörning utan minusgrader.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Teknikfråga: Kan man dumpa spillolja (gammal motorolja) direkt i tanken på en någorlunda modern diesel och köra på det utan problem?
Outspätt?
Utspätt hur mycket?

Vi förutsätter nu sommarkörning utan minusgrader.

Motorn lär nog gå men räkna med igensatt bränslefilter och ökat slitage på pump och spridare. Inte värt det.
 

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
såld
Motorn lär nog gå men räkna med igensatt bränslefilter och ökat slitage på pump och spridare. Inte värt det.

Går den på det torra miljöblasket dom kallar diesel på macken så lär inte pumpen slitas mer med nånting som smörjer. Sen lär man ju inte ska köra på ren spillolja...
Beror ju på vad han menar med modern diesel, eftersom han inte skriver vad det gäller för bil/motor är det rätt svårt att gissa.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Går den på det torra miljöblasket dom kallar diesel på macken så lär inte pumpen slitas mer med nånting som smörjer. Sen lär man ju inte ska köra på ren spillolja...
Beror ju på vad han menar med modern diesel, eftersom han inte skriver vad det gäller för bil/motor är det rätt svårt att gissa.

Problemet med slitage kommer av partiklarna i spilloljan, allt kommer inte fastna i filtret.

Är det så pass modernt som commonrail eller annat med extrema tryck så kanske pumpen tar direkt skada av så pass tjock olja dessutom. Men det är ren spekulation från min sida.
Vill man absolut köra på spillolja så är välfiltrerad begangnad frityrolja bättre än gammal motorolja iaf.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Teknikfråga: Kan man dumpa spillolja (gammal motorolja) direkt i tanken på en någorlunda modern diesel och köra på det utan problem?
Outspätt?
Utspätt hur mycket?

Vi förutsätter nu sommarkörning utan minusgrader.

Problemet med spillolja är att filtren sätter igen fort, samt att smörjoljor (redan innan de blivit begagnade) har högre ask- och kokstal än mer dedikerade dieselbränslen. Det blir lätt sotkrona på spridarna samt intern igenkoksning. Speciellt moderna dieselmotorer med höga insprutningstryck och härav små men månghåliga spridarmunstycken lider mer av lågvärdiga bränslen.

Tändkulemotorer och liknande allätare hade låga insprutningstryck, ett enda stort spridarhål per cyl osv. De litade dessutom (tac vare det låga varvtalet) mer till förångning i förbränningsrummet, för att kompensera för den dåliga tryckförstoffningen (spridarfinfördelningen) av bränslet. På tändkulemotorer är det dessutom lätt att rycka spridarna och rengöra, det gjorde fiskarna tom ofta till sjöss eller bönderna ute i skogen, när det begav sig.

Tror det är bättre att du satsar på att förestra vegoljor eller kör på billigare eldnings-/marinbunkeroljor (destillat typ gasoil) om du vill spara pengar och har kontakter.

Spillolja är ju väldigt ospecificerat, det kan innehålla motorolja, transformatorolja, kylkompressorolja, hydraulolja, oljesludge, skärolja osv.
 
Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Teknikfråga: Kan man dumpa spillolja (gammal motorolja) direkt i tanken på en någorlunda modern diesel och köra på det utan problem?
Outspätt?
Utspätt hur mycket?

Vi förutsätter nu sommarkörning utan minusgrader.

Ska du blanda det i dieseln så rekommenderar jag en centrifug för att få bort partiklar.

Jag har en ev tillsalu.

Har haft den till att rena gammal frityrolja i min gamla Golf Mk2 TD med 2 tanksystem. (RIP)

Finns lite matnyttigt här inne.

http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet med spillolja är att filtren sätter igen fort, samt att smörjoljor (redan innan de blivit begagnade) har högre ask- och kokstal än mer dedikerade dieselbränslen. Det blir lätt sotkrona på spridarna samt intern igenkoksning. Speciellt moderna dieselmotorer med höga insprutningstryck och härav små men månghåliga spridarmunstycken lider mer av lågvärdiga bränslen.

Tändkulemotorer och liknande allätare hade låga insprutningstryck, ett enda stort spridarhål per cyl osv. De litade dessutom (tac vare det låga varvtalet) mer till förångning i förbränningsrummet, för att kompensera för den dåliga tryckförstoffningen (spridarfinfördelningen) av bränslet. På tändkulemotorer är det dessutom lätt att rycka spridarna och rengöra, det gjorde fiskarna tom ofta till sjöss eller bönderna ute i skogen, när det begav sig.

Tror det är bättre att du satsar på att förestra vegoljor eller kör på billigare eldnings-/marinbunkeroljor (destillat typ gasoil) om du vill spara pengar och har kontakter.

Spillolja är ju väldigt ospecificerat, det kan innehålla motorolja, transformatorolja, kylkompressorolja, hydraulolja, oljesludge, skärolja osv.

Men han skrev ju "motorolja".
Jag har en elektrisk pump med filter (vanligt oljefilter).
Kan mycket väl tänka mig att blanda en procent eller så i dieseln.
Ingen större besparing med en liter/tank, men varför inte?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Men han skrev ju "motorolja".
Jag har en elektrisk pump med filter (vanligt oljefilter).
Kan mycket väl tänka mig att blanda en procent eller så i dieseln.
Ingen större besparing med en liter/tank, men varför inte?

Ett vanligt motoroljefilter filtrerar bort partiklar ner till 20-50 micron vilket bör vara ca 10ggr större än pump/spridare tycker är ok. Förhoppningsvis tar bränslefiltret hand om det men det lär sätta igen rätt fort isf.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men han skrev ju "motorolja".
Jag har en elektrisk pump med filter (vanligt oljefilter).
Kan mycket väl tänka mig att blanda en procent eller så i dieseln.
Ingen större besparing med en liter/tank, men varför inte?
Ok, missade det.
Ja är det ren motorolja som spilloljan innhåller, då har man ju uteslutit en massa oklarheter.
Men fortfarande högt ask och kokstal, så bättre med tvåtaktsolja eller naftenbasolja utan tillsatser om man bara vill ha tillsats för smörjning. Och då räcker det med säg 0.5-1%. Additivpaketet är ju i princip linjärt mot asktalet i en motorolja. Så det smutsar ned motorn. Tror den kostnaden överstiger besparingen, om man nu inte kör ned skrotbilar och inte tar höjd för underhållet i budgeten
 
Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top