Problemet med spillolja är att filtren sätter igen fort, samt att smörjoljor (redan innan de blivit begagnade) har högre ask- och kokstal än mer dedikerade dieselbränslen. Det blir lätt sotkrona på spridarna samt intern igenkoksning. Speciellt moderna dieselmotorer med höga insprutningstryck och härav små men månghåliga spridarmunstycken lider mer av lågvärdiga bränslen.
Tändkulemotorer och liknande allätare hade låga insprutningstryck, ett enda stort spridarhål per cyl osv. De litade dessutom (tac vare det låga varvtalet) mer till förångning i förbränningsrummet, för att kompensera för den dåliga tryckförstoffningen (spridarfinfördelningen) av bränslet. På tändkulemotorer är det dessutom lätt att rycka spridarna och rengöra, det gjorde fiskarna tom ofta till sjöss eller bönderna ute i skogen, när det begav sig.
Tror det är bättre att du satsar på att förestra vegoljor eller kör på billigare eldnings-/marinbunkeroljor (destillat typ gasoil) om du vill spara pengar och har kontakter.
Spillolja är ju väldigt ospecificerat, det kan innehålla motorolja, transformatorolja, kylkompressorolja, hydraulolja, oljesludge, skärolja osv.