Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Wastegate behövs inte..
Det där gäller bara om du har tillräckligt stor turbo eller VGT.
Annars kan det vara en fördel om du vill undvika en sprängd turbo.
Och om du läser min komentar som du svarade på igen så skrev jag "vid ökad bränslemängd", vilket betyder ökad bränslemängd tills du når någon gräns någonstans.
Genom att bara montera turbo utan att öka bränslet, så ökar effekten mycket lite .
Var det inte det jag sa?
motorn blir lite effektivare pga. ökat kompressionstryck), .
Verkningsgraden ökar inte vid ökad kompression på dieselmotorer eftersom friktionsförluster samt värmeförluster börjar öka för mycket. Värmeförlusterna vid ökad kompression ökar eftersom ytarean i förhållande till volymen på den heta gasen ökar precis vid TDC. Och varför friktionsförlusterna ökar behöver jag nog inte förklara.
Så den omräknade carnot-modellens verkningsgrad kan du glömma någonstans över 15-17:1.
Sen är det inte riktigt korrekt utryckt att kompressionen ökar även om jag förstår vad du menar.
Största vinten med turbon är att gasväxlingsförlusterna blir mindre och kan till och med ge ett positivt arbete eftersom man använder värmeenergin ur avgaserna. Har du en intercooler så har du ännu bättre odds att hamna där.
Vidare gör den ökade luftmängden i cylindern att temperaturen efter förbränning i cylindern minskar och därmed minskar värmeförlusterna och därmed blir den termiska verkningsgraden bättre.
sedan ställer man effekten med hur mycket diesel man tillåter pumpen att ge.
Jag tror vi är överens på den punkten.
Last edited: