Häftigt, väcker minnen!Kulturvideo
Nån som har koll på chiptrim?
Funderar över denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Chiptrim_1994_95_6_5TD_20158298.htm?ca=11&w=3
Från enghs motor och ska ge 40-60hk för 3500:- . Känns prisvärt om det nu funkar som det ska, vad jag läst mig till så är det skonsammare för motorn då den optimerar bränsle/luft istället för att lura sensorerna som trimboxar och liknande.
Nån som vet? Har provat?
Motorn är en 6,5l TD med 24k mil på mätaren. Original 200hk.
....
Det finns alltid anledningar att era motorer är konstruerade som de är och man kan vara övertygad om att de ingenjörer som konstruerat era fordon vet mycket mer om sitt arbete än dessa småfirmor som säljer eftermarknadsprylar.
Intressant. Har inte riktigt tänkt på det så, men det är ju en tankeställning. Hållbarhet är viktigt så jag inte e sugen på att renovera varken motor eller låda. Men det känns tafatt att endast plocka ut knappt 200hk ur en 6,5liters turbo snurra? Kan man då få ut kanske 250hk på ett enkelt sätt så skulle den bli klart roligare att använda.
Frågan är väl snarare om man får några 40-60hk extra eller om det bara handlar om typ 5-10hk som jag inte märker. Samt att 200 eller 250hk borde inte göra någon större skillnad på slitaget på så stor motor tycker jag?
Bränsleförbrukningen är mindre intressant, den går hyffsat snålt och körs ganska lite då det är min "hobbybil"
Se till att hon får luft. Sen så kolla nya spridare och större turbo. Själv vill lag inte plocka ur mer än mina modesta 215 kusar för jag vill att den ska knalla på för alltid.
Säkert riktigt men då också lite märkligt att Volvo för lite pengar sålde extra Autobahn-effekt till bilsemestrare - 20-30 extra hästar under en begränsad tid med bibehållna utsläpp och alla garantier giltiga.Det finns alltid anledningar att era motorer är konstruerade som de är och man kan vara övertygad om att de ingenjörer som konstruerat era fordon vet mycket mer om sitt arbete än dessa småfirmor som säljer eftermarknadsprylar.
Intressant. Har inte riktigt tänkt på det så, men det är ju en tankeställning. Hållbarhet är viktigt så jag inte e sugen på att renovera varken motor eller låda. Men det känns tafatt att endast plocka ut knappt 200hk ur en 6,5liters turbo snurra? Kan man då få ut kanske 250hk på ett enkelt sätt så skulle den bli klart roligare att använda.
Frågan är väl snarare om man får några 40-60hk extra eller om det bara handlar om typ 5-10hk som jag inte märker. Samt att 200 eller 250hk borde inte göra någon större skillnad på slitaget på så stor motor tycker jag?
Bränsleförbrukningen är mindre intressant, den går hyffsat snålt och körs ganska lite då det är min "hobbybil"
Funkar det verkligen rakt av med större turbo?
Jag läste nånstans att original så laddar den 0,5 och det är spärrat så att laddet inte går att ställa upp eller byta till större bara sådär. Eller har jag "missuppfittat" som man säger?
Dock ska chippet ändra från 0,5 till 0,7 enligt en på 4x4sweden
Säkert riktigt men då också lite märkligt att Volvo för lite pengar sålde extra Autobahn-effekt till bilsemestrare - 20-30 extra hästar under en begränsad tid med bibehållna utsläpp och alla garantier giltiga.
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|