Dieseltråden.

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Var i Köpenhamn i helgen. Efter att tittat på skor och kläder med tjejen läste jag i en kulturbroschyr (!!!) om DieselHouse. Detta gjorde jag kl 10 första söndagen i månaden (igår). Kl 11 första söndagen i månaden startar de upp en gigantisk feting-dieselmotor (på sisådär grotesk cylindervolym). En långt stenkast från hotellet så var vi på plats någon minut efter 11. Hann få några minuters bakgrundsinfo om motorn (på danska, han stod nära motorn, pekade på motorn, alltså tror jag han pratade om motorn). Sen var det startuppdags. Sjuuukt ballt och högljutt! Med ordentligt dieselångor i luften.

Ett måste!

Jag har varit där. Måste vara det ultimata gubbdagiset. Vad tyckte tjejen din?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hur får man lättast bort RME-klägg från en tank/bränslesystemet? K-diesel?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur får man lättast bort RME-klägg från en tank/bränslesystemet? K-diesel?

Red line RL-2 skulle jag prova, har inte testat den just mot RME-klägg men den är förvånansvärt bra på att lösa upp beläggningar. Alla äldre dieslar jag har haft har gått jämnare efter en flaska.
Var beredd med ett extra filter i bilen bara om det skulle sätta igen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Norska fina gamla bogserbåten Vulcanus, byggd 1959.

8 cyl medelvarvs tvåtakts B&W Alpha på 960 axelhästkrafter och ställbar propeller.
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1354234

Så mulligt ljud. Det är det där skönt slöa tvåtaktsoundet som även Nohab Niklasmotorerna hade.

Uppstart
http://www.youtube.com/watch?v=rmhu_xRDcHk

Här under utbogsering av bulkfartygen Kapitan Nazarev (http://www.marinetraffic.com/ais/se/shipdetails.aspx?MMSI=210564000)
http://www.youtube.com/watch?v=3_dnpI4FIgI
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ponera att man har en större volym brännolja (som enligt uppgifter skulle varit av vinterkvalite) som har bildat sitt finfina sega mysiga säggiga ålarens på bottnen i kylan.

Blir den i ordning av sig själv igen, vilket den borde därför att drivhusnasarna är för snåla för att köpa vinterhärdig olja och endast förvarar några kubik inne åt gången, eller är det kört och den soppan som blivit i bottnen bara är att elda upp?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skön stilstudie på dubbeltarmandet tycker jag. Gamla tjocka lastbilschaffisar som hanterar dubbla osynkade lådor och dubbeltramp i sömnen. Själv är jag litye för ung, jag minns bara föräldarnas snack om de trickiga osunkade lådorna som i personbilar som tarvade dubbeltramp. Men jag minns att jag åkt med på skolresor där chauffören dubbeltrampade, när jag var liten på 70-talet.

Nåväl. Här är iaf högre skolan! Gamla hyttfilmer från lastbilar med dubbla osynkade lådor.
Spak- och pedalballet med tjocka farbröder!

http://www.youtube.com/watch?v=hjJ8n1aQSfw

Postat förut
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=2mf6AUbjT-s&feature=fvwp
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
. Själv är jag litye för ung, jag minns bara föräldarnas snack om de trickiga osunkade lådorna som i personbilar som tarvade dubbeltramp. Men jag minns att jag åkt med på skolresor där chauffören dubbeltrampade, när jag var liten på 70-talet.

Nåväl. Här är iaf högre skolan! Gamla hyttfilmer från lastbilar med dubbla osynkade lådor.
Spak- och pedalballet med tjocka farbröder!

Fast tom lilla jag har ju spakat osyncat.
Tuffat runt i bygden i en BM-traktor, den blir lätt grinig om man inte dubbeltrampar. :gnissla

Men dubbla osyncade lådor ser tämligen lurigare ut att vänja sig vid. Tufft!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast tom lilla jag har ju spakat osyncat.
Tuffat runt i bygden i en BM-traktor, den blir lätt grinig om man inte dubbeltrampar. :gnissla

Men dubbla osyncade lådor ser tämligen lurigare ut att vänja sig vid. Tufft!
Jamen det har du ju rätt i! Jag har också kört osynkad 4-hjulsdriven Volvo 938 i det militära. Fina grejer- Har fortfarande kvar några "Start Pilot" eterpatroner i byrålådan om kriget kommer. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?167422-Dieseltr%E5den/page23&p=4064510#post4064510

Och var det inte så att de gamla oranga rälsbussarna med Scania rakåttor var osynkade också? Jag minns iaf några skrapande ljud när vi åkte rälsbuss upp till Bastuträsk när jag var liten :va
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Skön stilstudie på dubbeltarmandet tycker jag. Gamla tjocka lastbilschaffisar som hanterar dubbla osynkade lådor och dubbeltramp i sömnen. Själv är jag litye för ung, jag minns bara föräldarnas snack om de trickiga osunkade lådorna som i personbilar som tarvade dubbeltramp. Men jag minns att jag åkt med på skolresor där chauffören dubbeltrampade, när jag var liten på 70-talet.

Nåväl. Här är iaf högre skolan! Gamla hyttfilmer från lastbilar med dubbla osynkade lådor.
Spak- och pedalballet med tjocka farbröder!

YouTube Video:


Postat förut
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=...s&feature=fvwp

Tack, en av barndomens gåtor lösta.

Hörde historier om dubbeltrampande men har aldrig tagit mig tid att kolla upp vad det syftade på.

Varit inne i många gamla lasbilshyttar och trasslat rund gamla chassit, men aldrig sett eller reflekterat på att det sitter dubbla lådor. Förutom någon men hög/låg eller halv.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
På 50/60-talet hade Volvolastbilar ibland tvåväxlad bakaxel som manövrerades med en chokeliknande knapp på växelspaken - drogs upp och ner för att ge ett 'halvt' växelsteg som komplement till vanliga vädellådan. Mycket enkel att manövrera jämfört med jänkegubbarnas viftande med två växelspakar.

OT: Har haft en 1972 HVA 360 med hög och lågväxel utöver vanliga fyrväxlade lådan. Manövrerades med ett kort 'kopplingshandtag" som gick att spärra i indraget läge, direkt knyckt från någon tidig enväxlad moped. Ungefär en halv växels reduktion på lågväxel, för bästa ax smällde man in lågväxel samtidigt som man växlade upp med foten, sedan högväxel, ner på låg när nästa växel sparkades i och så vidare. Axade ifrån en Yamaha RD350 upp till 100 om man hade handlag med spakarna. Och så lät det ju kaxigt att växla upp 8 gånger...
Fast egentligen var det ett bygge för International Six Days Trial, tror inte Husqvarna gjorde särskilt många sådana.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top