Dieseltråden.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En kompis skaffade Passat som tjänstebil.
När han hämtade den så påpekade han att han ville ha en effekt box.
"Nej, det vill du inte, växellådan tål det inte."
"Men några hästar till tål den väl?"
"Den kommer att gå sönder fort nog med originaleffekt."

DSG? VW DSG lådor är ett sorgligt kapitel....
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ingen som råkar känna någon med bromsbänk och/eller rullande landsväg att mäta upp en EU-körcykel på? Krävs tydligen för att jag ska få stoppa i oljebrännare i jänkeskrotet... :huvet
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ärade expertis...

Ämnar sälja nuvarande buss (Master L2H2, 2.8, 2000) och köpa en mindre buss som även kan fungera som hyfsat komfortabel famlijetransportör.
Har kommit fram till att en extralång Vito (eller snarare en Viano) är bäst lämpad för mig. Senaste generationen är vad jag tittar på.
Det jag nu funderar på är om nån har nåt att säga om de olika motorer/lådor som erbjuds. Helst vill man ju ha 3.0CDI, mer pulver är alltid bättre, hehe. Ska man akta sig för en sån? Vem vet mer matnyttigt?
Andra erfarenheter om nyare Vito/Viano/Mixto?
 

Frostis

Frost
Gick med
1 May 2007
Ort
Ånge
Hoj
Puch
Hur kan effekten öka så jäkligt? Det måste vara glädjesiffror?

BSR anger att min motor (vw 2,0tdi 143hk) ökar till 190hk och vridet ökar väl runt 100nm. Nu är det ju ingen box iofs utan en ommappning av original ecu. Hur safe är detta tro? Riskerar man dsg-lådan också tro?

Jag har också en 143hk passat, och sitter och lurar på BSR optimeringen, men jag har en manuell låda så jag är mest fundersam hur mycket kopplingen orkar med.
Något måste jag göra med bilen för jag saknar 120hk och ca 100nm mot A4an jag hade innan, jag får ju iaf vridet igen med BSR.

Någon som gjort något åt en nyare VAG 140hk och är nöjd ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Horsepower really means nothing for us", "Horsepower sells engines, torque wins races."

:fakta

Nej, det är tyvärr fel trots att han citerar Smokey Yunick.

Det är vridmomentet på drivhjulen som bestämmer accelerationen men vid varje given hastighet så är det antalet hästkrafter i hos motorn som bestämmer vilket vridmoment du kan växla fram till drivhjulen.

Alltså är det hästkrafterna som räknas, samt förvisso även bredden på effektregistret.

Jag tycker han luktar tvshop-handlare.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nej, det är tyvärr fel trots att han citerar Smokey Yunick.

Det är vridmomentet på drivhjulen som bestämmer accelerationen men vid varje given hastighet så är det antalet hästkrafter i hos motorn som bestämmer vilket vridmoment du kan växla fram till drivhjulen.

Alltså är det hästkrafterna som räknas, samt förvisso även bredden på effektregistret.

Jag tycker han luktar tvshop-handlare.
Exakt. Det enda som kan driva ett fordon framåt är effekt. Att sedan hög effekt på lägre varvtal har kommit att kallas "vrid" är beklagligt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nej, det är tyvärr fel trots att han citerar Smokey Yunick.

Det är vridmomentet på drivhjulen som bestämmer accelerationen men vid varje given hastighet så är det antalet hästkrafter i hos motorn som bestämmer vilket vridmoment du kan växla fram till drivhjulen.

Alltså är det hästkrafterna som räknas, samt förvisso även bredden på effektregistret.

Jag tycker han luktar tvshop-handlare.

Det skiter jag i då jag i praktiken har färre hästar på hjulen i långforden än i min senaste båge men kan lik förbaskat dra omkring på vafasen som helst och bröla ifrån Renå GTI med kjolpaquet och chiptrim vid rödljusen trods dess 3+ ton.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Exakt. Det enda som kan driva ett fordon framåt är effekt. Att sedan hög effekt på lägre varvtal har kommit att kallas "vrid" är beklagligt.

Vridet är förvaltningen av effekten. Jag vill ha vridet nåbart och inte vid en spik på 5.200 varv så man får musarm av att försöka komma åt det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det skiter jag i då jag i praktiken har färre hästar på hjulen i långforden än i min senaste båge men kan lik förbaskat dra omkring på vafasen som helst och bröla ifrån Renå GTI med kjolpaquet och chiptrim vid rödljusen trods dess 3+ ton.

Att den orkar dra handlar bara om utväxlingen, samt att Fården har tillräckligt med tyngd för greppet.
Det andra du pratar om beror på ett brett register vilket inte ska blandas ihop med vridmoment.

Låga effektuttag ur mycket kubik har en tendens att ge breda effektregister och det är så din motor ser ut.

Audi A6 Bi-turbo tar ut 650Nm ur en 3 liters motor vilket är ganska nära dom där 492 foot pund ur 7.3 liter och detta ur en otrimmad motor direkt från löpande bandet.
http://www.worldcarfans.com/112013140533/audi-introduces-new-bi-turbo-diesel-engine
Så jag tycker nog zatzy-mupparna har ganska rätt ang usa-bilars effekt-/vridmoment-uttag.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Audi A6 Bi-turbo tar ut 650Nm ur en 3 liters motor vilket är ganska nära dom där 492 foot pund ur 7.3 liter och detta ur en otrimmad motor direkt från löpande bandet.

Hur många 10.000-talsmil håller den då utan renovering? Och i hur stor procent av registret är man ens i närheten av det vridet?

Grejen är också att ett chiptrim på den så är maskinen ganska snart slut medan en stordiesel som 7.3:an eller Cumminsen med väldigt enkla medel går att få upp effekten ur rejält utan att för den delen tulla så mycket på slitage.

Hur är det med lastbilar då? Tycker ni att en tradare som levererar några hundra sketna hästar ur en 14-liters V8 har för fisigt effektuttag? Ska headmaster på zatzy kanske ringa Scania, Volvo, International, Mac, Peterbilt, Freightliner, mfl och förklara att de resonerar fel på produktutvecklingen och att en nofearkille med chippad Calibra har lösningen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många 10.000-talsmil håller den då utan renovering?

Ja, hur långt brukar en VAG-motor gå? Jag gissar på en sådär 60000 mil?

Och i hur stor procent av registret är man ens i närheten av det vridet?

JA! Nu börjar du tydligen fatta att den där siffran på vridmomentet kanske inte sa så mycket i alla fall?

Hur är det med lastbilar då?

Dom vill ha bredd på effektregistret, inte ett visst antal Nm, därav mycket kubik. Jag tror du missade delar av mitt förra inlägg.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Dom vill ha bredd på effektregistret, inte ett visst antal Nm, därav mycket kubik. Jag tror du missade delar av mitt förra inlägg.

Speciellt Volvo marknadsför sitt höga vridmoment väldigt hårt. Ligger på ca 3550 nm i Fh16 750 nu och det skryter dom hårt med.
Bottenstyrka heter vrid i folkmun och så lär det förbli, mig gör det inget.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Speciellt Volvo marknadsför sitt höga vridmoment väldigt hårt. Ligger på ca 3550 nm i Fh16 750 nu och det skryter dom hårt med.
Bottenstyrka heter vrid i folkmun och så lär det förbli, mig gör det inget.

I motsats till biltillverkarna så anger dom även bredden på arbetsområdet.

I folkmun heter det så ja, och jag kan köpa att folk säger att en motor har bra vridmoment när dom egentligen menar att den har bred effektkurva, mycket effekt på lågt varvtal så den känns stark redan vid låga varvtal.

Men när man försöker bevisa att en motor har bra lågfartsegenskaper genom att titta på siffran för vridmomenttoppen, då har man hamnat galen tunna.

För att ta motorcyklar, vilken har mest vridmoment av tex en YZF250 och en YZ250? Bägge crosshojar, den första är en fyrtaktare på 250cc den andra är en tvåtaktare på 250cc.
Alla som provkör de bägge hojarna skulle nog hävda att fyrtaktaren har mest vridmoment, men bromsbänken visar nåt helt annat.

EDIT: Hittade en bild som visar effekt- och vridmoment-kurvorna. Inte YZ men Suzuki, RMZ450, RMZ250 samt RM250. RM250, dvs 2t 250 ligger bara ca 10% lägre i vridmomentsiffror mot en 4t 450.
 

Bifogat

  • SuzukiversesSuzuki11.jpg
    SuzukiversesSuzuki11.jpg
    75.5 KB · Visningar: 264
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

En bil som över huvud taget går 60000 mil före den rostat upp går sannolikt som taxi.

Övriga bilar som produceras idag brukar rosta bort före motorn är slut. Samt få andra problem som gör att dom skrotas bort istället för att repareras. Sen beror det ju hur du definierar motorrenovering i din fråga tidigare. Motorblocket? Injektorer? turbo?
Motorblocket går nog i alla fall 60000mil. Turbo och injektorer? Nej, det tror inte jag heller.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Alla som provkör de bägge hojarna skulle nog hävda att fyrtaktaren har mest vridmoment, men bromsbänken visar nåt helt annat.

Jag skulle nog helt klart tycka att tvitaktaren hade betydligt bättre vrid. Förstår vad du menar men de nya fyrtaktarna varvar som as och har inte mycket botten, speciellt inte en 250. då drar den andra klart bättre betydligt tidigare.

En bil som över huvud taget går 60000 mil före den rostat upp går sannolikt som taxi.

Övriga bilar som produceras idag brukar rosta bort före motorn är slut. Samt få andra problem som gör att dom skrotas bort istället för att repareras. Sen beror det ju hur du definierar motorrenovering i din fråga tidigare. Motorblocket? Injektorer? turbo?
Motorblocket går nog i alla fall 60000mil. Turbo och injektorer? Nej, det tror inte jag heller.

Nä det var väl kanske inte ett helt rättvist resonemang men jag har hört mycket om moderna ådis och folkor som fått bytta maskiner efter dryga 10 k mil och min egna erfarenhet av ådi är att det är piss rakt igenom.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top