Speciellt Volvo marknadsför sitt höga vridmoment väldigt hårt. Ligger på ca 3550 nm i Fh16 750 nu och det skryter dom hårt med.
Bottenstyrka heter vrid i folkmun och så lär det förbli, mig gör det inget.
I motsats till biltillverkarna så anger dom även bredden på arbetsområdet.
I folkmun heter det så ja, och jag kan köpa att folk säger att en motor har bra vridmoment när dom egentligen menar att den har bred effektkurva, mycket effekt på lågt varvtal så den känns stark redan vid låga varvtal.
Men när man försöker bevisa att en motor har bra lågfartsegenskaper genom att titta på siffran för vridmomenttoppen, då har man hamnat galen tunna.
För att ta motorcyklar, vilken har mest vridmoment av tex en YZF250 och en YZ250? Bägge crosshojar, den första är en fyrtaktare på 250cc den andra är en tvåtaktare på 250cc.
Alla som provkör de bägge hojarna skulle nog hävda att fyrtaktaren har mest vridmoment, men bromsbänken visar nåt helt annat.
EDIT: Hittade en bild som visar effekt- och vridmoment-kurvorna. Inte YZ men Suzuki, RMZ450, RMZ250 samt RM250. RM250, dvs 2t 250 ligger bara ca 10% lägre i vridmomentsiffror mot en 4t 450.