Dieseltråden.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Mysig tomgång:tuttar
<snip>

Lämnar till experterna att förklara varför tomgången är som den är, och om det är bra eller dåligt.

Dieselklasserna i tractor pulling låter likadant, fast mer. Kan det ha att göra med uppställd dieselpump som får motorn att vilja varva, men tomgångsregleringen backar tillbaka.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ärade expertis...

Ämnar sälja nuvarande buss (Master L2H2, 2.8, 2000) och köpa en mindre buss som även kan fungera som hyfsat komfortabel famlijetransportör.
Har kommit fram till att en extralång Vito (eller snarare en Viano) är bäst lämpad för mig. Senaste generationen är vad jag tittar på.
Det jag nu funderar på är om nån har nåt att säga om de olika motorer/lådor som erbjuds. Helst vill man ju ha 3.0CDI, mer pulver är alltid bättre, hehe. Ska man akta sig för en sån? Vem vet mer matnyttigt?
Andra erfarenheter om nyare Vito/Viano/Mixto?

Någon med lite mercakunskaper/-erfarenheter :confused::hej

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någon med lite mercakunskaper/-erfarenheter :confused::hej

Inte direkt gedigen Vito-kunskap men jag köpte en Vito nyligen efter 11 år med Transporter T4 både som diesel och bensin. Det sägs att alla bilar rostar, men Opel har Rekord och Mercedes bygger numera sina bilar av återvunnet Opelskrot. Nu hittade jag förvisso Sveriges enda rostfria Vito men tiden kommer väl ta denna också.

Men den är flera pinnhål bekvämare att köra, och piggare. Min T4 TDI har 102hk standard plus KCR-box som utlovar 130hk. Trots det så är Viton väsentligt piggare med sina också 102 hk och den har inte lika tydlig turbosvacka mellan växlingarna. Vidare har Vito kamkedja och med tanke på att kamremsbyte på Transportern kostar 8500-13500kr(= ca 1kr/milen). Samt så behöver man inte vara orolig att en kamkedja ska brista och ge ett motorhaveri.
Tyvärr är Viton även mindre än Transportern och jag behöver snarare en större bil men köpte den pga ett akut behov. Så jag tänkte ändå sälja den och försöka hitta en fräsh LT35 eller lång/hög T4.

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Tyvärr är Viton även mindre än Transportern och jag behöver snarare en större bil men köpte den pga ett akut behov. Så jag tänkte ändå sälja den och försöka hitta en fräsh LT35 eller lång/hög T4.

2.8tdi motorn i lt35 har kuggdriven kam och 2.5tdi motorn i transporter t5 har kuggdrivet allt, men det visste du säkert :7peta:fyllisar

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Jag har dieselsexan i min Sprinter -11 och den tuffar på bra.
Karossen har däremot redan lacksläpp och jag har haft lite problem med läckande bakaxel och dåligt knutkors.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Var i Köpenhamn i helgen. Efter att tittat på skor och kläder med tjejen läste jag i en kulturbroschyr (!!!) om DieselHouse. Detta gjorde jag kl 10 första söndagen i månaden (igår). Kl 11 första söndagen i månaden startar de upp en gigantisk feting-dieselmotor (på sisådär grotesk cylindervolym). En långt stenkast från hotellet så var vi på plats någon minut efter 11. Hann få några minuters bakgrundsinfo om motorn (på danska, han stod nära motorn, pekade på motorn, alltså tror jag han pratade om motorn). Sen var det startuppdags. Sjuuukt ballt och högljutt! Med ordentligt dieselångor i luften.

Ett måste!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var i Köpenhamn i helgen. Efter att tittat på skor och kläder med tjejen läste jag i en kulturbroschyr (!!!) om DieselHouse. Detta gjorde jag kl 10 första söndagen i månaden (igår). Kl 11 första söndagen i månaden startar de upp en gigantisk feting-dieselmotor (på sisådär grotesk cylindervolym). En långt stenkast från hotellet så var vi på plats någon minut efter 11. Hann få några minuters bakgrundsinfo om motorn (på danska, han stod nära motorn, pekade på motorn, alltså tror jag han pratade om motorn). Sen var det startuppdags. Sjuuukt ballt och högljutt! Med ordentligt dieselångor i luften.

Ett måste!

Jag har rekomenderat det någon gång.
Hette tidigare "Elverksmuséet".
Den lilla dieslpuffran försåg Köpenhamn med ström.

Bor man på västkusten så rekomenderas en utflykt till Grenå.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Inte direkt gedigen Vito-kunskap men jag köpte en Vito nyligen efter 11 år med Transporter T4 både som diesel och bensin. Det sägs att alla bilar rostar, men Opel har Rekord och Mercedes bygger numera sina bilar av återvunnet Opelskrot. Nu hittade jag förvisso Sveriges enda rostfria Vito men tiden kommer väl ta denna också.

Men den är flera pinnhål bekvämare att köra, och piggare. Min T4 TDI har 102hk standard plus KCR-box som utlovar 130hk. Trots det så är Viton väsentligt piggare med sina också 102 hk och den har inte lika tydlig turbosvacka mellan växlingarna. Vidare har Vito kamkedja och med tanke på att kamremsbyte på Transportern kostar 8500-13500kr(= ca 1kr/milen). Samt så behöver man inte vara orolig att en kamkedja ska brista och ge ett motorhaveri.
Tack för svar :tummenupp
Äldre Vito har man ju inte sett många utan rost medans de nyare (från 05) verkar klara sig bättre även om man sett skräckexempel även där. Vad har du för årsmodell och erfarenheter av nyare vito?
Har alla Vito kamkedja eller bara vissa motorer/årsmodeller, isf vilka?
Eftersom mitt nyköp mestadels kommer gå som familjetransportör är komfort/"obussighet" (där pigghet ingår) viktigt. Dock finns kravet att man ska kunna åka fem + en/två hojar kvar.
Så första knäckfrågan är vilken som ger längst lastutrymme med ett baksäte och mellanvägg på plats, Vito (alltså Viano/Mixto) eller T5?

Jag siktar i dagsläget på T5 eller Vito nyare-än-05. Det ska vara "crew cab" eller helglasad med tre rader säten, Vito 115 eller 120 och 2.5 på T5. Är beredd att lägga 60-90, kanske lite mer om nåt riktigt bra dyker upp. Tips på annat?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för svar :tummenupp
Äldre Vito har man ju inte sett många utan rost medans de nyare (från 05) verkar klara sig bättre även om man sett skräckexempel även där. Vad har du för årsmodell och erfarenheter av nyare vito?
Har alla Vito kamkedja eller bara vissa motorer/årsmodeller, isf vilka?
Eftersom mitt nyköp mestadels kommer gå som familjetransportör är komfort/"obussighet" (där pigghet ingår) viktigt. Dock finns kravet att man ska kunna åka fem + en/två hojar kvar.
Så första knäckfrågan är vilken som ger längst lastutrymme med ett baksäte och mellanvägg på plats, Vito (alltså Viano/Mixto) eller T5?

Jag siktar i dagsläget på T5 eller Vito nyare-än-05. Det ska vara "crew cab" eller helglasad med tre rader säten, Vito 115 eller 120 och 2.5 på T5. Är beredd att lägga 60-90, kanske lite mer om nåt riktigt bra dyker upp. Tips på annat?

Jag hade en 03a.

04 blev väl Vito i princip en ny bil, bakhjulsdriven och dom blev nog mindre rostbenägna då, eller om det kanske dröjde till 05. Jag föredrar ju framhjulsdrift på skåpbilar eftersom det är väldigt spännande när det sladdar om man sitter på framhjulen. All känsla försvinner och det är väldigt svårt parera. Och det är väl därför antisladden inte längre går stänga av på 04a och senare.

Vet inte lastlängden i T5 men Viton är kortare än T4, dock går det ju ine en hoj ändå på längden i en tresitsig Vito. Fem personer tillsammans med två hojar tror jag du kan glömma i nåt skåp. Men med två stolar bak samt plats för tre pers fram så kan går ju en hoj plus fem personer. Så om kravet är två hojar + 5 pers då är det nog pickuperna eller ännu större bilar du ska titta på.

T5orna är vad jag förstått inte så värst pålitliga.

Tips på annat så tror jag Toyota Hiace är fina bilar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bogserbåten på bilden åker som bromsbåt, alltså hon har som enda uppgift att få stopp på eländet, och få aktern att svänga. Lyss hur fint det visslar i turboaggregeten när hennes EMD-dieslar tar i för att dra ut aktern vid 00.27
Amerikanska EMD- lokdieslar! Diesel power!

http://www.youtube.com/watch?v=VNgnGfyAqrE

Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Som gammal bogsrsbåtschief (Achilles) måste jag förklara dragkraften, bogserbåten på bilden åker som bromsbåt, alltså hon har som enda uppgift att få stopp på eländet, och få röven på moderhelvetet att svänga. Lyss hur fint det visslar i turboaggregeten när hennes EMD-dieslar tar i för att dra ut aktern vid 00.36
Amerikanska EMD- lokdieslar, de sjunger så sjukt fint! Diesel power!

http://www.youtube.com/watch?v=VNgnGfyAqrE

Fina grejer, en gång i tiden var jag på en mindre bulkare (ca 10000 dwt). Vid avgång från Hamburg visade sig att spolluftsfläkten hade brunnit, den som förser maskin med luft innan det fanns tillräckligt med avgaser för att turbon skulle leverera. Enda lösningen var att få in en bogserare som låg bakom och bromsade så att vår maskin fick lite last och därmed lite turbosnurr. Jag satt ute på poppen o lyssnade på turbinvisslet från bogseraren hela utköraren. Inte en aning om vad det var för maskiner men det var lite mäktigt, jag har alltid gillat bogserare.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fina grejer, en gång i tiden var jag på en mindre bulkare (ca 10000 dwt). Vid avgång från Hamburg visade sig att spolluftsfläkten hade brunnit, den som förser maskin med luft innan det fanns tillräckligt med avgaser för att turbon skulle leverera. Enda lösningen var att få in en bogserare som låg bakom och bromsade så att vår maskin fick lite last och därmed lite turbosnurr. Jag satt ute på poppen o lyssnade på turbinvisslet från bogseraren hela utköraren. Inte en aning om vad det var för maskiner men det var lite mäktigt, jag har alltid gillat bogserare.

Ja bogserbåtar är maffiga grejer, Flytande maskinrum.
Jag var i Rotterdam för några veckor sedan och fick hänga med ut med ett nybygge av den allra senaste designen. Otrolig manöverförmåga, crash stop, 6 kn i sidled demonstrerades bla. Det var så att man fick hålla i sig. 3 st Caterpillar

IMG_3837.jpg

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja bogserbåtar är maffiga grejer, Flytande maskinrum.
Jag var i Rotterdam för några veckor sedan och fick hänga med ut med ett nybygge av den allra senaste designen. Otrolig manöverförmåga, crash stop, 6 kn i sidled demonstrerades bla. Det var så att man fick hålla i sig. 3 st Caterpillar

View attachment 373077

Vad heter den som ligger på Söder Mälarstrand? Thor eller något liknande. Det är nog någon som bor på den. Hur mycket boyta finns i en sådan egentligen? Vacker är den iaf.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Vad heter den som ligger på Söder Mälarstrand? Thor eller något liknande. Det är nog någon som bor på den. Hur mycket boyta finns i en sådan egentligen? Vacker är den iaf.

Den har jag varit ombord på för några år sedan. Det var dåvarande ägaren (doktorand från KTH) som ville ha konsulthjälp med att driftsätta maskineriet. Huvudmotorn hade inte varit igång på säkert ett årtionde.
Satt då en B&W Alpha i henne, reverserbar och direktkopplad.

Du kan läsa mer om henne här

http://www.tugboatlars.se/Thor.htm

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Min T4 TDI har 102hk standard plus KCR-box som utlovar 130hk.
Visst sitter de Bosch vp37 pump i denna? Isf är det att kasta pengarna i sjön att köpa en dyr KCR-box!
För det ända du behöver göra är att montera en potentiometer sen kan du ställa dieselpumpen hur du vill.
Jag och en kompis byggde en box till hans 1,9tdi och det funkar perfekt. Det kostade 100kr ist för 2000+kr som en KCR-box som gör samma sak.. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Visst sitter de Bosch vp37 pump i denna? Isf är det att kasta pengarna i sjön att köpa en dyr KCR-box!
För det ända du behöver göra är att montera en potentiometer sen kan du ställa dieselpumpen hur du vill.
Jag och en kompis byggde en box till hans 1,9tdi och det funkar perfekt. Det kostade 100kr ist för 2000+kr som en KCR-box som gör samma sak.. :)

Vet inte vad det sitter för pump i den men KCR-boxen ökar inte bränsletrycket, den förlänger injektorernas öppettider. Så det är inte samma sak. Att öka bränsletrycket ökar cylindertrycket vilket kan är betydligt skadligare för motorn.

Sprutar man istället in bränsle någon vevvinkelgrad extra så eldar blir det efter att cylindertrycket peakat som man fortsätter elda lite till.

Köpte min box beggad så jag betalade inte +2kkr för min.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...