Dieseltråden.

Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
har just fördrivit tid på youtube. sökningen var diesel cold start.

ärligt, är jänkarna värdelösa på att bygga diesel motorer???. mååånga får ju sitta och harva på startmotor i flera minuter så fort det är 0 grader celcius och lägre...... om man jämför kallstarter med europeiska tillverkare så är det 1-3 sek på startmotor och sen går motorn igång och går rent direkt. jänkemotorn däremot tar ytterligare minuter att gå igång på alla cylindrar....

Men finns det något bättre än att se/höra hur en cylinder hoppar igång för att ett 10-tal sekunder senare se hur nästa följer efter osv. Detta till massiv vit rök som bolmar ur avgasrören, blandat med enstaka svartpoffar. :brynad
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
har just fördrivit tid på youtube. sökningen var diesel cold start.

ärligt, är jänkarna värdelösa på att bygga diesel motorer???. mååånga får ju sitta och harva på startmotor i flera minuter så fort det är 0 grader celcius och lägre...... om man jämför kallstarter med europeiska tillverkare så är det 1-3 sek på startmotor och sen går motorn igång och går rent direkt. jänkemotorn däremot tar ytterligare minuter att gå igång på alla cylindrar....

Ofta så är ju "cold start" videosarna oglödgade just för att få mer effekt.
Glödgar man ordentligt så brukar de hosta igång relativt snällt de också.
Dessutom är bränslekvalitén en smula annorlunda "over there".
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ofta så är ju "cold start" videosarna oglödgade just för att få mer effekt.
Glödgar man ordentligt så brukar de hosta igång relativt snällt de också.
Dessutom är bränslekvalitén en smula annorlunda "over there".

Glöm inte bort att det var engelsmännen som koloniserade Amerika.
Här är seriös coldstart. Jag har själv bott hos en Deltic-mek i syfte att lära mig engelska (språkresor 1983) Hårda bud för en 16-åring.

Deltic-motorn är (som du säkert känner till) en motkolvsmotor där kolvarna är arrangerade i en triangel med vevaxlarna i varje hörn.

Lyss vilken vacker regulatorpendling och turbovissel det är! (jag rekommenderar hörlurar om du vill sätta dig in i hur jag omtumlades som 16-åring)

http://www.youtube.com/watch?v=CG91fYHcm-k
 
Last edited:

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Glöm inte bort att det var engelsmännen som koloniserade Amerika.
Här är seriös coldstart. Jag har själv bott hos en Deltic-mek i syfte att lära mig engelska (språkresor 1983) Hårda bud för en 16-åring.

Deltic-motorn är (som du säkert känner till) en motkolvsmotor där kolvarna är arrangerade i en triangel med vevaxlarna i varje hörn.

Lyss vilken vacker regulatorpendling och turbovissel det är! (jag rekommenderar hörlurar om du vill sätta dig in i hur jag omtumlades som 16-åring)

Den dagen jag vinner jackpotten på euromillions ska jag köpa mig en sån där och sätta upp i bromsbänk. Sen ska det göras massor av rök, värme och ljud till absolut ingen nytta alls utöver mitt höga nöjes skull. Möjligen byta generator så man kan driva ett krossverk eller nåt annat grovt.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
jag förstår att många här gör vad dom kan för att försvara jänkarnas heder i detta ämne. att det är skillnad på diesel bränsle här och i jänkeland vet jag redan, men ändå...... noll grader i jänkeland och motorn startar knappt och -20 eller mer i europa och motorn går igång direkt utan problem och går rent.... sådan otrolig skillnad kan det ej vara..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag är i behov av lite dieselråd! En liten tanke har fötts i min möjligtvis lätt felskruvade hjärna att trycka ner en överdrivet effektiv turbodiesel i den stackars camaron som står i mitt garage, av två väldigt enkla anledningar.
1. En camaro "ska" ha en stor v8 - hur kul är det inte då med dieselknatter på ren princip?
2. Soppaförbrukningen... V6:an drar ju mer än ett kryssningsfartyg!

Så! Förslag på motorer som inte är på tok för trötta, samt gärna lite råd om hur man enklast gör för att kunna få fanskapet genom en besiktning efteråt! Samt gärna lite bra-att-veta-saker. Är som sagt relativt fullkomligt novis när det gäller diesel, någon som gjort något liknande?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Något som denna kanske?

Jag är i behov av lite dieselråd! En liten tanke har fötts i min möjligtvis lätt felskruvade hjärna att trycka ner en överdrivet effektiv turbodiesel i den stackars camaron som står i mitt garage, av två väldigt enkla anledningar.
1. En camaro "ska" ha en stor v8 - hur kul är det inte då med dieselknatter på ren princip?
2. Soppaförbrukningen... V6:an drar ju mer än ett kryssningsfartyg!

Så! Förslag på motorer som inte är på tok för trötta, samt gärna lite råd om hur man enklast gör för att kunna få fanskapet genom en besiktning efteråt! Samt gärna lite bra-att-veta-saker. Är som sagt relativt fullkomligt novis när det gäller diesel, någon som gjort något liknande?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sätt i en Duramax 6.6-liter så kan du åka billigt, på biodiesel, åka ifrån alla med bensinåttor och samtidigt hålla dig någorlunda märkeskorrekt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
jag förstår att många här gör vad dom kan för att försvara jänkarnas heder i detta ämne. att det är skillnad på diesel bränsle här och i jänkeland vet jag redan, men ändå...... noll grader i jänkeland och motorn startar knappt och -20 eller mer i europa och motorn går igång direkt utan problem och går rent.... sådan otrolig skillnad kan det ej vara..

Men att recensera dieselmotorer alena på hur de startar i kyla är lite som när Jeremy Clarksson avgör hur kvalitativ en bil är på hur plastig känsla det är i locket till handskfacket.

Powerstroken är sämst på kallstarter pga hydralikcommon-railen men när den är igång vill jag inte ha en annan motor. Med en fin dieselvärmare så slipper man höra den jämra sig och man har dessutom en till pryl man tycker är ball.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är i behov av lite dieselråd! En liten tanke har fötts i min möjligtvis lätt felskruvade hjärna att trycka ner en överdrivet effektiv turbodiesel i den stackars camaron som står i mitt garage, av två väldigt enkla anledningar.
1. En camaro "ska" ha en stor v8 - hur kul är det inte då med dieselknatter på ren princip?
2. Soppaförbrukningen... V6:an drar ju mer än ett kryssningsfartyg!

Så! Förslag på motorer som inte är på tok för trötta, samt gärna lite råd om hur man enklast gör för att kunna få fanskapet genom en besiktning efteråt! Samt gärna lite bra-att-veta-saker. Är som sagt relativt fullkomligt novis när det gäller diesel, någon som gjort något liknande?

Rent tyckande:
Jag är en stor camarovän.
Men en camaro med V6a är i mina ögon inte värd någonting.
Är det en "generation 4", så gillar jag inte karossen heller.
Därför: GÖRT!
Oavsett om du är märkestrogen och smäller i en 6,5 eller Duramax eller väljer en annan motor (Cummins) så blir det coolt.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Men att recensera dieselmotorer alena på hur de startar i kyla är lite som när Jeremy Clarksson avgör hur kvalitativ en bil är på hur plastig känsla det är i locket till handskfacket.

Powerstroken är sämst på kallstarter pga hydralikcommon-railen men när den är igång vill jag inte ha en annan motor. Med en fin dieselvärmare så slipper man höra den jämra sig och man har dessutom en till pryl man tycker är ball.

alltså om jag har tur så blir jag med skit rik precis som clarksson
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Sätt i en Duramax 6.6-liter så kan du åka billigt, på biodiesel, åka ifrån alla med bensinåttor och samtidigt hålla dig någorlunda märkeskorrekt.

Jag skiter lite i om jag är märkeskorrekt, nästan så att man helst av allt skulle stoppa i en liten kinesisk diesel på princip, bara för att det är så fel, men någonstans får det vara nog med dumheterna... Vilken bil hittar man en Duramax 6.6liters motor i? Har kikat på motorerna från Dodge RAM men de är ju cummins, o den enda jag hittade gick på 93000 vilket är lite mer än jag känner att jag vill lägga på blyklumpen... :gnissla


Rent tyckande:
Jag är en stor camarovän.
Men en camaro med V6a är i mina ögon inte värd någonting.
Är det en "generation 4", så gillar jag inte karossen heller.
Därför: GÖRT!
Oavsett om du är märkestrogen och smäller i en 6,5 eller Duramax eller väljer en annan motor (Cummins) så blir det coolt.

Det är en -98, så vilken generation det är är jag osäker på, den är tydligen tillräckligt snygg för att en tjej i bilkön på essingeleden tyckte att vi skulle börja samåka... Att det är en v6 stör mig inte så enormt, är bara positivt med dagens soppapriser, dock känns det som om 2 cylindrar till inte hade kunnat göra någon större skada då den mer än gärna gör virvlar i tanken. Jag tycker mig förstå att Duramax är vad cheva använder sig av, har du någon som helst aning om ifall man kan få gamla lådan att passa på eller om man måste ha ny sådan med?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag skiter lite i om jag är märkeskorrekt, nästan så att man helst av allt skulle stoppa i en liten kinesisk diesel på princip, bara för att det är så fel, men någonstans får det vara nog med dumheterna... Vilken bil hittar man en Duramax 6.6liters motor i?

Det är GM som kör med Duramaxen. Kolla skrotar och i USA. Duramaxen är mer varvvillig än både Cummins och Powerstroken så den är nog roligare i en gatbil. Se till att få lådan till den också. De kör med Allison 1000.
Skulle vara ett grymt bygge!
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag är i behov av lite dieselråd! En liten tanke har fötts i min möjligtvis lätt felskruvade hjärna att trycka ner en överdrivet effektiv turbodiesel i den stackars camaron som står i mitt garage, av två väldigt enkla anledningar.
1. En camaro "ska" ha en stor v8 - hur kul är det inte då med dieselknatter på ren princip?
2. Soppaförbrukningen... V6:an drar ju mer än ett kryssningsfartyg!

Så! Förslag på motorer som inte är på tok för trötta, samt gärna lite råd om hur man enklast gör för att kunna få fanskapet genom en besiktning efteråt! Samt gärna lite bra-att-veta-saker. Är som sagt relativt fullkomligt novis när det gäller diesel, någon som gjort något liknande?

http://www.blocket.se/dalarna/Cheva_Duramax_projekt_1000hk_42588850.htm?ca=17&w=3
köp den bilen och plocka motor och låda!
Skulle bli ett grymt bygge :banana
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det är GM som kör med Duramaxen. Kolla skrotar och i USA. Duramaxen är mer varvvillig än både Cummins och Powerstroken så den är nog roligare i en gatbil. Se till att få lådan till den också. De kör med Allison 1000.
Skulle vara ett grymt bygge!

Ju mer jag funderar på det, ju mer logiskt känns det att genomföra (!?!) och det känns som om det kommer bli av, i någon form iaf, frågan är mest om pengar, har ju gått o köpt mig en sporthoj som ruinerar mig stup i kvarten.... ^^ Blir nog att jaga lite skrotar i vinter och klura på diverse lösningar för att få den att gå igenom en besiktning, om det ens går. Tråkigt att behöva byta motor, låda och kardanaxel en gång om året :huvet

http://www.blocket.se/dalarna/Cheva_Duramax_projekt_1000hk_42588850.htm?ca=17&w=3
köp den bilen och plocka motor och låda!
Skulle bli ett grymt bygge :banana

160000 känns som lite att ta i, med tanke på att hela bilen är värd max 60-70 :huvet Får nog ta o jaga runt lite o dra i diverse trådar o jaga efter något lite billigare...


Edit: Såg just att det finns en diesel v10 från en touareg till salu för 37000, om man skulle ta o ringa banken...
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
313 hästar och 750nm kan ju inte vara fel. Plocka hela drivlinan så får du en grym vinter Camaro!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
V10TDI motorn är det enda som är bra med en Touareg. Fantastiskt trevlig spis om än ganska odramatisk. Sitter även i Phaeton om du vill leta objekt...
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top