Dieseltråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Precis som du säger så var det rätt härligt dieselljud i den. Annars tycker jag personligen att moderna personbilsdieslar låter otroligt slätstruket och bensinaktigt. Men det är det marknaden efterfrågar så egentligen är det inte så konstigt.

Vad ligger förbrukningen på? Visst är det dubbelturbo i den, är dom par eller seriekopplade eller hur det nu fungerar?

Förvånad över förbrukning (positivt). Det är ändå 2ton bil och 3-liters maskin. 0.75 i snitt över 300mil. Långkörare en dl mindre. I stan såklart ett par högre. Lagom cruisingfart 140, då ligger varvet på måttliga 2000 och drar då strax under mitt snitt. (verklig förbrukning)

Jeop, dubbelturb(sekventiell) . En liten, drar från 1200 till typ 2600. Stora från 2300 till varvstopp(5000 nånstans)
Märks inte att det sitter turbo, dvs den drar jämt och brutalt hela registret utan puckel eller dip.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjena Stefan! Är du i maskin på T56?

Jörgen här,
Chief på T46
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjenare Jörgen!

Nej, är inte i maskin. Många försök har gjorts för att få ner mig där men jag håller mig bakom rodret;)

Vi ses väl där ute snart då!

Ok!
Har värvningsförsök förekommit så finns det hopp! Det är ju maskin och underhållet som är det talangkrävande på dessa båtar :tungan
Jag började som maskinist 1990 på T46, åren går...
Ja vi syns säkert på Gålö! Några T46-maskinare och jag har plockat ned en hel Isotta inne i akuten i vinter. Nu letar vi tillverkare av kolvringar. Provexemplar har skickats ända till Kina :D

Lyft av höger cylinderrad
image.jpg

Lyft av mittre cylinderrad
image.jpg

Resten av gänget har jobbat ombord. Så det har varit full aktivitet på maskingänget.

Men nu blev det bensinmotorsnack i dieseltråden :gnissla
 
Last edited:

Teawby

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Norrort
Hoj
Motortopedbåt T56
Ok!
Har värvningsförsök förekommit så finns det hopp! Det är ju maskin och underhållet som är det talangkrävande på dessa båtar :tungan
Jag började som maskinist 1990 på T46, åren går...
Ja vi syns säkert på Gålö! Några T46-maskinare och jag har plockat ned en hel Isotta inne i akuten i vinter. Nu letar vi tillverkare av kolvringar. Provexemplar har skickats ända till Kina :D

Lyft av höger cylinderrad
View attachment 416338

Lyft av mittre cylinderrad
View attachment 416334

Resten av gänget har jobbat ombord. Så det har varit full aktivitet på maskingänget.

Men nu blev det bensinmotorsnack i dieseltråden :gnissla

Får ni ordning på henne till säsongen?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Jag måste säga att moderna dieslar inte riktigt tilltalar mig. All teknik och elektronik gör dom visserligen väldigt starka och snåla, men samtidigt försvinner lite av den karaktäristiska robustheten och tillförlitligheten.

Det här gör det inte bättre i mina ögon:
________________________________________________________________
http://www.svd.se/naringsliv/motor/miljodiesel-kan-fa-bilen-att-stanna_4351281.svd

För fyra år sedan råkade många etanolbilsägare ut för stora reparationer sedan etanolbränslet förstört bränslesystem i bilar. Ofta fick kunderna betala ur egen ficka.

Nu rullas nästa miljöbränsleskandal upp. Det rör sig om en inblandning av biodieseln RME (upp till 7 procent), som framställs ur rapsolja och minskar koldioxidutsläppen i vanlig diesel, som slammar igen bilars bränslefilter. I värsta fall kan problemet få bilar att stanna med efterföljande bärgning.

– Det är en säkerhetsfråga kopplat till framför allt OKQ8:s dieselbränsle. Andra bolag med samma RME-halt har inte haft detta problem, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden.

Han säger att sju bilmärken är drabbade: Jaguar, Land Rover, Opel, Ford, Volvo, Kia och Hyundai.

Exakt vad som är problemet är ännu inte klarlagt, men enligt Bil Sweden kan det röra sig om RME-råvarans ursprung eller avsaknad av tillsatser som ska motverka att filtren igensätts. Problemet är temperaturrelaterat och uppstår oftast när temperaturen är runt 0 grader – som nu.

Hos utpekade OKQ8, och även deras branschorganisation Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI), slår man ifrån sig allt ansvar. De hävdar att deras diesel uppfyller alla krav som finns i svenska och europeiska standarder.

– Dieselbränslet som finns på marknaden uppfyller standarder i Sverige och Europa. Det är det enda som vi leverantörer kan förhålla oss till, säger Ulf Svahn, vd på SPBI.

Precis som i etanolskandalen är det kunderna som kommer i kläm. Hos flera bilmärken är det just bilägarna som får stå för alla kostnader. Undantag är Kia och Hyundai som betraktar igensättningen som en säkerhetsrisk och står för kostnaden på mellan 1 000 och 1 500 kronor för att byta bränslefilter.

Men hos Ford får kunderna ta kostnaden.

– I dagsläget är det kunderna som betalar för bytena, säger Ola Norberg informationschef på Fords säljbolag i Sverige.

Hur många som drabbats säger han sig inte veta.

Om en Ford tappar ork på grund av igensatt bränslefilter och att det exempelvis leder till att den blir påkörd bakifrån. Vem bär ansvaret?

– Det är en bra fråga. Någonstans menar vi att bränslebolagen som levererar det undermåliga bränslet är ansvariga. Det är uppenbart att det är något i bränslet som orsakar problemet.

Även hos Opel får kunderna stå för kostnaderna. På prestigemärket Jaguar Land Rover blir SvD Näringsliv hänvisad till Petri Laukkanen, tekniker hos generalagenten. Han kan trots upprepade frågor inte redogöra för vem som måste betala för bränslefilterbytena.

– Jag vet inte. Återförsäljarna sköter det här själva. Vi ser inte det som så stort att vi genomför åtgärder från generalagentens sida. Vi har inte heller resurser att göra det.

Håller du med om att det är en säkerhetsrisk?

– Jag har inga kommentarer.

På Volvos säljbolag i Sverige är Bjarne Darwall presschef. Efter att ha frågat flera gånger i mejl och per telefon om det är kunden eller Volvo som står för kostnaden om en bil drabbas av problemen, säger Bjarne Darwall:

– Jag kan inte svara på det. Man måste kolla på grundorsaken i varje fall.

Men har kunderna eller ni hittills tagit kostnaderna?

– Det känner jag inte till.

Bjarne Darwall uppger att Volvo haft några fall med bilar som har 1,6-liters dieselmotorer, men vill inte peka ut något bränslebolag som ansvarigt.

För Volvo kan det vara extra känsligt eftersom OKQ8 är leverantör till Volvos Tanka-stationer.

Påverkar det Volvos hållning gentemot era kunder att OKQ8 levererar diesel till er?

– Det påverkar inte hållningen i frågan. Vi är framför allt angelägna att kunderna ska känna sig säkra, säger Bjarne Darwall.

Vi har alltså ett låst läge där bilbolagen antingen duckar eller skyller på bränslebolagen. Och hos Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet är vd Ulf Svahn lika benhård.

Vad skulle du vilja säga till bilägarna som drabbas – som får betala detta själva?

– De får vända sig till sitt bilmärkes generalagent, som får påverka standardiseringsarbetet, säger Ulf Svahn.

Om en bil stannar i en tunnel på grund av tätt filter och det blir en våldsam kollision – vem bär ansvaret?

– Det är så hypotetiskt, det kan man inte svara på. Det måste i så fall utredas, säger Ulf Svahn.
_________________________________________________________________

Hur kan man konstruera bilar som är så känsliga för bränslekvalité:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Får ni ordning på henne till säsongen?

Nej inte den här motorn. Det var heller inget jag hade vågat hoppas på. Det här är en renovering av en motor som jag vill ha som reservmotor för att i framtiden byta ut vår babords huvudmotor, (BBHM) som är ganska sliten i ringarna, högt vevhustryck. Så vi nöter på tills den är klar med den här motorn, sedan byter vi.

Hittills har vi hittat sprickor i ett antal kolvar, plus att vi måste ha nya kolvringar, så det blir full demontering av en skrotmotor för att hitta kolvar, sedan specialtillverkning av kolvringar.
Ett problem är nu plats i verkstaden och avställningsytor, eftersom vi måste demontera ytterligare en Isotta parallellt. Dessutom är det ju mycket jobb ombord inför säsongen, så snart får vi sannolikt pausa i motorrenoverandet för att falla på i arbetena ombord.

Vi har ett skrovarbete som måste göras innan sjösättningen. Byta ut ett HM-avgasutlopp under vattenlinjen. Det kan försena sjösättningen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det bara ex-ungdomar som är intresserade av gamla fartyg :näsblod

Skämt åsido, sker det någon föryngring inom veteranflottiljen?

Målet är att ha en jämn åldersfördelning. Det eftersträvar alla fartyg i flottiljen.
Min personliga erfarenhet är att yngre och pensionärer ofta kan ge mest. De kan ofta lägga mer tid än de som är mitt i livet med familj.

Men i den motorgrupp som pysslar med den här motorn har vi valt ut de mest erfarna, två av dem erfarna flygmekaniker Klas och Mats, Klas är pensionär och syns på en av bilderna. De yngre i besättningen/maskingänget får förstås vara med och lära sig. Men det är de äldre erfarna som leder arbetet.
Det är samma vid motorarbeten på T26 som har likadana motorer.
Det är inte lätt att hitta människor som kan tänka sig att jobba ideellt med sånt här, så vi har alltid ögonen öppna. Det är ju 90% underhåll och 10% körning. Det är ju inte alla som tänker på det efter att bara ha sett båtarna forsa fram en fin sommardag. Maskintjänsten vid körning är ju heller inget lätt jobb. Det är en påfrestande miljö och man måste vara alert och veta vad man håller på med. Allt är manuellt, tex maskintelegraf till både hög- och lågfartsmaskineriet. Inga termostater. olje- och vattentemp reglerar man med manuella shuntar till respektive motor. Man måste vara minst tre i maskin för att kunna köra, en till varje huvudmotor. Det är varmt och bullrigt. Pga av hörselskydd får man kommunicera med teckenspråk osv.
Man använder sina sinnen till att kontrollera. Känna med händer på lagertemperaturer etc. Dvs sånt som äldre motorgubbar ofta har i blodet men som man får träna de yngre i.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hur var det när fartygen var i operativ tjänst, sköttes allt i maskin av befäl då? Om det är så avancerat så kanske man inte vill släppa sådant ansvar till en tonårig värnpliktig menar jag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur var det när fartygen var i operativ tjänst, sköttes allt i maskin av befäl då? Om det är så avancerat så kanske man inte vill släppa sådant ansvar till en tonårig värnpliktig menar jag.

På motortorpedbåtarna MTB var chiefarna (Maskincheferna) underofficerare och maskinisterna var värnpliktiga.
Men även officerarna var unga, 20-årsåldern.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Teo (om du fortfarande kikar in här?) funkar Webaston fortfarande bra?

Kanon! Eldar med den var dag. Dock så råkade jag riva av örngösröret med ljuddämparen på när jag bytte alla bromsrör så nu dånar det mellan sekelskiftsfasaderna här på öfvre när man kör.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Kanon! Eldar med den var dag. Dock så råkade jag riva av örngösröret med ljuddämparen på när jag bytte alla bromsrör så nu dånar det mellan sekelskiftsfasaderna här på öfvre när man kör.

Fan vad fränt!:yoparty Dieselvärmare har riktigt ballt ljud, låter nästan som små gasturbiner.

En fråga till experterna. Även om bakterietillväxt inte är ett så stort problem när det gäller bilar så förekommer det. Dricksvatten kan man ju rena från bakterier genom att stråla med uv-ljus, kan samma teknik fungera i en dieseltank för att bli av med bakterier? Eller bryter man ner den inblandade biodieseln då?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top