Jag måste säga att moderna dieslar inte riktigt tilltalar mig. All teknik och elektronik gör dom visserligen väldigt starka och snåla, men samtidigt försvinner lite av den karaktäristiska robustheten och tillförlitligheten.
Det här gör det inte bättre i mina ögon:
________________________________________________________________
http://www.svd.se/naringsliv/motor/miljodiesel-kan-fa-bilen-att-stanna_4351281.svd
För fyra år sedan råkade många etanolbilsägare ut för stora reparationer sedan etanolbränslet förstört bränslesystem i bilar. Ofta fick kunderna betala ur egen ficka.
Nu rullas nästa miljöbränsleskandal upp. Det rör sig om en inblandning av biodieseln RME (upp till 7 procent), som framställs ur rapsolja och minskar koldioxidutsläppen i vanlig diesel, som slammar igen bilars bränslefilter. I värsta fall kan problemet få bilar att stanna med efterföljande bärgning.
– Det är en säkerhetsfråga kopplat till framför allt OKQ8:s dieselbränsle. Andra bolag med samma RME-halt har inte haft detta problem, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden.
Han säger att sju bilmärken är drabbade: Jaguar, Land Rover, Opel, Ford, Volvo, Kia och Hyundai.
Exakt vad som är problemet är ännu inte klarlagt, men enligt Bil Sweden kan det röra sig om RME-råvarans ursprung eller avsaknad av tillsatser som ska motverka att filtren igensätts. Problemet är temperaturrelaterat och uppstår oftast när temperaturen är runt 0 grader – som nu.
Hos utpekade OKQ8, och även deras branschorganisation Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI), slår man ifrån sig allt ansvar. De hävdar att deras diesel uppfyller alla krav som finns i svenska och europeiska standarder.
– Dieselbränslet som finns på marknaden uppfyller standarder i Sverige och Europa. Det är det enda som vi leverantörer kan förhålla oss till, säger Ulf Svahn, vd på SPBI.
Precis som i etanolskandalen är det kunderna som kommer i kläm. Hos flera bilmärken är det just bilägarna som får stå för alla kostnader. Undantag är Kia och Hyundai som betraktar igensättningen som en säkerhetsrisk och står för kostnaden på mellan 1 000 och 1 500 kronor för att byta bränslefilter.
Men hos Ford får kunderna ta kostnaden.
– I dagsläget är det kunderna som betalar för bytena, säger Ola Norberg informationschef på Fords säljbolag i Sverige.
Hur många som drabbats säger han sig inte veta.
Om en Ford tappar ork på grund av igensatt bränslefilter och att det exempelvis leder till att den blir påkörd bakifrån. Vem bär ansvaret?
– Det är en bra fråga. Någonstans menar vi att bränslebolagen som levererar det undermåliga bränslet är ansvariga. Det är uppenbart att det är något i bränslet som orsakar problemet.
Även hos Opel får kunderna stå för kostnaderna. På prestigemärket Jaguar Land Rover blir SvD Näringsliv hänvisad till Petri Laukkanen, tekniker hos generalagenten. Han kan trots upprepade frågor inte redogöra för vem som måste betala för bränslefilterbytena.
– Jag vet inte. Återförsäljarna sköter det här själva. Vi ser inte det som så stort att vi genomför åtgärder från generalagentens sida. Vi har inte heller resurser att göra det.
Håller du med om att det är en säkerhetsrisk?
– Jag har inga kommentarer.
På Volvos säljbolag i Sverige är Bjarne Darwall presschef. Efter att ha frågat flera gånger i mejl och per telefon om det är kunden eller Volvo som står för kostnaden om en bil drabbas av problemen, säger Bjarne Darwall:
– Jag kan inte svara på det. Man måste kolla på grundorsaken i varje fall.
Men har kunderna eller ni hittills tagit kostnaderna?
– Det känner jag inte till.
Bjarne Darwall uppger att Volvo haft några fall med bilar som har 1,6-liters dieselmotorer, men vill inte peka ut något bränslebolag som ansvarigt.
För Volvo kan det vara extra känsligt eftersom OKQ8 är leverantör till Volvos Tanka-stationer.
Påverkar det Volvos hållning gentemot era kunder att OKQ8 levererar diesel till er?
– Det påverkar inte hållningen i frågan. Vi är framför allt angelägna att kunderna ska känna sig säkra, säger Bjarne Darwall.
Vi har alltså ett låst läge där bilbolagen antingen duckar eller skyller på bränslebolagen. Och hos Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet är vd Ulf Svahn lika benhård.
Vad skulle du vilja säga till bilägarna som drabbas – som får betala detta själva?
– De får vända sig till sitt bilmärkes generalagent, som får påverka standardiseringsarbetet, säger Ulf Svahn.
Om en bil stannar i en tunnel på grund av tätt filter och det blir en våldsam kollision – vem bär ansvaret?
– Det är så hypotetiskt, det kan man inte svara på. Det måste i så fall utredas, säger Ulf Svahn.
_________________________________________________________________
Hur kan man konstruera bilar som är så känsliga för bränslekvalité
![Va?? :va :va](/img/smilies/nya/confused.gif)