Dieseltråden.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan vad fränt!:yoparty Dieselvärmare har riktigt ballt ljud, låter nästan som små gasturbiner.

En fråga till experterna. Även om bakterietillväxt inte är ett så stort problem när det gäller bilar så förekommer det. Dricksvatten kan man ju rena från bakterier genom att stråla med uv-ljus, kan samma teknik fungera i en dieseltank för att bli av med bakterier? Eller bryter man ner den inblandade biodieseln då?
Det finns sådana system. Sök på diesel fuel polishing.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack! Dock verkar det vara delade meningar om hur bra det fungerar tyvärr. Ingen quick fix som jag trodde. :)

Om du har bakterier i en tank så är det snabbaste att se till att få ut ev vatten. Sedan biocid.
Håller man tanken fri från vatten är det oftast inget problem.
Problem är dock FAME. Eftersom den är hygroskopisk så binds en viss mängd vatten i själva bränslevolymen.
Jag vet för lite om din installation.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Om du har bakterier i en tank så är det snabbaste att se till att få ut ev vatten. Sedan biocid.
Håller man tanken fri från vatten är det oftast inget problem.
Problem är dock FAME. Eftersom den är hygroskopisk så binds en viss mängd vatten i själva bränslevolymen.
Jag vet för lite om din installation.

Har ingen färdig installation utan lekte mest med tanken att helt sonika stoppa ner en uv-lampa i bränsletanken för att se vad som händer. Men precis som du är inne på så verkar det vara effektivare och lättare att förhindra förekomst av vatten i tanken för att förhindra bakterietillväxt.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Modern flodpusher spolas in under bro, försöker köra sig loss. Sedan kommer en traditionell bogserbåt...Diesel power!!1

https://www.youtube.com/watch?v=-65_DKUv3ks

Det såg ut att vara en ganska enkel match för bogserbåten det där.
Jag har noterat sedan innan att amerikanska bogserbåtar ofta skiljer sig mot de vi ser i Europa t.ex. De amerikanska är ganska stora och verkar också vara av ett äldre snitt, medan de vi ser här är av traktor-typ med Voith Schneider-framdrivning och ser ut som UFOn.

Finns det någon speciell anledning till det?
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Köpte mig en Mercedes C250TDT i bruksskick här i helgen. Har inte kört jättemycket men jag har noterat att tempmätaren ligger runt 70-75*C vid normal motorvägskörning med + 6-7*C utomhus.

Jag tycker att det verkar lite lågt och vill ha det till att 80*C är en bättre temperatur mtp livslängd mm.

Vad är generellt en bra arbetstemp för en dieselmotor?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Fråga till dieselnördarna.

Jag har jobbat som förare nu i några år och något som slagit mej är hur ofta dieselfordonen måste byta bränslefilter jämfört med fordonen som körs på bensin eller etanol, som ofta klarar sej genom hela livet utan byten. Detta tycks gälla oavsett fabrikat på fordonen.

Är det inbillning eller är det fler som känner till detta?
Vad beror det isåfall på? Skitig soppa?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fråga till dieselnördarna.

Jag har jobbat som förare nu i några år och något som slagit mej är hur ofta dieselfordonen måste byta bränslefilter jämfört med fordonen som körs på bensin eller etanol, som ofta klarar sej genom hela livet utan byten. Detta tycks gälla oavsett fabrikat på fordonen.

Är det inbillning eller är det fler som känner till detta?
Vad beror det isåfall på? Skitig soppa?
Varför frågar du när du vet?
Är du skollärare?

Precis som du tror så är det en kombination mellan skitig diesel (både partiklar och vatten), särskilt i "biodiesel" och känsliga högtryckspumpar.
Visst kan man gnälla om det.
Men filtret är ju inte dyrt och byts lätt och smidigt.
Många byter dock i onödan när det larmar för vatten.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Precis som du tror så är det en kombination mellan skitig diesel (både partiklar och vatten), särskilt i "biodiesel" och känsliga högtryckspumpar.
Jag skulle säga att största delen av partiklarna är alger som ju trivs finfint i (bio)dieseltankar med minsta vatteninnehåll.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top