Dieseltråden.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Varför frågar du när du vet?
Är du skollärare?

Precis som du tror så är det en kombination mellan skitig diesel (både partiklar och vatten), särskilt i "biodiesel" och känsliga högtryckspumpar.
Visst kan man gnälla om det.
Men filtret är ju inte dyrt och byts lätt och smidigt.
Många byter dock i onödan när det larmar för vatten.
Är det verkligen så mycket biodiesel i vanlig macksoppa?

Sen vet jag inte om det är så lätt och smidigt med bytena. Det är inte alla bilar som varnar, utan vissa går in i nödläge helt abrupt när man ligger och gasar för omkörning, med potentiellt farliga situationer som följd. Har man oturen att köra Ford behöver den dessutom omprogramering av bränslepump efter filterbyte.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det verkligen så mycket biodiesel i vanlig macksoppa?

Sen vet jag inte om det är så lätt och smidigt med bytena. Det är inte alla bilar som varnar, utan vissa går in i nödläge helt abrupt när man ligger och gasar för omkörning, med potentiellt farliga situationer som följd. Har man oturen att köra Ford behöver den dessutom omprogramering av bränslepump efter filterbyte.
Preem har ju ren svartlutbaserad diesel.
De andra ligger runt sju procent.
Fordarna är naturligtvis lika felkonstruerade som vanligt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Och bakterieslem som frodas i skiktningarna mellan vatten/diesel.

Gissar att vi menar samma sak eller har vi både alger och bakterieslem i våra tankar?:confused:
Biomassa är iaf största boven när det gäller igensatta filter på dieselsidan.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tänker mig att algerna behöver ljus också.
Då lär dom växa dåligt i de flesta dieseltankar. Fan vet.
Jag orkar inte plugga nog med biologi och kemi för att lösa detta, jag köper nog ett extra filter och kastar in i bakluckan istället.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Nu är det problem med bilen.

Mercan (250TDT) började gå dåligt och svartryka vid hårda gaspådrag. Senare så fick den ojämn gång vid tomgång och ännu lite senare så började den spika, vitryka samt rusa okontrollerat. Samtidigt var motorummet fullt med diesel, troligtvis på att en returslang hoppat loss. Nu går motorn bra på tomgång men börjar spika, vitryka och så småningom rusa när man varvar lite.

Vad kan ha hänt?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Efter drygt 150 mil med "nya" bilen, Superb 1.6tdi, så är jag väldigt nöjd. Ett snitt på 0.65l/mil varav hälften av dessa med en tung husvagn efter. Tydligen lite för tung för mitt körkort när jag kollade efter...
0.5l/mil verkar inte helt omöjligt att uppnå och då kommer jag spara (tjäna om man är tjej) massvis med pengar jämfört med gamla Saaben :brynad

Och jag tankade firmabussen igår, hade ett snitt på 0.78l/mil med lätt 75% stadskörning. Renault Trafic modell snikmotor a la 82hk...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Rollin' coal...
Trodde det var en skröna men en enkel sökning visade att det inte alls är ovanligt.
Jävla idioter enligt mej!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Får ställa frågan då så man får det klart. Vilka är förhållanden man ska ha för att överväga en diesel över en bensinare? Hör folk säga att kör man mycket ska ha diesel. Varför, vad bestämmer?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag har kört diesel några år, oftast korta sträckor.
Nackdelar:
Det tar lång tid att få upp värmen.
Man måste bränna ur bilen med jämna mellanrum för att DPF ska få tid att regenerera.
Du kan få slambildning i bränslet av olika orsaker.
Dyrare i inköp.
Dyrare vägskatt.

Fördelar:
Dieseln är ngt billigare och bilarna går snålt.
Underbart vrid.
Avslappnad körning, pga av att du inte behöver växla så ofta.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har kört diesel några år, oftast korta sträckor.
Nackdelar:
Det tar lång tid att få upp värmen.
Man måste bränna ur bilen med jämna mellanrum för att DPF ska få tid att regenerera.
Du kan få slambildning i bränslet av olika orsaker.
Dyrare i inköp.
Dyrare vägskatt.

Fördelar:
Dieseln är ngt billigare och bilarna går snålt.
Underbart vrid.
Avslappnad körning, pga av att du inte behöver växla så ofta.

Jag håller med om allt utom sista punkten.
Med moderna dieselmotorer, så tycker jag att det är ett djävla växlande.
Extremt kort effektband.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jag håller med om allt utom sista punkten.
Med moderna dieselmotorer, så tycker jag att det är ett djävla växlande.
Extremt kort effektband.
Min senaste bil hade max vrid redan vid 1750 rpm och slutade varva strax efter 4k, men man varvar inte särskilt mycket med bra vrid ( 338 nm ) men visst har du rätt.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top