Din hjälm?

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Mr_Philip skrev:
En vinge tar bort lyftkraften eller vad fan det heter! Det är ju samma sak som en bil, en sportbil har vinge för att vid hög ligga så nära som marken som möjligt den tryck ner mot marken ta t ex en F1 bil den har vinge både fram och bak f¨r att ligga så nära marken som möjligt och inte flyga upp i luften mid kög fart.

Samma sak med Mc hjälmar de har vinge för att man ska kunna ligga så mycket mot tanken och inte blåsa av pga av vindtrycket, okej man blåser nog inte av om man har en hjälm utan men visst blir det bättre md vinge.

Skinställ har puckel för att minsta luftmotståndet och så blir det bättre aerodynamik. Har även hört att de förvarar vätska under race.

Alla bra race ställ har puckel tror inte många som tävlar seriöst har ett ställ utan puckel, och TROR de flesta har vinge på hjälmen.

Varför betala 4000-7000kr för en hjälm som är lika bra som en moppe hjälm lite bättre ventilation, och så är den gjort av ett lättare och säkrare matrial, visst den är säkrare men ändo.

Era hjälmar är as frächa men dåligt av tillverkarna att sätta så högt pris men ändo inte fixa till den lite, med vinge och sådant.

Du moppefuckot......Läs på lite innan du skriver massa blaj :arsele

Snowjob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
FZR1000
Stop whining. They want us to kill each other. We must fight this and hug each other. Lite engelska klarar ni nog av. Hjälm med vinge..jojo..men så går fler hojar 300+ numera och då tror jag aerodynamiken är extremt viktig....se bara på den lilla "vindavvisaren" framför Formel 1 förarnas synfält. Den lilla "peggen" har enorm betydelse för att dom ska kunna hålla hjälmen mera stabil i höga farter....och som vi alla vet.... dom farterna e inga problem för dagens hojar.

Detta inlägg ska inte under några omständigheter tas på blodigt allvar, det är endast min åsikt och ska tas med en nypa salt.

HanneZ

Guest
Jag har hört och läst att glasfiberhjälmar har en viss tendens att studsa när dom slår i backen och att detta kan ha taskig effekt på nacken. Någon som vet något om det?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
HanneZ skrev:
Jag har hört och läst att glasfiberhjälmar har en viss tendens att studsa när dom slår i backen och att detta kan ha taskig effekt på nacken. Någon som vet något om det?

Det är plasthjälmar som studsar. Det kan ge whiplash liknande skador.

Glasfiber(ok liknande) dämpar bättre, men är endast avsedda för en krock, sedan är de förbrukade.

HanneZ

Guest
ofaan, ja har precis köpt en hjälm som e gjort av materialet: Polycarbonat . E de plast då eller? Den e hyffsat billig!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
HanneZ skrev:
ofaan, ja har precis köpt en hjälm som e gjort av materialet: Polycarbonat . E de plast då eller? Den e hyffsat billig!

Japp, plast, billigt och kasst.

Min gamla "Max Biaggi"-AGV börjar ha gjort sitt
och får bli reservhjälm till sommarn tror jag.
Köpte en sån här från Italien för 179 euro + frakt:
10.jpg

Vilket jag tror är skitbilligt för den här multifiberhjälmen.

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Min 1:a hjälm:
AGV Quasar, svart med motiv av en kille som kallas Larzlarz.
Basen av motivet är snott från SHOEI;Darryl Beattie men med lite mods.
Vargen finns på flaska i orginal :fyllisar

Bifogat

• agvmindre.jpg
    agvmindre.jpg
    45.2 KB · Visningar: 114

HanneZ

Guest
Denna e på färd från tyskland till mitt hem. Fast dock med spegelvisir!

/ Hannes

Bifogat

• hjalm.jpg
    hjalm.jpg
    12.6 KB · Visningar: 214

Catman

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Min 2:a hjälm:
En SHOEI X-CEED Ralf Waldman.
MYCKET skön hjälm....

har en Arai Randy Mamola-replica liggandes som gokart/minimoto hjälmar oxå

Bifogat

• jylland2mindre.jpg
    jylland2mindre.jpg
    63.1 KB · Visningar: 153

Therudeboy

Guest
Första hjämen är en Yes i kolfiber. Andra är en hjc clx4. Vågar man slipa ner och lacka om en kolfiber hjälm?

HanneZ

Guest
jag har en crosshjälm från typ 70-talet som ja har o kör enduro med. Blir den möe sämre om man ruggar den me lite fint papper o sprejjar på nåt?

Catman

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Therudeboy skrev:
Första hjämen är en Yes i kolfiber. Andra är en hjc clx4. Vågar man slipa ner och lacka om en kolfiber hjälm?

varför inte...????
de flesta hjälmarna som visas här omlackade är ju glasfiber/kolfiber/kevlar mixar.
Din hjälm tål oxå en omlack.
Rugga bara inte upp kolfibern när du slipar...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0