Diskussion olyckor 2011

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Högre körkorts ålder för tung-mc skyddar inte mot den här typen av upptåg på vägarna. De bakomliggande orsakerna kan innebära att föraren inte ens har ett ansvar för det som har hänt.
Sådana omständigheter kan vara som boende på behandlingshem under medicinering eller någon form av psykisk störning även om en lindrig sådan som inte kan ta ansvar för sina handlingar.

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
Hayabusa -00
Killen har väl suttit och kollat häftiga videos på SH och tolkat det som att om man kör som en idiot på allmän väg och medvetet riskerar livet på folk så får man respekt av vissa och bevisar samtidigt att man inte är en sån där avskydd moraltant.

Sent from Iphone 4 via Tapatalk.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Killen har väl suttit och kollat häftiga videos på SH och tolkat det som att om man kör som en idiot på allmän väg och medvetet riskerar livet på folk så får man respekt av vissa och bevisar samtidigt att man inte är en sån där avskydd moraltant.

Sent from Iphone 4 via Tapatalk.

Killen var inte gammal nog för det, nu diskuteras det mest reflexvästar och ABS :tungan

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
De bommar man stöter på när man kommer från essingen/e4'an och ska ner i tunneln. är väl synliga, vare sig det är mörkt eller ljust, låg som hög fart(ok nu kan jag kanske inte uttala mig om farter i 250+). det blinkar dessutom en jävla massa lampor, både på bommar och i marken.

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000RR
Som regel när poliserna begått tjänstefel i samband med jakt och det går åt helvete så ger de ut friserada detaljer från jakten till tidningarna. som jag ser det i förebyggande syfte från kritik och diverse utredningar.

Och hur f-n kan polisen veta att föraren inte har sett helikoptern... dessutom verkar ju flera ha sett att den flyger på ca 60meters höjd... Den upptäcker man!!
En sak är säker! Det som står att läsa från polisen kan man inte lita på!

Antaligen hade killen levt idag om inte helikoptern var ute plus hela kopplet av blåljus.. Kan ha varit en av anledningarna till att han körde ner i tunneln...

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Ålder ingen sjukdom, inte heller att vara i tidig vuxenålder. Att ha polisen efter sig är som många vet en mycket stressande situation och skulle man höja åldergränsen "kanske" man kan förhindra sådana situationer. föraren kanske då väljer att ge upp. Polisen har inte gjort något fel och hållt sig på avstånd som framgör i tidningarna.

Tar ingen i försvar utan vill dra igång en debatt angående ålder och hojåkning på allmän väg.

nej, att höja åldern är ingen lösning. går hand i hand med vägverkets geniala 'nollvision'--->olyckor händer, and that's that.

då är det viktigare att 65+'arna bör göra tex syntester med jämna mellanrum.

skillnaderna de 2 grupperna emellan, är att i den ena ena står det fysiska på topp men inte i den andra. båda har dock gemensamt att man gör ett medvetet val när man framför sitt fordon. och halvblinda dementa förare kan vi få bort från vägarna om vi vill.

så joo, ålder ÄR en sjukdom, men inte på det sättet du vinklar det till. en mognadsprocess är högst individuell; det finns 17-åringar med mer vett i skallen än en 30-åring, men det betyder inte att 17-åringen då bör få framföra en tung mc.

vad gäller olyckan i sig: var det en svart gixxer de hojade på? hade de skinnställ på sig eller hojade i typ jeans, kortbrallor odyl?

anledningen till att jag frågar (och nu är det bara ren och skär spekulation) är för att förra veckan knallar jag på götgatan i höjd med gamla skatteskrapan och ser hur en sporthoj kör på götgatan in mot stan men vänder precis där jag står och drar götgatan från stan i 'bombrepa hastighet', kör mot rött och stannar inte för någon alls. det var en förare i jeans och kortbrallor med någon sittandes därbak i liknande klädsel, som jag också uppfattar det som en tjej.

att den föraren är en jävla idiot, är det minsta jag kan säga. skulle det vara den föraren som nyligen omkom, är det naturligtvis tragiskt, men med ovan nämnda situation, så är det bara en tidsfråga innan han tex kör på någon med barnvagn som går på övergångsstället eller någon annan.

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Som regel när poliserna begått tjänstefel i samband med jakt och det går åt helvete så ger de ut friserada detaljer från jakten till tidningarna. som jag ser det i förebyggande syfte från kritik och diverse utredningar.

Och hur f-n kan polisen veta att föraren inte har sett helikoptern... dessutom verkar ju flera ha sett att den flyger på ca 60meters höjd... Den upptäcker man!!

Antaligen hade killen levt idag om inte helikoptern var ute plus hela kopplet av blåljus.. Kan ha varit en av anledningarna till att han körde ner i tunneln...

Antar att du tycker att det var Polisen som tvingande honom dra istället för att stanna när det hela inleddes också? Val och konsekvenser av val...

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv

enda anledningen till att han ligger på bårhuset i stället för hemma i sin säng/soffa är för att han själv gjorde ett jäkligt dåligt val redan från början. Polisen gjorde bara sitt jobb. Stressad eller inte av blåljus, de har ju blåljus o följer efter av en anledning. annars kan vi ju lika gärna avskaffa polisen

Tonks

Jamtlandstaus
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
VFR 750F -86
En sak som jag tänkte på...
Jag åkte från andra hållet.. Alltså från Gullmarsplan i tunneln mot Huddinge.. Och fick ju då inte köra av mot Huddinge då den tunneln var avstängd eftersom de bygger el nått.
Jag byter fil och tar tunneln mot Essingeleden osv och håller nästan på krocka med bomar inne i tunneln.. Bom, från båda sidorna och bara en fil öppen fast det är tre filer just där...
Och då gick det i max 70.. Ok svart visir på hjälmen men ändå.. De bomarna syntes typ inte...
Om det är liknande bomar från andra hållet så kan jag tänka mig att de är typ omöjliga att se när man kommer i mer än 90-100 km/h... :/

Jag åkte samma väg som du och hade också svårt att se bommarna. Det fanns inget blinka-blinka på dem och taskig belysning överhuvudtaget. Riktigt läskigt när jag väl upptäckte dem.
Jag körde inte speciellt fort då det var en del trafik och omdirigeringar att hålla reda på. Visst, bommarna är målade i gul och röd färg men det gör inte mycket när de är halvmörkt.

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000RR
Antar att du tycker att det var Polisen som tvingande honom dra istället för att stanna när det hela inleddes också? Val och konsekvenser av val...

Både grabben och polisen gjorde sina val.
Grejen är att polisen har gett sig f-n på att få bort sporthojarna från gatan här i Sthlm. Uppenbarligen skyr de inga medel och det får ske till vilket pris som helst...
Det här var uppenbarligen ett pris, ett människoliv! I deras jakt på att få bort hojarna från gatan... Hoppas polisbefälet mår bra idag.

Naturligtvis tycker jag att han gjorde fel allra helst med skjuts bakpå... Ung och dum, vad vet jag... ?
Det jag vill lyfta fram är polisens sätt att lösa problem på.. och att de skyddar sig själva med efterhandskonstruktioner. De ska ju faktiskt avbryta jakten om det går för hett till...

Last edited:

Klotar-pojken

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Yamaha R6-99 Kawaski zr7
"Antaligen hade killen levt idag om inte helikoptern var ute plus hela kopplet av blåljus.. Kan ha varit en av anledningarna till att han körde ner i tunneln..."

Killen hade varit vid liv om han stannat tidigare och inte försökt sticka...svårare än så är det väl egentligen inte ??
Skylla på polisen eller omständigheter ??
Nää, bara tur att han inte körde ihjäl någon annan än sig själv !!

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Lite reflektioner bara:
Killen brydde sig troligen inte om att polisen försökte haka på.
Visst om han tokdragit på nån sträcka för att en tagga ner o se om polisen fortfarande är efter, men om man tokkör med 200+ hastighet fram och tillbaka, då är det inte polisen som är "orsaken"
Komigen grabbar! Tänk!

Troligen så ville han imponera på bruttan bakpå eller ev
om det stämmer att det stog 20-30 pers med skinnställ på nån sträcka o såg på, så imponera/ett vad med nå i det gänget om
"Jag kan minssan med passagerare köra <valfri-sträcka> fram o tillbaka på den här tidnen"
Killen var 22!
Tänk efter!

Var det för att impa på bruttan ... tja inte så mycket att säga. Gissar att de flesta här inne har nån gång vridit på rullen på en lämplig stäcka för att bruttan man skjutsar tycker "Det var kul! kan du köra fortare med?"

Var det pga grupptyck ... tja ärligt talat så tycker jag att isåfall är de personerna i den gruppen MINST lika skyldiga till olyckan som föraren! Man ska fan i helvete inte låta nån man känner försöka impa med att köra toksnabbt eller slå vad om att kunna köra en viss sträcka på tid eller på nått sätt pressa nån att tokköra!
Fine att det tokkörs iaf, men då är det inte för att visa polarna "Jag kan minssan!"

Var det för att han själv ville bara tokåka. Tja finns inte mycket att säga om det, förutom att gör det med passagerare är rätt korkat.

Som jag ser det just nu, så är det tråkigt att killen fick sätta livet till, skönt att flickan bara fick "nästan inga skador", ingen skuld på polisen öht.

Sen kan det givetvis finnas saker som jag inte vet om som ändrar den bilden.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Ja va säger man, tråkigt för grabbens familj släkt å vänner, men är man så jävla puckad får man fan skylla sig själv, ska d va så jävla svårt å stanna å ta sitt straff??

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Wooww

Högre körkorts ålder för tung-mc skyddar inte mot den här typen av upptåg på vägarna. De bakomliggande orsakerna kan innebära att föraren inte ens har ett ansvar för det som har hänt.
Sådana omständigheter kan vara som boende på behandlingshem under medicinering eller någon form av psykisk störning även om en lindrig sådan som inte kan ta ansvar för sina handlingar.

Efter ca: 20 inlägg så kommer det en klok person och tillintetgör sporthojskollektivet som psykiskt störda bara för att en person i sin adrenalinstinna och vårdslösa handling orsakar lidande för sina efterlevande.

Åkte igår tillsammans med ett glatt gäng 55+ och passerade flera hastighetsgränser och marginaliserade andra gränser. Inga var patienter från något behandlingshem eller hade diagnos.

Undrar när du passerar den mentala friska gränsen...120Km/h på motorvägen?

Att blanda in en psykisk störning på en tragisk olycka är ju snarare ett tecken på intellektuell demens.

Skit happens 56.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Det var ju dock lite intressant, då helikoptern enligt polisernas uppgifter låg så högt att han omöjligt kunnat se den & bilarna inte jaga utan väntade vid avfarterna :va

Om jag skulle ligga i 250 km/h i stan skulle jag inte klara att helikopterspana samtidigit snett uppåt/bakåt med huvudet på samma gång för att se om det finns en helokopter där med värmekamera.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Både grabben och polisen gjorde sina val.
Grejen är att polisen har gett sig f-n på att få bort sporthojarna från gatan här i Sthlm. Uppenbarligen skyr de inga medel och det får ske till vilket pris som helst...
Det här var uppenbarligen ett pris, ett människoliv! I deras jakt på att få bort hojarna från gatan... Hoppas polisbefälet mår bra idag.

På vilket sätt har dom gett sig fan på det? utifall du missat det så är deras jobb att upprättahålla lag och ordning, det innebär att du begår ett trafikbrott redan vid 30km/h(säkert tidigare också, men jag för att vara säker drar jag gränsen vid indraget körkort i detta exempel) över tillåten hastighet. Och ja då lär dom stoppa dig. vad e det för konstigt med det? det är vad som händer efter det som är det intressanta. Drar du eller stannar du? De kommer ju garanterat följa dig oavsett vilket val du väljer.

Så löjligt att börja skylla på polisen, de kunde gjort ditten o datten istället. visst han kanske inte hade dött igår, men garanterat en annan dag, eller värre. han kanske hade haft ihjäl nån annan

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

Hur i helvete kan föraren inte ha ett ansvar ?

Att man är pundare innebär inte att man slipper ansvar. Tvärtom borde man straffas dubbelt. 1) för det man gjort och 2) för att man gör det under brukande.

Mentalsjuka har inte på en hoj att göra, inte i en bil eller annat fordon heller. Om de är friska nog att gå ute skall de vara friska nog för att fatta det, om de INTE är friska nog för att fatta det skall de vara inspärrade för allas säkerhet. tyvärr så är så oftast inte fallet.

Folk som medicinerar och som påverkas av det på ett negativt vis när det gäller de färdigheter som behövs när man framför ett fordon skall inte heller framföra det.

Om man är pundare, alkis, mentalsjuk eller påverkad av någon typ av drog/medicin har man inte på en hoj att göra alls.

Så jag ställer frågan igen HUR I HELVETE KAN FÖRAREN INTE VARA ANSVARIG FÖR DET H*N GÖR ?

Det är inte så att det "alltid är någon annans fel" !
Det kan finnas förklaringar och förståelse för hur situationer utvecklas men det betyder inte att man godkänner eller försvarar det som hänt eller att man som i detta fallet som förare inte har ett ansvar.

Vill du ha frihet att göra det du vill får du ta ansvar för det du gör.
Ansvar, ett ord som missbrukas ofta.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...