Japp, självklart använder företagen som lägger asfalten den billigaste typen de tror att de kan komma undan med...
Men den där listan ser inte helt pålitlig ut, E22 må vara en helt sanslöst tråkig väg, men jag har aldrig upplevt den som hal någonstans, trots att jag kört hela sträckan karlskrona - norrköping i regn och/eller/efter kokande sol, båda hållen, flera gånger.
Skulle det vara möjligt att sätta upp någon form av lista med vägar där man råkat ut för halka på asfalten? Känns som om det behövs pga de ansvariga myndigheterna inte gör något åt det.
När den där olyckan hände så var det väldigt halt och de satte ut skyltar efter detta.
Det var även bitar här i stockholmstrakten som de var tvungna att fräsa av vägbanan vilket givetvis blev längsgående fräsningar.
Orsaken till det i stockholm var att de hade fått ut felaktig asfalt som orsakade att vägen blödde ut när det blev varmt.
Orsaken till olyckan utanför vagnhärad är okänd altså inte att det var halt utan VARFÖR det blev som det blev så att det var halt, men det var inte skyltat att det var halt eller så vilket borde vara det minsta.
Men hela stockholmsområdet är helt vansinnigt när det gäller vägens ytskikt och skötsel.
man kan anmäla samma fel i 2 veckor utan att det händer något.
sopning sker på ett sätt som lämnar stora fläckar med grus mm, och olja osv fixar de nästan aldrig alls.
men de är snabba på att hjälpa bilar och annat som blockar i köer.
Det värsta är att vid en olycka kommer de nästan alltid fram till att vägmiljön inte hade med olyckan att göra vilket jag tyvärr i många fall inte håller med om.
många av de rapporter vi gjort visar på brister i vägmiljön som trafikverket helt förbiser.