Diskutera Digital Fotografering här

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag blir alltid lika frågande när man ser beg.anonser på 3 år gamla kameror som bara gått 2000 exponeringar.
Hur många bilder tar ni på ett år?
Jag har haft min 300:a ca 1 år nu och ligger på 32000 enligt opanda exif.
D60:n tryckte jag av ca 24000 ggr på 7 mån innan den byttes.
Kolla era siffror nu :)


Kollade faktiskt ikväll för det var första gången jag fick det att fungera det där programmet som ska kunna se hur många exponeringar jag har tagit med 50D. 395?? hade jag tagit, trodde jag hade tagit runt 20 & inte 39 men så länge den fungerar så. Fast det har blivit en del onödiga serietagningar eller vad säger du Conseal One shoot one kill :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Någon som är sugen på en prisvärd Canon blixt 420EX för 900:-
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fast istället sitter nån på Posten å kramar en filt i ett hörn, skakar och får ångestattacker när telefonen ringer? :hihi
Tyvärr inte. Hann få uppgifterna om hur det gick med batterigreppet innan jag hunnit söka reda på någon mailadress eller telefonnummer till Posten. :tungan


Är lite kort på bakgrunder men ska lösa det med svarta, grå (blåaktiga?) och vita tyglängder (om jag hittar ngt som passar). Sen bakgrundshållare...? Äh, det får riggas med skruv i taket eller nått haha...hos dom ska plåtas ;)
Man behöver inte så himla många bakgrunder om man är lite kreativ. Svart och vit är en bra börja. Gråskala där emellan beror på hur mycket ljus man lägger på bakgrunden. Andra färger kan man få på bakgrunden genom att lägga en blixt med färgfilter på den vita bakgrunden. Vill man ha lite mönster på bakgrunden istället för att den bara är platt så kan man lösa det genom att slå en blixt på något som får ge en skugga innan ljuset träffar bakgrunden.

Limklämmor eller något liknande kan vara praktiskt att ha. Till allt möjligt från att hänga upp bakgrunder till att dra ihop ett klädesplagg som man vill ska sitta lite tightare.


Hur många bilder tar ni på ett år?
Ingen aning. :va
Första veckan med min 7D så blev det ca 1000bilder. Sedan finns det ju andra gånger när det inte har blivit en enda bild på någon vecka för att man inte känt någon inspiration. Eller så sticker man iväg på någon tävling eller något och fyller alla minneskort på några timmar av bara farten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag blir alltid lika frågande när man ser beg.anonser på 3 år gamla kameror som bara gått 2000 exponeringar.
Hur många bilder tar ni på ett år?
Jag har haft min 300:a ca 1 år nu och ligger på 32000 enligt opanda exif.
D60:n tryckte jag av ca 24000 ggr på 7 mån innan den byttes.
Kolla era siffror nu :)
Det går ju i vågor, men nog kan det bli ca 10-12 tusen bilder om året. Med min kompaktkamera (Pentax S4i) blev det väl 4-500 om året :hihi
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Någon som har skärmkalibrator som kan rek. och komma med för/nackdelar på de olika modellerna?

Är inne på Spider3 (Pro, TV eller Express) eller Pantone Huey eller Huey Pro.

Maxpriset är runt 1500:- (gärna billigare).
Har en Dell 2408WFP och Win7 64bit på burken.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Man behöver inte så himla många bakgrunder om man är lite kreativ. Svart och vit är en bra börja. Gråskala där emellan beror på hur mycket ljus man lägger på bakgrunden. Andra färger kan man få på bakgrunden genom att lägga en blixt med färgfilter på den vita bakgrunden. Vill man ha lite mönster på bakgrunden istället för att den bara är platt så kan man lösa det genom att slå en blixt på något som får ge en skugga innan ljuset träffar bakgrunden.

Limklämmor eller något liknande kan vara praktiskt att ha. Till allt möjligt från att hänga upp bakgrunder till att dra ihop ett klädesplagg som man vill ska sitta lite tightare.

Nä, det var mest ett litet ironiskt inlägg. Har lite kasst med plats här hemma och får köra ansiktsbilder typ för att kunna testa! :D Men kul är det!
Det lilla jag hunnit testa så känner jag spontant att blixtarna är enkla att använda. Lätt att rigga, stabila och....ja, BRA helt enkelt! Det ENDA jag möjligen skulle ha ngt att påpeka en aningen på är softboxarna. Nu har jag ingen direkt erfarenhet av andra sådana saker så jag kan inte ge ngt direkt objektivt utlåtande. Boxarna är lite jobbiga att spänna upp. Det tar tid, känns omständigt. Kanske är så hos alla märken, vad vet jag? Principen är i stort som att spänna upp glasfiberstolparna i ett kupoltält.
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Mitt bland alla dyra saker ni köper här kan jag säga att jag beställt närbildslinser idag på kaffebrus. :) Får väl se om det duger att fota med, man borde ju komma lite närmare sina motiv, som jag förstått det får man bättre närgräns? Skit eller bra, det visar sig, det var ju inga stora pengar.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Kommer in här med en fråga igen.
Har ett Nikonobjektiv vars zoom fastnade mellan 24 & 50 mm sist jag var ute och fotade. Går alltså bara att vrida ringen en liten bit fram och tillbaka.
Kan man åtgärde det själv? Lämna in? Byta ut?
Är ett sånt här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=6895

Blev riktigt nöjd med bilderna i alla fall. :tummenupp

honda4.jpg


EDIT: Såg att bilden förminskades. Trodde 800 pixlar var gränsen. Hur stor får en bild vara egentligen?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kommer in här med en fråga igen.
Har ett Nikonobjektiv vars zoom fastnade mellan 24 & 50 mm sist jag var ute och fotade. Går alltså bara att vrida ringen en liten bit fram och tillbaka.
Kan man åtgärde det själv? Lämna in? Byta ut?
Är ett sånt här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=6895

Blev riktigt nöjd med bilderna i alla fall. :tummenupp

honda4.jpg


EDIT: Såg att bilden förminskades. Trodde 800 pixlar var gränsen. Hur stor får en bild vara egentligen?
Om du inte jobbar med det så kan du nog inte fixa det själv, objektiv är ganska komplexa saker inuti, med en faslig massa linser som åker fram och tillbaka när man zoomar. Så mitt tips är att lämna in det, leva med det eller köpa ett nytt. Förutsatt att du inte har kommit åt nån knapp som låser objektivet? Mitt Tamron 70-300 (som är till salu) går att sätta i macro-läge, men bara mellan 180 och 300mm brännvidd, har man satt det i macroläget går det inte att zooma ut mer än 180mm, vilket har lett till mycket frustration om man kollar på tex Fotosidan, tills folk kommer på den lilla finessen :D
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Det ENDA jag möjligen skulle ha ngt att påpeka en aningen på är softboxarna. Nu har jag ingen direkt erfarenhet av andra sådana saker så jag kan inte ge ngt direkt objektivt utlåtande. Boxarna är lite jobbiga att spänna upp. Det tar tid, känns omständigt. Kanske är så hos alla märken, vad vet jag? Principen är i stort som att spänna upp glasfiberstolparna i ett kupoltält.

Mina boxar är också jobbiga men man vänjer sig. Tips på stativ till bakgrund: Jag kör med rundstav i trä, två limklämmor och dessa från jula:

http://www.jula.se/mottagare-med-stativ-for-rotationslaser-124638

160061-jpg.jpg
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Jag blir alltid lika frågande när man ser beg.anonser på 3 år gamla kameror som bara gått 2000 exponeringar.
Hur många bilder tar ni på ett år?
Jag har haft min 300:a ca 1 år nu och ligger på 32000 enligt opanda exif.
D60:n tryckte jag av ca 24000 ggr på 7 mån innan den byttes.
Kolla era siffror nu :)

tagit ca 13000 bilder sen slutet av maj, räknar med att passera 15000 innan ettårsdagen. Att en kamera bara rullat 2000 expo på 3 år ser jag inte som nått ovanligt tyvärr, folk använder dom bara på semestern o tycker det är bökigt att bära dom med sig vanligtvis. Min ena vän köpte kamera samtidigt som jag gjorde 2005 och tror inte den passerat 2000 bilder än faktiskt.

Gnutten: du har pm
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ni som kan Canon. Är inte detta väldigt billigt för ett 20-35 L ..2700:-? . Slå till

http://www.blocket.se/stockholm/Canon_objektiv_25680885.htm?ca=11&w=2


http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=232
De flesta verkar gilla den.

Ni som kan Canon. Är inte detta väldigt billigt för ett 20-35 L ..2700:-? . Slå till

http://www.blocket.se/stockholm/Canon_objektiv_25680885.htm?ca=11&w=2

Alex du har PM.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Bara för att det blev lite studioprat i den här tråden så var jag tvungen att beställa ett till paraply, en reflexskärmhållare och ett tilthuvud. Era as...

Lyckligtvis har jag fyra-fem gig på gång redan i år! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top