Diskutera Digital Fotografering här

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ok. provar det först. Får väl lämna in om det inte funkar.
Angående att lämna in eller inte om det gäller någon mera närgången rengöring än med blåsbälg så skulle det för mig bero på vilket kamerahus det gäller. Mitt gamla 350D skulle jag nog göra ett försök på själv, eller även om jag hade ett lite nyare motsvarande hus. Mitt 7D skulle jag lämna in.



För övrigt så verkar det som att jag snart har ett batterigrepp igen. :banana
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har detta objektiv http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1020dc2ni med filterdiameter 82, när jag använder det med den inbyggda blixten så träffar blixten objektivet och bilder blir inge bra, det blir mörkt i underkant, måste jag ha extern blixt eller kan man ställa in den inbyggda ? jag har en D80.

Det blir nog till att köra med extern blixt. Nice glugg!

Ja fy för MIG ska du väl ändå säja! ;) Jävla sätt få folk att spendera pengar så där.

Uj...vad för gig är det? Ngt du kan tänka dig att dela med dig av? I form av bildexempel alltså. Nyfiken!

Jag kanske återkommer med nån bild men än så länge spar jag på infon...

Förresten, jag tog och beställde lite mer saker igår...

http://www.kaffebrus.com/belysningspaket-for-produktfotografering-2-x-175w-858.html
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Angående att lämna in eller inte om det gäller någon mera närgången rengöring än med blåsbälg så skulle det för mig bero på vilket kamerahus det gäller. Mitt gamla 350D skulle jag nog göra ett försök på själv, eller även om jag hade ett lite nyare motsvarande hus. Mitt 7D skulle jag lämna in.



För övrigt så verkar det som att jag snart har ett batterigrepp igen. :banana

Det är inget svårt att rengöra sensorn själv. Tar man sig tid, har tålamod och sunt förnuft så blir det rent.

Min 350 har jag repat sensorn på men den genrerar inga fel i bilderna. Eller ja, själva sensorn är det ju inte utan skyddsytan precis framför sensorn.

Man får loss smuts med en fin, mjuk och luddfri pensel. Det i kombo av en blåsbälg ger bra resultat. Annars finns Visible Dust Sensor Swabs tillsammans med rengöringsvätska. Dyrt ja men det är det bästa som går att fixa själv. 12 spatlar kostar många hundringar (425) och vätskan (325).
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Uppdatering ang filmfunktion på Nikon D5000.

Ett skämt. Min tre år gamla kompaktkamera från Sony filmar bättre än D5000! Visserligen stort format, men 24b/sek är katastrof. Filmade några snuttar med utförsåkning och kvalitén blev så dålig att jag önskat att jag aldrig ens filmat. Detta på högsta upplösningen...

Jag visste från början att detta inte va en videokamera, men att kunna filma några skojjiga klipp tyckte jag verkade najs. Ffa eftersom kompaktkameran med ett par år på nacken gjorde det så bra, så trodde jag att den nya skulle göa det ett par ggr bättre, men icke. Pixligt, hackigt och kasst. :tummenner

Fofokvalitén har jag inag klagomål på skall tilläggas.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nån som provat detta batterigrepp eller som vet om Hähnel gör okej saker? Blev sugen på ett sånt iom att det har fjärr-funktion inbyggt med, verkar smidigt. Eller är det bara skräp?
http://www.expert.se/product/produc...m_source=FeedPJ&utm_medium=pt&utm_campaign=pj

PDF:
http://www.expert.se/blog/getattach...-8014-4cdf23ee250e/CANON-BatteryGrip.pdf.aspx
Det där var ju ett bra pris för ett batterigrepp iaf. Tyvärr så har jag ingen aning om hur bra batterigrepp Hähnel bygger. Rent allmänt om ir-fjärrkontroller så kan man säga att de inte så särskilt roliga om man vill ha något som man kan lita på.

Jag har däremot en Hähnel HW433 Pro fjärrutlösare som jobbar med radiovågor som jag är ganska nöjd med. En sån kostar däremot ungefär lika mycket som vad det där batterigreppet gjorde.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Uppdatering ang filmfunktion på Nikon D5000.

Ett skämt. Min tre år gamla kompaktkamera från Sony filmar bättre än D5000! Visserligen stort format, men 24b/sek är katastrof. Filmade några snuttar med utförsåkning och kvalitén blev så dålig att jag önskat att jag aldrig ens filmat. Detta på högsta upplösningen...

Jag visste från början att detta inte va en videokamera, men att kunna filma några skojjiga klipp tyckte jag verkade najs. Ffa eftersom kompaktkameran med ett par år på nacken gjorde det så bra, så trodde jag att den nya skulle göa det ett par ggr bättre, men icke. Pixligt, hackigt och kasst. :tummenner

Fofokvalitén har jag inag klagomål på skall tilläggas.
Nja, 24 bilder/sek är standard för film, även om vhs/tv brukar ligga på 25 bps! Så så långt är det ingen fara. Men sen kan det ju vara andra saker som spökar. Många kompaktkameror har väldigt ljusstarka gluggar, i många fall 1.8-2.8, dvs får dom kortare slutartider, med bländare 5.6 har du två steg mindre bländare, dvs 4 ggr så lång slutartid, dvs kan få halvhemska filmer på sånt som rör sig.

Sen har din Nikon garanterat många fler pixlar på sensorn än din Sony, dvs handlar det mycket om hur kameran krymper bilderna när den filmar. Din Nikon har ju 12,3 megapixel men filmar i 0,92 megapixel, dvs är det lite drygt 11Mp som ska komprimeras bort, 24 gånger per sekund. Frågan är hur mycket energi dom har lagt på det? Sen har du ingen autofokus när du filmar heller. Det kan ju sabba vilken film som helst :(
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag fick min sensor rengjord idag av http://www.lassesks.se/ . Superservice, superbilliga, men endast för Nikonister. De gjorde det HELT GRATIS:hoppa . Dit kommer jag garanterat gå igen även om det är saker jag måste betala för. Goodwill pays. :tummenupp
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
En gammal fräs.....lite HDR lookalike

4333123042_f24a2e3ddc_o.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nog fiffig kurs ja, men nog känns det som ett fördolt marknadsföringsknep från Nikon? :va

Tycker hela kursen kändes lite konstig, visst de skriver vad som händer de 3 kvällar men inget mera, någon som vet något mer om denna kurs egentligen?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Nja, 24 bilder/sek är standard för film, även om vhs/tv brukar ligga på 25 bps! Så så långt är det ingen fara. Men sen kan det ju vara andra saker som spökar. Många kompaktkameror har väldigt ljusstarka gluggar, i många fall 1.8-2.8, dvs får dom kortare slutartider, med bländare 5.6 har du två steg mindre bländare, dvs 4 ggr så lång slutartid, dvs kan få halvhemska filmer på sånt som rör sig.

Sen har din Nikon garanterat många fler pixlar på sensorn än din Sony, dvs handlar det mycket om hur kameran krymper bilderna när den filmar. Din Nikon har ju 12,3 megapixel men filmar i 0,92 megapixel, dvs är det lite drygt 11Mp som ska komprimeras bort, 24 gånger per sekund. Frågan är hur mycket energi dom har lagt på det? Sen har du ingen autofokus när du filmar heller. Det kan ju sabba vilken film som helst :(

Ok, då var det inte bps som var boven!

Hur som helst blir det ruskigt dåligt när man filmar rörliga objekt trots bra ljussättning och fokus. Trodde att det skulle vara ok ändå, men fullständigt värdelös funktion.

Ska jag filma i fortsättningen så blir det med min tre år gamla kompaktkamera... Lite pinsamt för Nikon.

(I övrigt en mycket bra kamera som inte gjort mig besviken ang fotodelen)
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Går i investeringstankar. Tycker min D3000 med orginal objektiv inte riktigt fyller mina behov. När jag ska fota inomhus så har jag följande problem. Antingen fotar jag utan blixt och lååång slutartid. Blir bra bilder, men ett helsike att få folk att sitta still. Eller så fotar jag med blixt och kort slutartid. Blir bra skärpa, men blixten förstör hela stämningen.

Frågan är hur jag kan kringgå detta.
Ska jag lägga pengarna på en vettig blixt (SB-600) eller ska jag lägga pengarna på ett fast objektiv (35mm)?
Är 35mm objektivet så ljusstark så jag inte behöver använda blixt inomhus i svagt upplysta rum?

MVH
KaliZ
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top