Tjenna!
Går i investeringstankar. Tycker min D3000 med orginal objektiv inte riktigt fyller mina behov. När jag ska fota inomhus så har jag följande problem. Antingen fotar jag utan blixt och lååång slutartid. Blir bra bilder, men ett helsike att få folk att sitta still. Eller så fotar jag med blixt och kort slutartid. Blir bra skärpa, men blixten förstör hela stämningen.
Frågan är hur jag kan kringgå detta.
Ska jag lägga pengarna på en vettig blixt (SB-600) eller ska jag lägga pengarna på ett fast objektiv (35mm)?
Är 35mm objektivet så ljusstark så jag inte behöver använda blixt inomhus i svagt upplysta rum?
MVH
KaliZ
(Med en D3000)
I svagt upplyst rum kommer du tvingas dra upp ISO, hur du än vill annat. Detta kommer att ge brus och ett kornigt gytter. Vilket gör att en vettig extern blixt är det främsta alternativet. Den kan du med fördel slå i taket för att få ett mer jämnt exponerat ansikte på en person. Eller om du vill ha ljuset från ngt annat håll.
Din (tilltänkta) 35mm kommer aldrig att ha så lågt f-tal att du kommer ifrån så pass långa tider, att motiven aldrig fångas med skärpa, utan blixt. Ljus är allt inom foto. Har man inte ljus får man nyttja stativ eller se till att SKAPA ljus.
Eller plåta manuellt och utnyttja befintliga ljuskällor, noggrann vitbalansinställning samt ett jävlar annamma att lyckas så går det.
Vill du ha möjligheten att kunna plåta, handhållet, i väldigt dåligt ljus (utan bildkvalitetsförlust) då kostar det....massor. Ett nytt semiproffs/proffshus är det första du måste ha. D300, D300s, D3X, EOS 7D, EOS 5D mk-II, EOS 1D(i olika bokstavsochsifferkombos) som kan hantera brusfria bilder vid väldigt höga ISO. Nu pratar vi hus från ca 15000 och uppåt. Därpå en ljusstark glugg (för att nyttja husets fulla potential) ger extra kostnader.