Diskutera Digital Fotografering här

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Köp båda. Närå, en extern blixt som du kan rikta ger ett klart mycket bättre resultat. Jag har ett 30mm 1,4 , och det löser en del problem med ljus, men det ersätter inte på långa vägar en bra blixt. Så köp blixt denna månad och ett 35 1,8 nästa :D .
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tycker hela kursen kändes lite konstig, visst de skriver vad som händer de 3 kvällar men inget mera, någon som vet något mer om denna kurs egentligen?
En chans för Scandinavian Photo, Elinchrom och Nikon att visa upp sig. En chans för unga okända åkare att visa upp sig lite. Och en chans för prylkåta fotografer att klämma på leksaker.

Men visst vore det intressant att t.ex. veta om det bara kommer vara personal från de tre firmorna på plats, eller om även någon av de duktiga fotograferna som brukar synas i Transition kommer att vara med.

Det som jag tycker låter mest intressant är att det är en möjlighet att provapå Elinchroms blixtar (antar att det är Ranger av något slag :drool ) utomhus. Inte ofta man får den möjligheten annars.


Frågan är hur jag kan kringgå detta.
Ska jag lägga pengarna på en vettig blixt (SB-600) eller ska jag lägga pengarna på ett fast objektiv (35mm)?
Är 35mm objektivet så ljusstark så jag inte behöver använda blixt inomhus i svagt upplysta rum?
Om vi säger att du har en slutartid på 1/2s vid bländare 5,6 och ISO 200 när du fotar inomhus utan blixt så bör du få en slutartid på 1/30s med samma ISO vid bländare 1,4 (med reservation för att jag räknat fel). 1/30s är inte tillräckligt för att lyckas frysa min 1,5årige brorson som inte kan sitta stilla (det är knappt att 1/125s och blixt räcker till det iofs :tungan).

Gör som GubbLasse säger och kör på en extern blixt till att börja med. Då kan du slå den i taket eller något och få lite trevligare ljus än vad man får med den inbyggda blixten. Dessutom kan en Omni-Bounce och laddningsbara batterier (minst ca 2500mah) vara vettiga tillbehör till blixten.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tjenna!

Går i investeringstankar. Tycker min D3000 med orginal objektiv inte riktigt fyller mina behov. När jag ska fota inomhus så har jag följande problem. Antingen fotar jag utan blixt och lååång slutartid. Blir bra bilder, men ett helsike att få folk att sitta still. Eller så fotar jag med blixt och kort slutartid. Blir bra skärpa, men blixten förstör hela stämningen.

Frågan är hur jag kan kringgå detta.
Ska jag lägga pengarna på en vettig blixt (SB-600) eller ska jag lägga pengarna på ett fast objektiv (35mm)?
Är 35mm objektivet så ljusstark så jag inte behöver använda blixt inomhus i svagt upplysta rum?

MVH
KaliZ

(Med en D3000)
I svagt upplyst rum kommer du tvingas dra upp ISO, hur du än vill annat. Detta kommer att ge brus och ett kornigt gytter. Vilket gör att en vettig extern blixt är det främsta alternativet. Den kan du med fördel slå i taket för att få ett mer jämnt exponerat ansikte på en person. Eller om du vill ha ljuset från ngt annat håll.
Din (tilltänkta) 35mm kommer aldrig att ha så lågt f-tal att du kommer ifrån så pass långa tider, att motiven aldrig fångas med skärpa, utan blixt. Ljus är allt inom foto. Har man inte ljus får man nyttja stativ eller se till att SKAPA ljus.
Eller plåta manuellt och utnyttja befintliga ljuskällor, noggrann vitbalansinställning samt ett jävlar annamma att lyckas så går det. :)

Vill du ha möjligheten att kunna plåta, handhållet, i väldigt dåligt ljus (utan bildkvalitetsförlust) då kostar det....massor. Ett nytt semiproffs/proffshus är det första du måste ha. D300, D300s, D3X, EOS 7D, EOS 5D mk-II, EOS 1D(i olika bokstavsochsifferkombos) som kan hantera brusfria bilder vid väldigt höga ISO. Nu pratar vi hus från ca 15000 och uppåt. Därpå en ljusstark glugg (för att nyttja husets fulla potential) ger extra kostnader.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Vill du ha möjligheten att kunna plåta, handhållet, i väldigt dåligt ljus (utan bildkvalitetsförlust) då kostar det....massor. Ett nytt semiproffs/proffshus är det första du måste ha. D300, D300s, D3X, EOS 7D, EOS 5D mk-II, EOS 1D(i olika bokstavsochsifferkombos) som kan hantera brusfria bilder vid väldigt höga ISO. Nu pratar vi hus från ca 15000 och uppåt. Därpå en ljusstark glugg (för att nyttja husets fulla potential) ger extra kostnader.

Eller köp en D5000 eller D90. De har samma CMOS sensor som D300. CMOS sensorn är vida överlägsen CCD sensorn som finns i b.la D3000.
D5000 och D90 är inte så dyra heller.
Lite skilland i brus mellan olika kameror (Nikon)
http://arleklint.wordpress.com/2009/09/07/brus-i-nikonkameror-d3000-d5000-och-d90/
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Lite OT men iaf kring ljus, brus o liknande...

De flesta tester jämför brus vid höga iso men jag har inte fått kläm på resten om man jämför fullformat och mindre format...

Vid tex foto på kvällen eller inomhus vill jag inte öka iso:n, oavsett hur brusfritt det är, eftersom man väl även får mindre skillnad mellan ljust och mörkt i bilden? (Jmf att hiva upp ISO:n ordentligt och ta en bild på kvällen)

Så...om jag har samma objektiv, samma bländarvärde, samma exponeringsinställning och samma ISO-tal och tar foto med en FF kamera resp en APS-C kamera, får jag kortare slutartid med FF kameran?

Som vanligt är det inte fotografen som ställde frågan som skrev brevet...eller nåt...:rolleyes:
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Så...om jag har samma objektiv, samma bländarvärde, samma exponeringsinställning och samma ISO-tal och tar foto med en FF kamera resp en APS-C kamera, får jag kortare slutartid med FF kameran?

Nej, enda skillnaden är att ff sensor ger mindre brus än crop sensor.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Eller köp en D5000 eller D90. De har samma CMOS sensor som D300. CMOS sensorn är vida överlägsen CCD sensorn som finns i b.la D3000.
D5000 och D90 är inte så dyra heller.
Lite skilland i brus mellan olika kameror (Nikon)
http://arleklint.wordpress.com/2009/09/07/brus-i-nikonkameror-d3000-d5000-och-d90/

Sant...men de instegskamerorna ger inte brusfria bilder, handhållet i dåligt ljus, med slutartider som ger skarpa bilder. (Om man ska vara petnoga)
Sen handlar allt om vad man själv tycker är skäligt att lägga på sin utrustning. Men först och främst är det viktigare att kunna hantera sin utrustning, kunna fixa så man FÅR bra bilder med en lite enklare utrustning och bildtänk än slösa pengar på ett hus som man inte reder ut. (Men ja...habegär gör en hel del med ;) )
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
hehe ett dyrt test... :)

men visst, en begagnad 5D hade varit nåt OM jag hade fattat vad det är jag får...:rolleyes:

Vad du får? Tja, en ffsensor med större dynamiskt omfång, bättre brusegenskaper och.. en FULLFORMAT FFS! :mad: :D

Hör med Kalle, han kan troligen ge ett mer relevant svar.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Sant...men de instegskamerorna ger inte brusfria bilder, handhållet i dåligt ljus, med slutartider som ger skarpa bilder. (Om man ska vara petnoga)
Sen handlar allt om vad man själv tycker är skäligt att lägga på sin utrustning. Men först och främst är det viktigare att kunna hantera sin utrustning, kunna fixa så man FÅR bra bilder med en lite enklare utrustning och bildtänk än slösa pengar på ett hus som man inte reder ut. (Men ja...habegär gör en hel del med ;) )

Sant. Budgeten får bestämma en hel del. Sen hade tex jag inte tagit bättre bilder med en Nikon 3Dx än med en D5000.

Fick förresten hem detta förra veckan. Nu kan man göra riktigt roliga saker :)
http://cgi.ebay.co.uk/RF-602-Nikon-Flash-Studio-Trigger-Set-1-more-Rx-UK_W0QQitemZ160401456325QQcmdZViewItemQQptZUK_Photography_StudioEquipment_RL?hash=item2558abfcc5

!BYyjZ(gB2k~$(KGrHgoH-CcEjlLl4lRpBKj,Q+l8qw~~_12.JPG
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ah sjysst! Små manicker som gör det lite roligare att experimentera! :D

Lite jag-är-sjuk-och-har-inget-att-göra-bild. Svartvit konvertering från Hovs Hallar i höstas. Denna har jag skickat in till tidningen Digitalfoto för avdelningen Heta Bilder. Hoppas på att komma med. :)

img_1285_bw_800_2.jpg
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Vad du får? Tja, en ffsensor med större dynamiskt omfång, bättre brusegenskaper och.. en FULLFORMAT FFS! :mad: :D

Hör med Kalle, han kan troligen ge ett mer relevant svar.

För att citera Sverker..."Nu pratar du teknisk mumbu-jumbu som den vanliga konsumenten inte förstår" :D

Jag vill veta vad jag får i praktiken.

En 5D har tex färre pixlar/sensoryta än en 5D MK2, borde inte den äldre vara bättre i svagt ljus då? (För det var ju knappt tekniskt alls...:rolleyes:)

Ah sjysst! Små manicker som gör det lite roligare att experimentera! :D

Lite jag-är-sjuk-och-har-inget-att-göra-bild. Svartvit konvertering från Hovs Hallar i höstas. Denna har jag skickat in till tidningen Digitalfoto för avdelningen Heta Bilder. Hoppas på att komma med. :)

Snyggt!!:tummenupp
 
Last edited:

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Ah sjysst! Små manicker som gör det lite roligare att experimentera! :D

Lite jag-är-sjuk-och-har-inget-att-göra-bild. Svartvit konvertering från Hovs Hallar i höstas. Denna har jag skickat in till tidningen Digitalfoto för avdelningen Heta Bilder. Hoppas på att komma med. :)

Nice, hoppas den kommer med. Jag är inne i ett laborera-med-studio-bilder rus nu.
Tog denna för någon vecka sedan. En vattendroppe-krater som ser ut som en glasskål.
4288320805_966950f5a0_b.jpg
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
För att citera Sverker..."Nu pratar du teknisk mumbu-jumbu som den vanliga konsumenten inte förstår" :D

Jag vill veta vad jag får i praktiken.

En 5D har tex färre pixlar/sensoryta än en 5D MK2, borde inte den äldre vara bättre i svagt ljus då? (För det var ju knappt tekniskt alls...:rolleyes:)



Snyggt!!:tummenupp

5D mk-II har en om/ny/från-grundenarbetad sensor som har fler pixlar ja men inte sämre brusegenskaper än föregångaren som det normalt blir med fler pixlar på samma sensoryta.


Tack! :)

Nice, hoppas den kommer med. Jag är inne i ett laborera-med-studio-bilder rus nu. En vattendroppe-krater som ser ut som en glasskål
Tog denna för någon vecka sedan.
bild.../IMG][/QUOTE]

Ahaaaaa....!! En vattenkonstfrände!! :banana Du borde komma på ett [URL="http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=60"]E.F.S möte[/URL] och presentera dig! Studiobilder är ngt jag med ska köra. Ljus finns, vilja finns men lokal och modell saknas.

[IMG]http://www.jkay.se/wp-content/photos/091101_milk_water/IMG_1520.jpg
 
Last edited:

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Ahaaaaa....!! En vattenkonstfrände!! :banana Du borde komma på ett E.F.S möte och presentera dig! Studiobilder är ngt jag med ska köra. Ljus finns, vilja finns men lokal och modell saknas.

E.F.S ?? Låter intressant. Berätta gärna mer.
Vattenkonst är makalöst kul. Snygg bild du tagit.

Vattenpelare nedan.
4288319457_fd21599f32_b.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
koool J-kay


Gjorde en bild häromdan, vet inte, tyckte den blev mörk.
Det var en sån där som jag knäppte bara för att jag råkade stå där. Ingen som hellst tanke bakom den. Men å andra sidan har jag ingen som helst känsla för naturbilder så jag kan ta det. :)

IMG_2836.jpg
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
E.F.S ?? Låter intressant. Berätta gärna mer.

E.F.S är en löst sammasatt grupp av fotografer i olika nivåer. Alltifrån glada amatörer till (ja, för ngt år sen i alla fall) yrkesverksamma ditos.
En gång i månanden träffas vi (om man kan) och disskuterar bilder/temabilder/andra bilder och allt annat som rör foto. Sjukt mycket kunskap som rör sig där och väldigt lärorikt! Dessutom får man en hel del inspiration därifrån.

Visst ja...E.F.S betyder Elaka Fotografers Sällskap :hihi
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top