Diskutera Digital Fotografering här

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ringo, då antar jag att det är du som är Aey Laboratories?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Urk...svårt att sova och då hittar jag på en massa strunt. Som att råka leta reda på HELT jävla onödiga saker när jag egentligen borde försöka somna!

En ny typ av bildstabilisator att prova på nya gluggen eller huset? Javisst! A chickens HEAD!
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
one.com:s bildgalleri



Kan man se antal exponeringar som kameran gjort?
Jag har bara provat på mobilbilder, men där står det inget, ska se om jag har nån bild jag kan kika på.

Edit: Verkar inte så

iexif.JPG
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag har bara provat på mobilbilder, men där står det inget, ska se om jag har nån bild jag kan kika på.

Edit: Verkar inte så

Hm, jag har för mig att jag har provat Opanda och att det ska stå nånstans. Men på min kamera har väl räknaren gått runt...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
pS HAR JU DEN FÖRMÅGAN ATT KUNNA RÄDDA VÄLDIGT MYCKET UR EN BILD. så VARFÖR INTE TA DEN CHANSEN?
sTÅR DU O SÅSAR O HAR INSTÄLLNINGARNA FEL ELLER INTE HINNER JUSTERA ALLT SÅ KAN DU GÖRA DET I EFTERHAND.

Skit oxå, caps lock på.....
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
pS HAR JU DEN FÖRMÅGAN ATT KUNNA RÄDDA VÄLDIGT MYCKET UR EN BILD. så VARFÖR INTE TA DEN CHANSEN?
sTÅR DU O SÅSAR O HAR INSTÄLLNINGARNA FEL ELLER INTE HINNER JUSTERA ALLT SÅ KAN DU GÖRA DET I EFTERHAND.

Skit oxå, caps lock på.....

Visst kan man "rädda" en bild i PS om man jönsat runt med inställningarna. Men jag föredrar ändå att försöka få en så bra bild som möjligt direkt ur kameran. Mycket roligare. Men visst, jag ändrar ganska ofta småsaker i efterhand i Lightroom men helst så lite som möjligt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Visst kan man "rädda" en bild i PS om man jönsat runt med inställningarna. Men jag föredrar ändå att försöka få en så bra bild som möjligt direkt ur kameran. Mycket roligare. Men visst, jag ändrar ganska ofta småsaker i efterhand i Lightroom men helst så lite som möjligt.
Nu är det här ganska långt ifrån orginal bilden, men jag ser väldigt många fördelar med eps och att bildbehandla där. Om hjälpmedel finns så varför inte använda dom?

fj%C3%A4llet_f%C3%B6re.jpg


fj%C3%A4llet_efter.jpg
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Nu är det här ganska långt ifrån orginal bilden, men jag ser väldigt många fördelar med eps och att bildbehandla där. Om hjälpmedel finns så varför inte använda dom?

Absolut i vissa fall. Sen undrar jag om den nedersta bilden verkligen återger hur motivet såg ut i verkligheten trots att den blev mycket snygg. Beror på vad man är ute efter. En snygg bild eller återge hur det faktiskt såg ut när bilden togs.

Hade du inte efterarbetat den nedre bliden så hade det inte heller varit en vattenstämpel som totalt sabbar bilden (från en som är allergisk mot vattenstämplar:)).
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Absolut i vissa fall. Sen undrar jag om den nedersta bilden verkligen återger hur motivet såg ut i verkligheten trots att den blev mycket snygg. Beror på vad man är ute efter. En snygg bild eller återge hur det faktiskt såg ut när bilden togs.

Hade du inte efterarbetat den nedre bliden så hade det inte heller varit en vattenstämpel som totalt sabbar bilden (från en som är allergisk mot vattenstämplar:)).
Den första bilden är inte den heller sanningsenlig för hur det såg ut den där, någonstans mitt emellan dom 2 ligger den "riktiga" bilden.

Men är man inte alltid ute efter en snygg bild? hur den nu då må bli beroende på vad man fotar.

Sen, om jag inte hade hittat en av mina bilder på en annons för en R6:a på blocket så hade det inte suttit vattenstämpel på den här heller. Egentligen ska man väl dra den tvärs över bilden så den verkligen täcker motivet. Men så långt har jag inte kommit än.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Den första bilden är inte den heller sanningsenlig för hur det såg ut den där, någonstans mitt emellan dom 2 ligger den "riktiga" bilden.

Men är man inte alltid ute efter en snygg bild? hur den nu då må bli beroende på vad man fotar.

Sen, om jag inte hade hittat en av mina bilder på en annons för en R6:a på blocket så hade det inte suttit vattenstämpel på den här heller. Egentligen ska man väl dra den tvärs över bilden så den verkligen täcker motivet. Men så långt har jag inte kommit än.

Klart man är ute efter en snygg bild. Sen om det är med eller utan redigering är en helt inviduell uppfattning. Tar jag ett foto en grå vinterdag vill jag inte att himlen ska se mörkblå ut för det blir så onaturligt, om det inte var mitt syfte från början för då kan det vara ok med massiv redigering.

Varför ska man ha vattenstämpel över hela bilden förstår jag inte. Räcker med metadata tycker jag. Hur stor är risken att någon skulle ta ens bild och sedan publicera den. Om någon skulle använda mina bilder på blocket-annonser så är det ok med mig. Men detta är också min personliga uppfattning.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Opanda visar hur många bilder MIN kamera har tagit, men inte om jag använder opanda på andras bilder. Fattar inte hur,,menmen
 

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Den bilden är grym
TS 45 2.8 :skrämd

Jo, det är en härlig glugg. Lite komiskt att den används av alla till nåt helt annat än den är konstruerad för...Tvärtemot alla storformats o optisk bänk regler med upprätade linjer o utökad skärpa längs sneda plan så skruvar man glatt alla rattar åt fel håll! Fast jag tycker det blir fint. :D

Här är ett skott till från samma kvällspromenad runt Riddarfjärden.

http://www.flickr.com/photos/41893179@N03/3862273061/sizes/o/in/pool-28808923@N00/
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tyckte denna blev rätt najs, gött ljus. Och ja, jag vet att motivet är fjortis :D
 

Bifogat

  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    50.9 KB · Visningar: 71
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top