Diskutera Digital Fotografering här

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Handlade från USA för nått år sedan när det var bra kurs, men åkte på tull, trots att butiken skrev "gift", "happy birthday" osv :(

EDIT: det lönade sig ändå, men i dagens läge vetefan..

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hmm 429 pund var tusan inte billigt. Den kostar ca 6-6500 här hemma ju :( Adorama,usa, har den för 459 dollares. Det är billigt :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Idag skulle jag ha köpt mig en 7D, men det sket sig :gråta Jag skulle byta min 40D på Rajala, men dom hittade något konstigt skräp på sensorn, som jag aldrig har sett, eller lidit av, så jag måste lämna in den på sensorrengöring. Dom tipsade om Intervision i Solna, så imorrn lämnar jag in den där. Småsurt, jag hade lixom planerat att sitta å pilla med min nya kamera ikväll :( Nu är det bara att käka valium och hoppas att Intervision kan fixa sensorn under dagen imorrn.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Idag skulle jag ha köpt mig en 7D, men det sket sig :gråta Jag skulle byta min 40D på Rajala, men dom hittade något konstigt skräp på sensorn, som jag aldrig har sett, eller lidit av, så jag måste lämna in den på sensorrengöring. Dom tipsade om Intervision i Solna, så imorrn lämnar jag in den där. Småsurt, jag hade lixom planerat att sitta å pilla med min nya kamera ikväll :( Nu är det bara att käka valium och hoppas att Intervision kan fixa sensorn under dagen imorrn.
Trist att höra. :(
Men hoppas att det löser sig fort och smidigt så att du kan ha en 7D snart.

Kollade förresten på Intervisions hemsida. 1038kr verkar de ska ha för en sensorrengöring "brådis".

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Trist att höra. :(
Men hoppas att det löser sig fort och smidigt så att du kan ha en 7D snart.

Kollade förresten på Intervisions hemsida. 1038kr verkar de ska ha för en sensorrengöring "brådis".
Jo, jag såg det. Fast det beror ju lite på hur lång tid en vanlig och en "brådis" tar. Om dom nu inte är så griniga att dom alltid tar 2v på sig med sensorrengöring standard, bara för att :gnissla Men jag ska ringa dom imorrn och höra.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sensorrengöringen kan väl inte skilja sig speciellt på Canon & Nikon. Min tog 10 minuter o kostade gratis hos http://www.lassesks.se/ ....???
Jo, jag har flåsat på pustat på den med en gummibälg, men det vill sig inte, då är det bättre att lämna in, och förhoppningsvis få det ordentligt gjort. Hos Rajala trodde dom att det var något fett damm som hade hamnat där :va Intervision verkar ju göra det tämligen grundligt iaf:
Vid rengöring demonterar vi kameran och lyfter ut CCDn. Med hjälp av mikroskop rengör vi filtrets utsida noggrant för att få bort all smuts. Därefter tar vi en serie bilder mot en speciell ljuskälla och betraktar dessa i datorn för att vara säkra på att CCDn är helt ren. Detta är mera tidskrävande men ger ett betydligt bättre resultat jämfört med konventionella rengöringsmetoder. Observera att det även kan finnas smuts innanför filtret, och detta kan inte avlägsnas genom normal rengöring. CCDn måste då oftast bytas ut, till en väsentligt högre kostnad.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, det där lät ju onekligen som att det var värt 1000 pix. Hoppas det löser sig. Alltid jobbigt när man är inställd på att köpa nåt och det skiter sig.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, det där lät ju onekligen som att det var värt 1000 pix. Hoppas det löser sig. Alltid jobbigt när man är inställd på att köpa nåt och det skiter sig.
744:- :mattias
Japp, i synnerhet som att det inte syns på korten, över huvud taget, jag har fotat friskt ikväll, och inte kunnat ens ana nått skräp på sensorn :gnissla Dvs känns det ännu onödigare att pynta 744kr, åka tor Solna två gånger, och sticka tidigare från jobbet (för tillfället i Södertälje) bara för att snygga till något som ändå ska säljas. Men jag kan iofs förstå dom också, men ändå...

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Sensorskräp syns inte direkt förrän du drar upp f-talet (liten bländare) och gärna över f12 och uppåt. En sensor swab med eqlipsevätska så löser du det själv. Inget svårt alls.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad får du för pris för din 40D i inbyte + hur långt hade den gått?
Jag lägger 10 papp mellan och den har gått ca 25000 bilder. Helt ok, bra pris på nya, och jag slipper hålla på och sälja den gamla själv. Sista priset kompis finns ju i fotosvängen också... :(

Härtill exempel..tror att alla fotohandlare har såna prylar....
När jag kollade lite så kostade det ju nästan lika mycket att köpa alla grejer själv, dessutom blir det ju garanterat bra gjort hos några som kan det. Skulle dom dessutom repa sensorn är det deras problem, inte mitt så att säga :)

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hur får man tag på vettiga såna grejer då? Mörka gränder via kontakter, eller borde varenda fotohandlare ha sånt? :va

Länken som Oas ger eller på cyberphoto. :) Läs instruktionerna noga dock. Jag rengör mina sensorer själv. Har dessutom testat att vara rätt hårdhänt på min 350D (finns ju ingen garanti mer) och trots microskopiska repor i filterglaset framför sensorn så märks det inte på bilderna.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Länken som Oas ger eller på cyberphoto. :) Läs instruktionerna noga dock. Jag rengör mina sensorer själv. Har dessutom testat att vara rätt hårdhänt på min 350D (finns ju ingen garanti mer) och trots microskopiska repor i filterglaset framför sensorn så märks det inte på bilderna.
Min smuts syns ju inte heller iofs, men eftersom jag tänker byta in kameran hos en firma så vill jag inte riskera något. Det är ju trots allt enda smutsen som har kommit dit på 2 år, så jag kan nog leva med det. Jävligt trist dock att det tar nån dag extra nu :gnissla

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Min smuts syns ju inte heller iofs, men eftersom jag tänker byta in kameran hos en firma så vill jag inte riskera något. Det är ju trots allt enda smutsen som har kommit dit på 2 år, så jag kan nog leva med det. Jävligt trist dock att det tar nån dag extra nu :gnissla

Den som väntar på nåt gott....:D

Jag gjorde också rent min sensor själv med pads/cleanervätska. Fungerade fint, fast som du säger, skillnaden i pris är ju löjligt liten mellan grejerna och ett proffsjobb. Iofs har jag ju material kvar till många skurningar.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Den som väntar på nåt gott....:D

Jag gjorde också rent min sensor själv med pads/cleanervätska. Fungerade fint, fast som du säger, skillnaden i pris är ju löjligt liten mellan grejerna och ett proffsjobb. Iofs har jag ju material kvar till många skurningar.
Japp, och nu står kameran här :) Fan ta dom att dom säljer kameror med oladdade batterier :4skrika

Jag labbade dock lite med den som hastigast innan jag satte batteriet på laddning, och jag inbillar mig att sökaren är väldigt grynig. Jag störde mig aldrig på det på min 40D, och har inga minnen av det från när jag klämde på en 7D senast. Det kändes som att det satt skyddsplast kvar nånstans, vilket det ju inte gjorde dock. Nu satte jag iofs på min 17-85 1:4-5.6, som ju inte är något superobjektiv, men det kändes ändå mysko. Jag provade med tjejens 350D för att ha något att jämföra med, den borde ju vara sämre, men den var inte till närmelsevis så brusig i sökaren. Är det en "finess" eller ska jag gnälla? :va Esquire, hur ser din ut i sökaren?

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Grattis till nya leksaken
Har du möjligtvis inte glömt att justera sökaren bara ?...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati