Grattis! Kul med ny kamera. Nya grejer ger ju en nytändning o uppslag att pröva nya ideer. Den där (alltför) lååååånga batteriuppladdningstiden måste vara avsedd till flitiga manualstudier.
Manualen ligger ju ute på Canons supportsidor. Vad tror du jag har gjort på jobbet senaste dagarna?
Den var oskarp, tills jag hade ställt in dioptrijusteringen (eller vad det nu heter).
Annars: Låna tjejens 350D igen. Sedan ställer du upp den på ett högt bländarvärde (f/22 eller liknande). Tryck in knappen för att kolla skärpedjupet. Ser det ut ungefär så? Har för mig att den ser ut så när man startar kameran utan att ha ett batteri i eller något sånt.
Edit: starta kameran kan man så klart inte utan att ha batteri i. Men om man tar loss linsskyddet utan att ha något batteri i så ser det ut så.
Jag fick svar på fotosidan, och då länkade dom till den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=55913
Samma koncept i 7D också, det visas ju en faslig massa saker i sökarbilden som projiceras där när dom behövs/man vill ha dom. Tydligen blir det inge vidare med tomt batteri eller när man kör den utan batteri
Med fulladdat batteri blev det en helt annan sökarbild
Grymt trevlig pryl! Nu har jag mest lekt hemma i köket. Men tjejens svarta hund, som brukar vara sjukt svår att fokusera på gick alldeles utmärkt! Blixtbilderna blev lite överexponerade, men det beror mest på att jag fotade på extremt kort håll och blixten kan nog inte minska effekten så pass. Den är ju sannolikt gjord för att fota vardagsbilder, dvs folk på några meters håll. Dock älskar jag kontrastrikheten i bilderna och skärpan. Och autofokusen rockar ju stenhårt
Jag ska försöka få ihop nån vettig bild under helgen å lägga ut här
Edit: Nu har jag vänt ut å in på nätet för att hitta kul saker att fota i helgen, men det verkar inte hända nånting öht inom rimligt avstånd från Stockholm
Jag har tom kollat på häst&hundtävlingar, men det är total stiltje i världen
Dimman gör det ju inte bättre heller, å att fota smutsiga kombisar på 73'an känns ju sådärkul...