Diskutera Digital Fotografering här

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Japp, och nu står kameran här :) Fan ta dom att dom säljer kameror med oladdade batterier :4skrika

Grattis! Kul med ny kamera. Nya grejer ger ju en nytändning o uppslag att pröva nya ideer. Den där (alltför) lååååånga batteriuppladdningstiden måste vara avsedd till flitiga manualstudier.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag provade med tjejens 350D för att ha något att jämföra med, den borde ju vara sämre, men den var inte till närmelsevis så brusig i sökaren. Är det en "finess" eller ska jag gnälla? :va Esquire, hur ser din ut i sökaren?
Den var oskarp, tills jag hade ställt in dioptrijusteringen (eller vad det nu heter). :tungan

Annars: Låna tjejens 350D igen. Sedan ställer du upp den på ett högt bländarvärde (f/22 eller liknande). Tryck in knappen för att kolla skärpedjupet. Ser det ut ungefär så? Har för mig att den ser ut så när man startar kameran utan att ha ett batteri i eller något sånt. :va

Edit: starta kameran kan man så klart inte utan att ha batteri i. Men om man tar loss linsskyddet utan att ha något batteri i så ser det ut så.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Grattis! Kul med ny kamera. Nya grejer ger ju en nytändning o uppslag att pröva nya ideer. Den där (alltför) lååååånga batteriuppladdningstiden måste vara avsedd till flitiga manualstudier.
Manualen ligger ju ute på Canons supportsidor. Vad tror du jag har gjort på jobbet senaste dagarna? :D

Den var oskarp, tills jag hade ställt in dioptrijusteringen (eller vad det nu heter). :tungan

Annars: Låna tjejens 350D igen. Sedan ställer du upp den på ett högt bländarvärde (f/22 eller liknande). Tryck in knappen för att kolla skärpedjupet. Ser det ut ungefär så? Har för mig att den ser ut så när man startar kameran utan att ha ett batteri i eller något sånt. :va

Edit: starta kameran kan man så klart inte utan att ha batteri i. Men om man tar loss linsskyddet utan att ha något batteri i så ser det ut så.
Jag fick svar på fotosidan, och då länkade dom till den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=55913
Samma koncept i 7D också, det visas ju en faslig massa saker i sökarbilden som projiceras där när dom behövs/man vill ha dom. Tydligen blir det inge vidare med tomt batteri eller när man kör den utan batteri :) Med fulladdat batteri blev det en helt annan sökarbild :fakta

Grymt trevlig pryl! Nu har jag mest lekt hemma i köket. Men tjejens svarta hund, som brukar vara sjukt svår att fokusera på gick alldeles utmärkt! Blixtbilderna blev lite överexponerade, men det beror mest på att jag fotade på extremt kort håll och blixten kan nog inte minska effekten så pass. Den är ju sannolikt gjord för att fota vardagsbilder, dvs folk på några meters håll. Dock älskar jag kontrastrikheten i bilderna och skärpan. Och autofokusen rockar ju stenhårt :Bugar

Jag ska försöka få ihop nån vettig bild under helgen å lägga ut här :)

Edit: Nu har jag vänt ut å in på nätet för att hitta kul saker att fota i helgen, men det verkar inte hända nånting öht inom rimligt avstånd från Stockholm :huvet Jag har tom kollat på häst&hundtävlingar, men det är total stiltje i världen :huvet Dimman gör det ju inte bättre heller, å att fota smutsiga kombisar på 73'an känns ju sådärkul... :rolleyes:

Last edited:

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Grymt trevlig pryl! Nu har jag mest lekt hemma i köket. Men tjejens svarta hund, som brukar vara sjukt svår att fokusera på gick alldeles utmärkt! Blixtbilderna blev lite överexponerade, men det beror mest på att jag fotade på extremt kort håll och blixten kan nog inte minska effekten så pass. Den är ju sannolikt gjord för att fota vardagsbilder, dvs folk på några meters håll. Dock älskar jag kontrastrikheten i bilderna och skärpan. Och autofokusen rockar ju stenhårt :Bugar
Har du lekt något mera med den nu då?

Jag ska nog ta med mig min och kolla på Frösöstörten till helgen. Det verkar vara en sisådär lite lagom galen störtloppstävling som det kan vara kul att ha lite bilder ifrån. Eller iaf ha varit på plats och sett.

För den som inte orkar kolla länken så ska de köra en störtloppstävling från toppen av stadens slalombacke, ner för en stadsgata, snett över en skolgård och ha målområde nedanför en pulkabacke. Och tävlingen är öppen för amatörer också. Friskt vågat - hälften vunnet, typ. :tungan

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Köpte mig ett trevligt Tokina 100/2,8 macro idag,,mycket trevlig glugg. Bara att vänta på insektssommaren nu då :p . Min Ps dator har pajat, så vassego nån att fixa..:(

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Köpte mig ett trevligt Tokina 100/2,8 macro idag,,mycket trevlig glugg. Bara att vänta på insektssommaren nu då :p . Min Ps dator har pajat, så vassego nån att fixa..:(
Kan du inte ta och odla lite bananfugor eller något då?

Vad är det som bråkas med datorn?

MikkE

Guest
Jag har tagit mig i kragen nu och väntar bara på paket. Vad det är säger jag inte... än.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Datorn bootar från fel disk helt plötsligt..men jag slet ut den.
Här kommer ett tråkigt smakprov..
1z499ja.jpg

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har du lekt något mera med den nu då?

Jag ska nog ta med mig min och kolla på Frösöstörten till helgen. Det verkar vara en sisådär lite lagom galen störtloppstävling som det kan vara kul att ha lite bilder ifrån. Eller iaf ha varit på plats och sett.

För den som inte orkar kolla länken så ska de köra en störtloppstävling från toppen av stadens slalombacke, ner för en stadsgata, snett över en skolgård och ha målområde nedanför en pulkabacke. Och tävlingen är öppen för amatörer också. Friskt vågat - hälften vunnet, typ. :tungan
Ja, fast inte alls så mycket som jag hade planerat. Det har ju vräkt ner nå slags kladdigt skit här hela helgen :huvet Jag riggade upp blixten och försökte fota lite vattenplums, men det stupade på att jag inte hade några roliga glas :( Fast det var otroligt lätt att ställa in allt rakt mha det inbyggda vattenpasset i kameran! Det kan ju va svårt annars när kameran sitter såhär:

DSC00027_sh.jpg

Tjejens kund blev däremot flitigt paparazzad:

IMG_6639_sh.jpg

ISO400, 1/60, f5.6, 17mm och kamerans blixt med ett 17-85 IS USM, dvs inget superobjektiv. Jag är nöjd, svart päls brukar ju vara något av det jävligaste man kan fota :)

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Hej bullen! :)

Jag har fått ett problem med mitt sigma 70-200. Jag har alltid upplevt det som skarpt ända ner på 2.8/200 men nu tycker jag att det helst saknar skärpa. Har gjort en grov test mha tumstock och där ligger fokusen definitivt fel (testat vis F2.8). Kan det bli så av vanlig användning? (Går jag upp till F8 F10 nånting är det skarpt). Har även jämfört med annat 2.8 objektiv och det är som natt o dag i skärpa (båda vid 70mm).

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hej bullen! :)

Jag har fått ett problem med mitt sigma 70-200. Jag har alltid upplevt det som skarpt ända ner på 2.8/200 men nu tycker jag att det helst saknar skärpa. Har gjort en grov test mha tumstock och där ligger fokusen definitivt fel (testat vis F2.8). Kan det bli så av vanlig användning? (Går jag upp till F8 F10 nånting är det skarpt). Har även jämfört med annat 2.8 objektiv och det är som natt o dag i skärpa (båda vid 70mm).
Hur mycket har du fotat med det? Det känns som att ett objektiv borde klara några hundra tusen bilder innan det börjar bli oskarpt. Om inget har gått sönder vill säga. Du har inte tappat det?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Hur mycket har du fotat med det? Det känns som att ett objektiv borde klara några hundra tusen bilder innan det börjar bli oskarpt. Om inget har gått sönder vill säga. Du har inte tappat det?

Inte tappat eller på annat sätt skadat. Svårt att säga men inga hundra tusen iaf, 2000 kanske om jag ska höfta.

Jag har garanti på det så det åker in till Rajala för gissningsvis vidartransport till Tura...så på den fronten är jag lugn.

Jag är mest förundrad över hur det uppkommit över tid? Jag märkte egentligen först igår att INGEN bild blev skarp med det. Sen jämförde jag lite hemma o gjorde till slut "tumstockstesten" där det enligt mig är fel fokus.

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Inte tappat eller på annat sätt skadat. Svårt att säga men inga hundra tusen iaf, 2000 kanske om jag ska höfta.

Jag har garanti på det så det åker in till Rajala för gissningsvis vidartransport till Tura...så på den fronten är jag lugn.

Jag är mest förundrad över hur det uppkommit över tid? Jag märkte egentligen först igår att INGEN bild blev skarp med det. Sen jämförde jag lite hemma o hjorde till slut "tumstockstesten" där det enligt mig är fel fokus.
Samma sak hände mde mitt tamron 28-75, en dag var det bara suddigt. Frontfocus som buggade ur.

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Har sett, får testa med ett papper oxå då! :)

De tipsade på fotosidan om "batteritestet"...nån som vet vad det är? Samt att använda live view och jämföra med...jag får dock samma resultat även med live view...

Helt enkelt, ta en bild på ett batteri med ett papper bakom, för att se om du har front/bakfokusproblem.

Den andra delen är att testa att ställa in fokus manuellt, med hjälp av live view för att underlätta. Sen köra AF för att se om du får fokus på samma ställe som när du kör manuellt.

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Helt enkelt, ta en bild på ett batteri med ett papper bakom, för att se om du har front/bakfokusproblem.

Den andra delen är att testa att ställa in fokus manuellt, med hjälp av live view för att underlätta. Sen köra AF för att se om du får fokus på samma ställe som när du kör manuellt.

Hehe då låter min tumstockstest bättre...fast jag lyder Master-Jkay och gör om det med ett fokus-test-papper ikväll :)

Aha! Jag fattade inte att man skulle ha live view med MF, då förstår jag vad de menar. Får testa det med ikväll då.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati