Diskutera Digital Fotografering här

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kul o kul men visst... :)

Lite skumt att det bara kommer sådär plötsligt bara. Frågan är om man vill ha kvar sigmat eller om man ska satsa på ett canon istället sen?
Det måste ju sitta nån slags justeringsring eller nåt invändigt, nånting sm har släppt o rört på sig lite. Förmodligen bara otur. Men är det inte L alla vill ha ändå....

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Har sett, får testa med ett papper oxå då! :)

De tipsade på fotosidan om "batteritestet"...nån som vet vad det är? Samt att använda live view och jämföra med...jag får dock samma resultat även med live view...

Du hittar "batteritestet" i en av de länkarna jag gav dig. Ett batteri och en streckkod bakom.

EDIT: Jag lider oxo av frontfokusprob. Får dra iväg det till kalibrering trots allt. Garantin på Cyberphoto har gått ut och då lär ju inte dom ta det längre.

Last edited:

Shavey

Hoppets svikare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
crescent
4410994880_9ab92f1516_b.jpg

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är ganska så kul med seriebildstagning ibland. :yoparty
bildserie.jpg

bildserie2.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sådär, då har min 7D fått bekänna färg i endurospåret då:

IMG_0444.jpg

Den levererar, helt klart! Den exponerar mycket bättre än 40D och är betydligt mycket snabbare! Nu var det ju iofs första gången på riktigt med min 100-400L också, men det märktes skillnad mot när jag lekte med den på 40D. Framför allt fokusen på 7D rockar, den sätter fokus på sånt som andra kameror inte har haft en sportmössa på :tummenupp Sen blir ju bilderna krispigt skapra också, ingen direkt nackdel :) Dock stör jag mig lite på fokusringen på gluggen. Det är ju skjutzoom, vilket är jävligt fiffigt, men fokusringen sitter närmast kameran på skjutdelen. Jag brukar stödja gluggen i handen mot stativfästet, och då blir det naturligt att man håller i fokusringen istället. Många bilder blev suddiga pga att jag störde fokusen :( Men det är ju en vanesak, precis som att Sigma och Canon zoomar åt motsatta håll :huvet

Hur pass väl tycker ni att batteritiderna stämmer? Min ska klara 800 bilder vid +23, samma som 40D. Med 40D tog jag vid ett tillfälle över 1300 bilder och hade knappt halvfullt batteri. Igår tog jag 557 bilder och hade 82% kvar, med IS på, flitigt kollande på bilder och mellan -4 och -8 grader ungefär. Iofs är det ju åt rätt håll, men man undrar lite hur dom mäter? :va

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det är ju skjutzoom, vilket är jävligt fiffigt
Är själv intresserad av denna glugg, hur ser den ut när den är utskjuten? Märkt av något om den drar in damm innanför frontlinsen?
Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM

Bifogat

• 100400.jpg
    100400.jpg
    24.7 KB · Visningar: 49

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Funderar på att inhandle nytt kamerahus, sitter och väljer mellan Canon 5D MKII och Canon Eos 7D.
båda är ju trevliga kameror.
vilken har/hade ni valt och varför?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är själv intresserad av denna glugg, hur ser den ut när den är utskjuten? Märkt av något om den drar in damm innanför frontlinsen?
Den ser egentligen bara längre ut :) Man skjuter ju ut den mellan ringen det står smooth - tight på och där det står Image stabilizer. Jag har inte märkt något av damm, iofs har jag inte haft den så länge heller. Men jag tror det är som med allt annat, det handlar om hur man använder grejerna. Den mår säkert inte bra av att användas i en blåsig, torr och dammig miljö, men det gör inga kameragrejer. Läser man runt lite så menar många att det är en myt. Men visst, den ökar ju den inre volymen när man zoomar, så visst kan den säkert suga in skit. Men jag rekommenderar den iaf :tummenupp

Funderar på att inhandle nytt kamerahus, sitter och väljer mellan Canon 5D MKII och Canon Eos 7D.
Nu har jag ju iofs en 7D, och känner att 10 papp till är över smärtgränsen, men 7D är å andra sidan vassare som sportkamera av dom två, och det är mestadels jag använder den till. Motorsportfoto, semesterfoto och naturfoto :)

Last edited:

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Själv håller jag mer på med studiofoto och sånt vad det innebär men jag kommer ju även använda kameran till annat t ex sportfoto.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Själv håller jag mer på med studiofoto och sånt vad det innebär men jag kommer ju även använda kameran till annat t ex sportfoto.

Tror Ketonga "tror han hette så här" körde med en 5D mkII & fick jäkligt fina rörliga hojbilder. Men som sagt kör du studio så vill väl du ha så brusfria bilder som möjligt då kanske fullformat är din grej? Beror helt på vad du kommer använda mest + kommer du behöva brännvidds förlängningen? Båda huset behöver optik av klass för att ge optimalt samt har du en slö databurk kommer du säkert behöva uppgradera den pga stora bildfiler.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Här har vi en kille som kan få det lite svårt, han lägger upp en auktion där han säger att han enbart säljer via buy it now. Men han har inte lagt upp något buy it now pris.
Autkionen startar på 99USD, alla bud är bindande, både från säljare och köpare enligt ebays regelverk.

Så slänga in ett bud o köpa den av han för 700:- :hihi

Canon 400mm F2.8L IS
http://cgi.ebay.co.uk/CANON-400-MM-...iewItemQQptZCamera_Lenses?hash=item4cee13e9db

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dock stör jag mig lite på fokusringen på gluggen. Det är ju skjutzoom, vilket är jävligt fiffigt, men fokusringen sitter närmast kameran på skjutdelen. Jag brukar stödja gluggen i handen mot stativfästet, och då blir det naturligt att man håller i fokusringen istället. Många bilder blev suddiga pga att jag störde fokusen :( Men det är ju en vanesak, precis som att Sigma och Canon zoomar åt motsatta håll :huvet

Hur pass väl tycker ni att batteritiderna stämmer? Min ska klara 800 bilder vid +23, samma som 40D. Med 40D tog jag vid ett tillfälle över 1300 bilder och hade knappt halvfullt batteri. Igår tog jag 557 bilder och hade 82% kvar, med IS på, flitigt kollande på bilder och mellan -4 och -8 grader ungefär. Iofs är det ju åt rätt håll, men man undrar lite hur dom mäter? :va
Jag blev lite frustrerad i helgen på manuella fokusen med min 24-105 också. Eftersom jag inte vågade lita på autofokusen på bilderna där åkarna kom bakifrån eller från sidan och passerade bilden ganska snabbt så körde jag på manuellt. Men tyvärr så kom jag åt fokusringen ett par gånger med handskarna utan att märka det. Fast det beror ju kanske alltså mera på handskarna än objektivet. :tungan

Batteritiderna innehåller ju ett visst antal blixtbilder om jag inte minns fel. Det kan vara det som gör det lite snett. Men å andra sidan så vet jag inte om de brukar innehålla några bilder med IS (vilket suger en hel del ström ur batterierna). Dessutom så är det väl så att de sätter en medvetet låg siffra för att inte bli stämda när någon inte lyckas komma upp i det angivna antalet bilder.

Här kan du hitta en bild på hur det ser ut: http://www.photozone.de/canon-eos/204-canon-ef-100-400mm-f45-56-usm-l-is-test-report--review

Jag valde mellan de två kamerorna och valde en 7D. I stort sett hade jag redan bestämt mig för en 5DmkII. Sedan släpptes 7D. Då kom jag på att jag redan retade mig på att brännvidden kändes kort med mitt 70-200/2,8 på min 350D. Och för att ens komma i närheten av den bländaren och brännvidden på en fullformatssensor skulle jag vara tvungen att gå upp på en 300/2,8. Och det fanns liksom inte ens på världskartan. Dessutom var det en del andra grejer som också gjorde att jag valde 7D.

Nu tål det att nämnas att jag inte pysslar i stort sett något alls med studiofoto. Hade jag gjort det så hade nog kanske en fullformatssensor känts som ett bättre val.

har du en slö databurk kommer du säkert behöva uppgradera den pga stora bildfiler.
Nja, bildstorleken käkar ändå inte sååå himla mycket prestanda av datorn. Så länge man har ram-minne och hårddiskutrymme så är resten inga större problem. Om man inte vill pyssla med HDR-bilder eller annat som käkar prestanda oavsett vad.

T.ex. så ligger .psd-filen för den övre av de båda jag just la in på ca 500mb. Då innehåller den nio lager, varav åtta har lagermask. De jpegarna kommer direkt ur kameran och är sedan bara ihoplagda och upprätade en aning. Det gjorde jag på en P4 2,4ghz med 2gb minne.

Canon 400mm F2.8L IS
http://cgi.ebay.co.uk/CANON-400-MM-...iewItemQQptZCamera_Lenses?hash=item4cee13e9db
Taskigt läge. :hihi

Men funderar nästan på om det är något skumt med annonsen. Det där objektivet kostar $7100 på B&H. Och de $1700 han begär senare i annonsen låter då nästan skumt billigt. :va

Varför är jag inte förvånad? :banana

Last edited:

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Här har vi en kille som kan få det lite svårt, han lägger upp en auktion där han säger att han enbart säljer via buy it now. Men han har inte lagt upp något buy it now pris.
Autkionen startar på 99USD, alla bud är bindande, både från säljare och köpare enligt ebays regelverk.

Canon 400mm F2.8L IS

Hade man haft ett ebay-konto och ett lite mindre vitt samvete så hade det nästan vatt kul att testa:hihi

MikkE

Guest
Ah! Idag kom paketet till jobbet. En MacBook Pro 15". Redan roligare att se på bilder =)

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Hoppas inte det här blir för OT.
Börjar bli dags att printa ut lite bilder som ska upp på väggen.
Hade tänkt mig en canvas och 2 vanliga tavlor.

Vilket ställe ska man beställa ifrån?
Något ställe som har bra pris på ramar?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras