Diskutera Digital Fotografering här

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
LowePro MiniTrekker AW

Funkar till vardags...
3185279364_085f945ee1.jpg


och till fest...
3185281652_7b60c0479e.jpg
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nice Rockoholic :yoparty

Det som talar emot är att man öppnar den ej mot ryggsidan, tänkte bara på vid stöldrisk men nja va f*n vi får se vad det blir.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jah köpte häromdagen Lowepros computrekker AW, 900:- . får lätt plats med det du vill o lite till + PC fack. Mediamarkt :)

Den har jag med och nackdelen jag har av den är att när jag är ute på fältet (fullpackad) så blir den väldigt otymplig. laptopen gör att väskan bygger ut 5cm extra från ryggen och skapar onödigt förskjuten balans.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
laptopen gör att väskan bygger ut 5cm extra från ryggen och skapar onödigt förskjuten balans.


Det gör inte så mycket, det är värre när laptopen skapar onödig "linjeförskjutning"
Det har Suzukilover lärt mig, (
han skulle nog börja fotgrafera lite tror jag) :D
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Det gör inte så mycket, det är värre när laptopen skapar onödig "linjeförskjutning"
Det har Suzukilover lärt mig, (
han skulle nog börja fotgrafera lite tror jag) :D

Hahaha! :tummenupp

Tror du inte att det borde bli rätt psykedeliska bilder presenterat från honom då? :hihi
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var & köpte en ögonmussla till huset idag, tyvärr hade de inga Lowepro flipside 400 men hann titta lite på Dakine Sequence. Den var ju riktigt trevlig men ska avvakta innan jag köper nåt tills jag tittat på flipside 400.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...kompakter är odugliga i allmänhet (relativt sett mot systemare), så jag slutade vela idag och köpte en Ixus 90.
När den skall användas så är det ögonblicksbilder och fippel-frihet som gäller.

Jag har provat den lite, och det blir nog bra det här, och den verkar klarar av svåra ljusförhållanden med. :) Svart katt i badrum med rätt svag belysning, lång slutare och ingen blixt. IS verkar göra lite nytta med.

/J
 

Bifogat

  • slapp_peppar_sh.jpg
    slapp_peppar_sh.jpg
    90.2 KB · Visningar: 45

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
...kompakter är odugliga i allmänhet (relativt sett mot systemare), så jag slutade vela idag och köpte en Ixus 90.
När den skall användas så är det ögonblicksbilder och fippel-frihet som gäller.
Rätt tänkt. Kompakten har man med sig och rattar på fyllan. Då är det bättre om kameran är lättanvänd än att den har en massa häftiga funktioner.
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Den har jag med och nackdelen jag har av den är att när jag är ute på fältet (fullpackad) så blir den väldigt otymplig. laptopen gör att väskan bygger ut 5cm extra från ryggen och skapar onödigt förskjuten balans.

Blir inte allt väldigt otympligt när man är packad?

Ett tips: Sluta sup när du ska fotografera!!!

Föresten, nu vet jag inte om detta är rätt tråd men jag har byggt upp en hemsida till vår fotoklubb kolla gärna o säg vad ni tycker. vil ni se lite bilder från mig så kolla galleriet under "Michael Vaselek"

www.fjälkingefotoklubb.se
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Elements?

Yo, bröder å systrar.
Man kan tydligen köpa PS och Premiere Elements ganska billigt i ett paket.
Jag har aldrig jobbat med elements, blir man totalt handikappad eller klarar man sig ganska bra på det? Vi har en gammal CS2-licens på jobbet och vill nog uppgradera nu. Törs inte ha några piratgrejer, så....
Men hur är Elements? Är det da shit eller the shit? man vill ju inte bli helt körd heller...

Tacksam för svar från er som testat ;)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Blir inte allt väldigt otympligt när man är packad?

Ett tips: Sluta sup när du ska fotografera!!!

Föresten, nu vet jag inte om detta är rätt tråd men jag har byggt upp en hemsida till vår fotoklubb kolla gärna o säg vad ni tycker. vil ni se lite bilder från mig så kolla galleriet under "Michael Vaselek"

www.fjälkingefotoklubb.se

Märk ord va, gör det! :hihi

Sajten ser bra ut! :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Yo, bröder å systrar.
Man kan tydligen köpa PS och Premiere Elements ganska billigt i ett paket.
Jag har aldrig jobbat med elements, blir man totalt handikappad eller klarar man sig ganska bra på det? Vi har en gammal CS2-licens på jobbet och vill nog uppgradera nu. Törs inte ha några piratgrejer, så....
Men hur är Elements? Är det da shit eller the shit? man vill ju inte bli helt körd heller...

Tacksam för svar från er som testat ;)
Att gå från CS2 till Elements är ingen större uppgradering. Elements är en lightversion av det fullständiga Photoshop. Om man klarar sig med Elements eller inte beror på vad man använder Photoshop i dagsläget. Är det bara enklare justeringar och beskärningar går det bra med Elements. Vill man köra lagermasker och andra avancerade funktioner så är det en fullständig version av Photoshop som gäller.

På Adobes hemsida kan du ladda ner en trialversion om du vill känna och klämma lite på Elements. Och på Bildbehandla.se kan du se t.ex. hur man arbetar med det.

När det gäller Premiere Elements så är det liknande där. Det har de grundläggande funktionerna men saknar de avancerade. Om du bara vill klippa ihop lite korta filmer till Youtube och hemmavideor funkar det bra. Om du däremot jobbar med att klippa musikvideos och vill ha ett ton med avancerade effekter så är Elements inget att hänga i julgranen. Då är det Premiere Pro man vill ha.

Jag snackade med en som jobba lite med att göra lokala reklamfilmer och liknande. Han hade gått över från Premiere Pro till Premiere Elements. Anledningen till det var att han istort sett bara körde med raka klipp så han behövde inte alla avancerade funktioner. Plus att Premiere Pro sög mera kraft av datorn och inte var riktigt stabilt på hans dator.

En uppgradering från Photoshop CS2 till CS4 kostar enligt Adobes hemsida 2875kr. Vilket är ungefär dubbelt mot vad paketet med Elementsversionerna går loss på. Men jag tycker inte att det vore en uppgradering för er att köra Photoshop Elements 7.0 istället för Photoshop CS2 om ni använder det professionellt.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Tack för ett utförligt svar, Esquire :tummenupp
Ja, om man inte ens kan använda sig av lager, mm på elements så känns det
inte så aktuellt faktiskt.
Jag ska kika lite få se vad som händer.

Tack igen!
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jaha då har man provat på studiofoto... En kort indtroduktion på ca 2 timmar med 9 andra... Så det gick undan när man väl hade radiosändaren... Nu blev man hux flux sugen på några SB900 samt några softboxparaplyer...

3396008720_398e7b512c.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja, om man inte ens kan använda sig av lager, mm på elements så känns det inte så aktuellt faktiskt.
Jo, lager kan man använda i Elements. Men inte lagermasker. Alltså man kan inte med hjälp av lagermask t.ex. frilägga, eller ta bort effekten av ett justeringslager på ett bestämt område. En lagermask är alltså en maskering av ett lager.

Dessutom så kan man inte jobba med bilder i cmyk eller ändra rgb-bilder till cmyk i Elements. Så om ni jobbar med trycksaker och skickar grejer till ett tryckeri som vill ha grejerna i cmyk så är det bara att glömma Elements.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jo, lager kan man använda i Elements. Men inte lagermasker. Alltså man kan inte med hjälp av lagermask t.ex. frilägga, eller ta bort effekten av ett justeringslager på ett bestämt område. En lagermask är alltså en maskering av ett lager.

Dessutom så kan man inte jobba med bilder i cmyk eller ändra rgb-bilder till cmyk i Elements. Så om ni jobbar med trycksaker och skickar grejer till ett tryckeri som vill ha grejerna i cmyk så är det bara att glömma Elements.

Aha, jag trodde att man inte ens kunde använda lager...
Hmm, jag ska ta ett snack med min kollega, få se.
Om man söker på PS CS4 på Prisjakt, Pricerunner, mm verkar det ligga på runt 11 (!) papp. Helvete, vad dyrt!
Jag följde en budgivning på Tradera igår, där slutade extended version på runt 1350:- Man börjar ju undra lite vad det är för "äkta" produkter de säljer där... Men enl. omdömen, osv verkar det ju legitimt...
Vetefaan om man ens vågar, vore ju illa om det visar sig typ pirattillverkat någonstans...
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Roligt som hejsan! Det var länge sen det var så kul att knäppa kort! Så Studio får det bli framöver när återbäringen kommer... Men då kommer nästa fråga, hur bygger man studio i en tvåa? :tungan

Du har inget garage?

Eller ett utrymme i källaren som ingen använder, en vävstol eller så?
Snacka med föreningen :tummenupp

EDIT:
Har ni nånsin sett dessa vävstolar användas???
I Flight of the Conchords, men inte annars...
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top