Dispyten vid parkeringsplatsen i Landskrona

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Nepp, men sin själ. :D Skämt åsido, att köra mediedrev och PR som silbersky är för mig att hoppa hage på gränsen....

Jag håller med om att han synes gå för långt i sitt sökande efter publicitet. Media kan vara bra att blanda in om det gynnar klienten. Det skall ju dock inte vara en option att vika ut sig i media för att det gynnar en själv. Man undrar ju hur vissa resonerar därvidlag...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
denna foliehatt tycker dock att den förra (Trygghetsnarkomanin) var bättre...

Ja den senare innehåller ju obehagliga saker som att vi inte alls är så sjkua som vi påstår, barn behöver uppfostran samt att invandrare bär med sig en hederskultur som krockar med vår - därmed är vi back on topic för denna tråd i samma löjligt långa mening som ämnar förklara varför just du förmodligen inte gillar hans senaste bok. ;)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Ja den senare innehåller ju obehagliga saker som att vi inte alls är så sjkua som vi påstår, barn behöver uppfostran samt att invandrare bär med sig en hederskultur som krockar med vår - därmed är vi back on topic för denna tråd i samma löjligt långa mening som ämnar förklara varför just du förmodligen inte gillar hans senaste bok. ;)
Jag gillade hans senaste bok men gillade den förra bättre. (om än bägge ibland blir lite tjatiga) Å jag är i mångt och mycket enig med honom...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vållande till annans död - 1år 10månader

Hårt straff

dn.se

Domstolen anser det bevisat att 23-åringen oprovocerat angripit den äldre mannen med knytnävsslag mot huvudet och ryggen, likaså att han angrep kvinnan med ett knytnävsslag mot huvudet när hon skulle hjälpa sin make.

Mannen var helt klar över att det var en äldre kvinna han utdelade slaget emot, menar tingsrätten.

Tingsrätten tar fasta på att ett vittne på 20 meters håll kunde se att det var en äldre kvinna. Då bör också 23-åringen ha uppfattat att det var en äldre kvinna han slog, menar rätten.

Domstolen anser att det är hänsynslöst att utdela slag mot en äldre kvinna och det är därför misshandeln betraktas som grov. Man bör räkna med att äldre har svårt att värja sig och att de kan falla om de får ta emot slag.

Att slå den gamla kvinnan i huvudet är enligt domen ”ett medvetet risktagande”. Om slaget, som i det här fallet, leder till offrets död, blir bedömningen att det rör sig om grovt vållande till annans död, förklarar tingsrätten i ett pressmeddelande.

Den 23-årige mannens trovärdighet påverkas av att han efter p-platsbråket lämnade platsen och sedan höll sig undan tills polisen grep honom och att han därefter i flera polisförhör förnekade att han varit på parkeringsplatsen, konstaterar rätten.

Kvinnans 71-årige make har däremot lämnat samma uppgifter från start. Tingsrätten tar också fasta på att den man som bevittnade händelsen från en restaurang lämnat andra uppgifter än 23-åringen om hur det kom sig att kvinnan föll till marken.

Uppgifterna från den dömdes nioåriga brorsdotter har enligt rätten ett mycket begränsat bevisvärde, eftersom han hade fyra dagar på sig att påverka henne innan han greps av polis.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åh herregud, SD:s bästa partiarbetare kom lindrigt undan.
Skall man skratta eller bli arg, jag orkar inte bli arg. Jag får skratta åt det och bara konstatera att man får det samhälle man förtjänar. Rätt åt oss, nedrigt värdelösa människor.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad är det egentligen han är dömd för? Artikeln var lite luddig "...bland annat vållande till annans död i domen från Lunds tingsrätt".

Vållande till annans död var det "grövsta". Sen dömdes han för misshandel av mannen.

Vidrigt att han bara får 22 månader men samtidigt logiskt med tanke på vilka påföljder som i dagsläget hade kunnat vara aktuella.

Samma problematik med alla rattfyllon som kör ihjäl folk. "Vållande" är det värsta de kan åka dit för.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vållande till annans död var det "grövsta". Sen dömdes han för misshandel av mannen.

Vidrigt att han bara får 13 månader men samtidigt logiskt med tanke på vilka påföljder som i dagsläget hade kunnat vara aktuella.

Samma problematik med alla rattfyllon som kör ihjäl folk. "Vållande" är det värsta de kan åka dit för.

Och? 6 år är maxstraffet för Vållande till annans död om det anses som grovt. Vad var det som kan ha ansetts vara förmildrande i detta fallet?

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F

Vidrigt att han bara får 13 månader men samtidigt logiskt med tanke på vilka påföljder som i dagsläget hade kunnat vara aktuella.

Men ingen grov misshandel och ingen form av misshandel av damen?

Och? 6 år är maxstraffet för Vållande till annans död om det anses som grovt. Vad var det som kan ha ansetts vara förmildrande i detta fallet?

Det dömdes inte till GROVT vållande enligt artikeln, där står även i artikeln vad som räknats som "förmildrande"...förbered dig på skratt (eller tårar)...

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad var det som kan ha ansetts vara förmildrande i detta fallet?

Fråga domstolen.

Men ingen grov misshandel och ingen form av misshandel av damen?

"Mannen döms för grov misshandel av den 78-åriga kvinnans, och även för att ha vållat hennes död. Han döms även för misshandel av kvinnans 71-årige make."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fangelse-for-p-brak-i-landskrona_4781445.svd

Ur domskälen:

"För grov misshandel är lägsta påföljden ett års fängelse och för grovt vållande till annans död sex månaders fängelse. Tingsrätten anser att straffvärdet, med hänsyn tagen till gällande praxis, kan bedömas uppgå till två års fängelse. Med beaktande av det som framkommit i § 7-intyget om Ahmad Akilehs psykiska störning bestämmer tingsrätten med tillämpning av 29 kap 5 § brottsbalken påföljden till ett år och tio månaders fängelse."

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
"Mannen döms för grov misshandel av den 78-åriga kvinnans, och även för att ha vållat hennes död. Han döms även för misshandel av kvinnans 71-årige make."

Dömdes han alltså för grov misshandel eller inte? Där är ju maxstraffet 10 års fängelse! Vad trött man blir på att sånt här upprepas gång på gång. Överklagan förhoppningsvis. Fast då blir det väl ännu ett mildare "straff".

edit. Ser nu att Silbersky, det jävla rövhålet, vill överklaga också delvis pga bevisvärdet :näsblod

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vidrigt att han bara får 13 månader men samtidigt logiskt med tanke på vilka påföljder som
:va
1 år och 10 måndaer = 22 månader. ca 15 om han blir frigiven efter 2/3. Men var kom 13 månader ifrån?

"Straffvärdet för det som 23-åringen gjort sig skyldig till är egentligen två års fängelse, enligt Lunds tingsrätt. Men domstolen tar hänsyn till den psykiska störning mannen lider av och mildrar därför straffet något.

Enligt Rättsmedicinalverkets utredning lider mannen sedan länge bland annat av ständig oro och nervösa magbesvär. Störningen gör honom sämre rustad än flertalet att tåla fängelsestraff, menade Rättsmedicinalverkets experter och föreslog att han skulle dömas till en lindrigare påföljd än vad som är normalt."

Döndes han alltså för grov misshandel eller inte? Där är ju maxstraffet 10 års fängelse! Vad trött man blir på att sånt här upprepas gång på gång. Överklagan förhoppningsvis. Fast då blir det väl ännu ett mildare "straff".

Jepp, 23 åringen har överklagat och vill ha ett mildare straff.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
:va
1 år och 10 måndaer = 22 månader..

jag fick lite hjärnsläpp.... På något sätt fick jag 1 år och 10 månader att bli ett år plus en månad = 12+1=13.

Oavsett tycker jag 22 månader är för lindrig påföljd för oprovocerat våld med dödlig utgång.

Finns det någon som döms till fängelsestraff som inte vill ha strafflindring?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Enligt Rättsmedicinalverkets utredning lider mannen sedan länge bland annat av ständig oro och nervösa magbesvär. Störningen gör honom sämre rustad än flertalet att tåla fängelsestraff, menade Rättsmedicinalverkets experter och föreslog att han skulle dömas till en lindrigare påföljd än vad som är normalt."[/I]

.

Ja, jag läste det nu. My god! :rolleyes:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
1 år och 10 månader, vilket jävla skämt. Värre att lura staten på några kronor än att misshandla och slå ihjäl människor.

Hade tänkt skita i att rösta nästa val eftersom jag inte bor i Sverige, men nu har jag fan ångrat mig. Vilka ska man rösta på om man vill ha hårdare straff för "riktiga brott", samt strängare invandrarpolitik?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka