dn.se: "Polisen ska hårdbevaka mc-förare i sommar"

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Så om polisen inte har gul väst på sig har man inte kört för fort?

Enligt RPS anvisningar, som är grundkriterierna som måste vara uppfyllda, för att en "godkänd" kontroll ska vara genomförd, har trafikanten inte kunnat fällas för fortkörning.
På samma sätt som om inte Laserpistolen kalibrerats i rätt intervall.
Med andra ord, kontrollen har inte kunnat visa att fordonsföraren kört för fort.

Men det förstod redan, eller hur....?

/KentW

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej dom får inte stå i nånting annat än "gula västen"!
Ja dom MÅSTE använda brösstativ!

/KentW

Jo, de får stå utan västen, och de får stå ute i grönsakerna eller bakom skyltar om de vill. (vilket de gör.) Har du någon referens till material där det står att polisen som mäter måste ha varselväst? Och har du referenser till domar där bötern ogillats på grund av avsaknad av varselväst?
Jag erkänner däremot gärna att de inte får ha ghilliedräkter. Det var ett felaktigt påstående. :)

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Googlade och kopiera.
Polisen måste inte använda en reflexväst när de utför en hastighetskontroll med laser. Det finns dock en paragraf som uppmanar till användande av detta i rikspolisstyrelsens uniformsföreskrifter, med tanke på polisens egen säkerhet. 118100 önskar trevlig dag!

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Du menar pensionärsparet?

Anledningen att det vraket ställs ut är ju för att det är så extremt ovanligt att en motorcyklist har ihjäl en bilist.

Nä, jag kan ju naturligtvis ha fel men om jag minns rätt enligt den tiden för mer än 20 år sedan så var det en yngre mamma i bilen som dog.Bilen gick nästan mitt itu så man misstänkte att farten på hojen varit extremt hög när de kom över ett backkrön.Dom två grabbarna hade tydligen varit på en fotbollsmatch och efteråt så skulle hojen förevisas för en kompis som fick sig sin sista runda i livet.

Bilen med fastlimmad hoj var inte utställd utan forslad till en plats där man först tog bort de avlidna personerna när det blev för svårt på plats pga olyckans omfattning.Bilen i sig själv med hoj ställdes sedan på en plats med en dåligt spänd pressening över dessa fordon.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ursäkta jag snor tråden lite, men det stod ett gäng poliser nära där jag jobbar gömda i diket och bakom buskar med laserpikadollen i näven, utan västar så man såg dom inte alls. Är det ens lagligt att göra så eller beter dom sig bara som vanligt dom där äckelpällarna?

Ja. dom får stå dolt och dom får stå utan varselväst.
Det som gäller är att om dom står så att dom utsätts för risk att bli påkörda. Dvs om dom står på vägbanan. Så måste dom ha varselväst. Men det är inte för vår skull utan att arbetsmiljökrav för att minska risken att polisen själv blir påkörd och skadad i tjänsten.

Så om man blir tagen av en polis med laserpicka så spelar det ingen roll om han så hängt uppochner från en lyktstolpe kamouflerad med en buske som klätts in som en julgran.
Möjligen kan man skvallra för dennes chef och han kanske får en liten reprimand för att han utsatt sig själv för risker i arbetet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns ett prejudikat på det inte är i enlighet med "RPS instruktioner för hastighetskontroller med laserkamera", och att föreläggande utfärdade vid dessa kontroller inte gäller.
Ett sånt ställe där polisen ofta stod tidigare och gjorde kontroller på detta sätt, är motorvägsöverfarten på E4 i norrgående fil strax före avfarten till Arlanda.
En överklagande trafikant resulterade i att ett stort antal personer fick tillbaka sina pengar och även körkort.

Godkänn aldrig en trafikbot vid vägkanten, begär "Rådrum" och kolla allt sakkunniga.
Överklaga om minsta oklarhet finns, listan är lång på vad polisen missar vid hastighetskontroller.
/KentW

Fast det har inte att göra med att dom stod gömda. Det har att göra med att på grund av att dom kommer så högt ovanför vägbanan så mäter dom inte rakt framifrån bilen vilket medför risk att mätresultatet blir felaktigt. Laserpickan är inte kalibrerad för att mäta i vinkel och då är inte mätresultatet giltigt för användning som bevis.

signalvästen har inget att göra med om mätningen skall vara giltig. Den är bara av arbetsmiljö och skyddsskäl.

Dom får mycket väl stå lätt dolda bakom en buske men dom måste säkerställa att det är fritt synfält mellan laserpistolen och bilen dom mäter på. dom får alltså inte mäta genom lövverket. (Det kommer väl i alla fall troligen inte att ge något bra mätvärde misstänker jag)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Sist de tog mitt kort pga en hastighetsöverträdelse så stod det en polis uppe bland buskarna på en bro och mätte farten.Helt omöjlig att se.Efter denna bro stod där två mc poliser och en polisbil på en påfart som genast gick på och stoppade de skyldiga med blåljus i nacken.

Fick efteråt en kommentar från en kollega om varför jag inte försökte köra ifrån dom !?.Mitt svar blev att jag lever i verkligheten och inte i någon djävla sf-film.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Så om man blir tagen av en polis med laserpicka så spelar det ingen roll om han så hängt uppochner från en lyktstolpe kamouflerad med en buske som klätts in som en julgran...

Skulle lätt betala om jag blev snodd av en sån! :rofl

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Ursäkta jag snor tråden lite, men det stod ett gäng poliser nära där jag jobbar gömda i diket och bakom buskar med laserpikadollen i näven, utan västar så man såg dom inte alls. Är det ens lagligt att göra så eller beter dom sig bara som vanligt dom där äckelpällarna?

Här får du

tissue-box-cry-baby.jpg

Man the fuck up.

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Aldrig förstått varför banorna i Sverige inte är öppna varje dag under sommaren, typ som Gotland Ring. Vem tjänar på att de står oanvända 70% av tiden? Har Kinnekulle Ring bara 3mil från var jag bor och den kan jag använda 5-6 ggr/år, naturligtvis är några av dessa i regn:gnissla. Hade fan hållit samma hastighet som en långtradare på 60 ton livet ut om man bara hade haft denna möjlighet.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Aldrig förstått varför banorna i Sverige inte är öppna varje dag under sommaren, typ som Gotland Ring. Vem tjänar på att de står oanvända 70% av tiden? Har Kinnekulle Ring bara 3mil från var jag bor och den kan jag använda 5-6 ggr/år, naturligtvis är några av dessa i regn:gnissla. Hade fan hållit samma hastighet som en långtradare på 60 ton livet ut om man bara hade haft denna möjlighet.

Miljö stavas orsaken, ljudmiljö för närboende även om närmaste boende är 5 km bort och har
flygplatsen på 1 km håll ...

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Fan osså, i afton blev det ingen bombrepa då man inte har hoj för det!
Men att ligga i 230 i skymningen ger mig fortfarande vid 41 lite hängbjörk i brallan.
Älskar hoj, kommer alltid göra....fota på!!

regenius

....fittipaldi
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
-02 CBR1100XX Trast
Man får sätta lagen i ett sammanhang. Några killat tar en flaska och gör det mest obegripliga med en 16 årig ung flicka, dotter till en mamma och pappa. Tingsrätten tycker...ja ni vet vad. Nu kommer vi som åker sporthoj punktmarkeras och spioneras på. Och blir det en nice wheelie på bulten eller annan favo place då lär det fan bli ett nytt körkort efter några månader..i bästa fall. Eftersom som hojåkare har du som avsikt att åka på bakhjulet...sug på den...är livet orättvist??:dummer

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man får sätta lagen i ett sammanhang. Några killat tar en flaska och gör det mest obegripliga med en 16 årig ung flicka, dotter till en mamma och pappa. Tingsrätten tycker...ja ni vet vad.

Vet du ens själv vad tingsrätten tycker eller går du bara på bilden som media målar upp?
http://www.fildirekt.se/dl/1368660428.pdf
https://www.flashback.org/t2122750

När journalister utger sig för att veta bättre än de som är proffs på ett område så bör man vara skeptisk.

Jag har bara läst domen översiktligt men får bilden av en tjej som gått med på det mesta och när hon sagt nej så har grabbarna accepterat det även om hon fått stå på sig lite väl mycket.

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2

Ja vafan.. bullerstaket runtom för dom kinkiga boende som begåvats med känslig hörsel och låg iq som bosätter sig så nära en motorbana. och sen nån sorts sässongskort man kan köpa för några tusenlappar å sen kunna dra dit när som! En avgift som skulle ombesörja väghållning, städning av ev. lokaler, sjukvårdsberedskap och andra driftkostnader. sen är det väl inte omöjligt att ngn sköning slår upp ett korvstånd i närheten så man får lite näring mellan klotningarna :fakta
Men nu hamnade vi rätt mkt OT..

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Man får sätta lagen i ett sammanhang. Några killat tar en flaska och gör det mest obegripliga med en 16 årig ung flicka, dotter till en mamma och pappa. Tingsrätten tycker...ja ni vet vad. Nu kommer vi som åker sporthoj punktmarkeras och spioneras på. Och blir det en nice wheelie på bulten eller annan favo place då lär det fan bli ett nytt körkort efter några månader..i bästa fall. Eftersom som hojåkare har du som avsikt att åka på bakhjulet...sug på den...är livet orättvist??:dummer

Din fjortis. Det var inte trafikpolisen som grep de tre killarna som senare blev friade. Det är inte bakhjulsåkandet som är allmänhetens problem.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år