dn.se: "Polisen ska hårdbevaka mc-förare i sommar"

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
På motorväg må jag säga att jag har svårt att notera även bilar komma i hög fart.

Så det gäller inte bara motorcyklister utan bilister också att hålla farten.

Sen så tänker man inte lika mycket när man åker bil av nån anledning. :confused:
Någon som vet varför?

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Nä jag passerade där vid ca 20 men genom Djurö försöker jag alltid hålla hastigheten rätt.

Jag mötte nog dig lite tidigare. En liten nätt rödvit sak. :)

haha va kul, venne det där med rödvit dock, kanske du menade mitt mc-ställ och hjälm, dock bara lite vitt på de :) Var rätt tråkigt in mot stan, för mkt kö i mina knäskraparkurvor och sen var mina ögon riktigt mosiga av pollen.. :3freak:gråta Var rätt jobbigt att köra! :gnissla

Ska vi ta en tur nån dag?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du tror inte det kan bero att Du sitter så bekvämt och avslappnad i en modern bil, isolerad från vägbuller, motorljud och med klimatanläggningen och stereon som gör sitt bästa för att Du ska må så bra som möjligt? Då är det lätt att låta tankarna glida iväg, eller att inte tänka alls på var Du befinner Dig, hur fort det går eller vilka faror som eventuellt lurar bakom nästa buske...
...Sen så tänker man inte lika mycket när man åker bil av nån anledning. :confused:
Någon som vet varför?

Imponerande klarsynt företrädare för ordningsmakten, jag hoppas därmed att han inte gjort sig omöjlig inom organisationen i och med detta:tummenupp :)

Seriöst föredrar jag absolut att myndigheten väljer denna inställning framför att fokusera på fortkörare 6-10 km/h som det skrevs om för några veckor sedan! 6 av 10 omkomna förare på MC körde utan körkort, utan hjälm, drogpåverkade eller mycket över gällande hastighet. Ibland i en skön förening av flera faktorer. Så ser verkligheten ut.

Så - så länge inte hastighetsjakten enligt artikeln sker på bekostnad av körkorts- och nykterhetskontroller är det väl svårt att invända mot att denna typ av åtgärder kan bidra till att förhindra ett par dödsfall under årets säsong?

Att det sedan kan kännas surt för den som drabbas är en annan sak, jag pratade så sent som i eftermiddag med en man som hade 4 månaders cykelturer att se fram emot. Det var dock rätt tydligt att han ämnade reducera farten något framledes...
...Jag tycker att Nyköpingspolisen verkar försöka sej på en lite snyggare attetyd emot hojförarna. :tummenupp

Den rapporten är inte SMC:s eget påfund, den är ett gemensamt dokument från parterna bakom mc- och mopedstrategin, SMC är dock en av dessa och har valt att sätta sin namnteckning på strategin, det är korrekt:)
Skulle precis påpeka att terminologin känns igen från den där SMC rapporten vi diskuterade i höstas. Återstår att se om man tar och dokumenterar alla som åker runt på en sporthoj och full skyddsutrustning a la Rossi eller om man faktiskt tar och försöker identifiera de verkliga rötäggen i kollektivet som verkligen utgör en fara för allmänheten och sig själva...

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra tänkt! Om Du tar Dig tid och kikar i rapporten är dock situationen inte lika positiv när det gäller vår framfart på de mindre landsvägarna, närmare bestämt 70-vägarna. Och just där är det tyvärr vanligast att vi kör ihjäl oss. Och just där är det polisen tänkte krypa i busken enligt artikeln...

Först så publicerar man en vetenskaplig rapport som fastställer att motorcyklister är den långsammaste trafikanten i trafiken. Då skall polisen hårdbevaka motorcyklisterna...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Först så publicerar man en vetenskaplig rapport som fastställer att motorcyklister är den långsammaste trafikanten i trafiken. Då skall polisen hårdbevaka motorcyklisterna. Hur tänkte dom nu? Tänkte dom jaga upp oss i bättre fart?

Läs om hur långsamma hojåkare är i trafiken:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister-langsammare-an-ovriga-fordon/

Njae, det var väl snarare så att på 30-50-väg var motorcyklisterna långsammast, men på 70 och över tog de igen det med ganska god marginal? Iaf genom en liten klick som bombade på så in i helvete.
De som kör fortast var ju lastbilarna. Och tänka sig, den värsta krocken i sveriges historia i princip var mycket pga lastbilar i för hög far för rådande omständigheter... Men lastbilar tycker folk inte lika illa om...

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
En simpel systemsyn.

tWSRvZV.jpg

Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Följ strecken för ekonomisk påverkan och man förstår varför folk är lack. Någonting att notera också är att det inte finns någon kommunikation mellan motorcyklister och polisen. Inte i någon ordnad form dvs, den mesta "kommunikationen" sker i form av "aja baja", vilket inte jag kallar kommunikation.

Två stora anledningar till att det är som det är m.a.o.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nej nu!
Visst, jag tänker inte sitta och försvara drogpåverkade och körkortslösa förare... är inte guds ängel själv.
Men du försöker påvisa att det är drog och olovliv körning som är största boven i olycksstatistiken när det i själva verket är folk som smsar medans de kör eller provar på att spela banjo!

Så de flesta hojåkare som kraschar sitter alltså och smsar eller provar att spela banjo? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jajaja, men nu basunerar de sin egen förträfflighet med att rädda liv.. Så då är ju mitt förslag mer effektivt än att lasra. Betänk att flertalet körkortslösa fyllon på hoj inte fastnar i fartkontroller mellan 7-16 på motorvägen...

Jag ville inte säga emot dig bara håller med och fyllde på lite. Jag tror inte det verkliga syftet är samma som vad dom säger. dvs ville dom rädda liv så är samhället fullt av exempel där fler liv skulle kunna räddas.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag ville inte säga emot dig bara håller med och fyllde på lite. Jag tror inte det verkliga syftet är samma som vad dom säger. dvs ville dom rädda liv så är samhället fullt av exempel där fler liv skulle kunna räddas.

Exakt! Det är ånyo spel för galleriet och snabba pengar som är den verkliga agendan.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fast samtidigt så skall detta genomföras tillsammans med föräldraledigheter, semestrar och allmänt låg bemanning... blir väl som vanligt tror jag.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Annars tycker jag som Fotograf Zäta. Inget är gratis utan vill man ha bättre statistik får man betala lite i form av ökat buller runt våra motorbanor. Dvs. släppa på bullerkraven och erbjuda möjligheter till körningar varje kväll i veckan, heldagar på helgerna. Samtliga som kör får låna transponder och sedan en stor skärm där "buset" kan stå och snacka varvtider.
Och Tingvall får en stroke för att vi löser hans problem.
Win-win-win....!!!

Buhu, vi har inga fritidsgårdar :gråta:gråta:gråta

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
SANT. Ibland får man för sig att det handlar om någon form av propaganda för att få en viss grupp att lugna sig genom punktmarkering förmedlat via media.I år har jag vid ett tillfälle i slutet på April sett hela fyra mc poliser som stod och gömde sig på en påfart vid Lund där man stod uppe vid räcket på denna motorväg och fångade fortkörare med laserkamera.

Det finns ett prejudikat på det inte är i enlighet med "RPS instruktioner för hastighetskontroller med laserkamera", och att föreläggande utfärdade vid dessa kontroller inte gäller.
Ett sånt ställe där polisen ofta stod tidigare och gjorde kontroller på detta sätt, är motorvägsöverfarten på E4 i norrgående fil strax före avfarten till Arlanda.
En överklagande trafikant resulterade i att ett stort antal personer fick tillbaka sina pengar och även körkort.

Godkänn aldrig en trafikbot vid vägkanten, begär "Rådrum" och kolla allt sakkunniga.
Överklaga om minsta oklarhet finns, listan är lång på vad polisen missar vid hastighetskontroller.
/KentW

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ursäkta jag snor tråden lite, men det stod ett gäng poliser nära där jag jobbar gömda i diket och bakom buskar med laserpikadollen i näven, utan västar så man såg dom inte alls. Är det ens lagligt att göra så eller beter dom sig bara som vanligt dom där äckelpällarna?

Nej! Det är inte i enlighet med "RPS anvisningar för hastighetskontroll med laserpistol".
Sök på Google och inhämta kunskap.

/KentW

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
De får stå i bästa ghilliesuit om de känner för det. De får däremot inte stå med för stor vinkel till färdriktningen då det påverkar resultatet, har jag för mig. Och de får inte skjuta med paserpickadollen enbart handhållen har jag för mig, men på den punkten är jag riktigt osäker.

Nej dom får inte stå i nånting annat än "gula västen"!
Ja dom MÅSTE använda brösstativ!

/KentW

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom