Du tror inte det kan bero att Du sitter så bekvämt och avslappnad i en modern bil, isolerad från vägbuller, motorljud och med klimatanläggningen och stereon som gör sitt bästa för att Du ska må så bra som möjligt? Då är det lätt att låta tankarna glida iväg, eller att inte tänka alls på var Du befinner Dig, hur fort det går eller vilka faror som eventuellt lurar bakom nästa buske...
...Sen så tänker man inte lika mycket när man åker bil av nån anledning.
Någon som vet varför?
Imponerande klarsynt företrädare för ordningsmakten, jag hoppas därmed att han inte gjort sig omöjlig inom organisationen i och med detta
Seriöst föredrar jag absolut att myndigheten väljer denna inställning framför att fokusera på fortkörare 6-10 km/h som det skrevs om för några veckor sedan! 6 av 10 omkomna förare på MC körde utan körkort, utan hjälm, drogpåverkade eller mycket över gällande hastighet. Ibland i en skön förening av flera faktorer. Så ser verkligheten ut.
Så - så länge inte hastighetsjakten enligt artikeln sker på bekostnad av körkorts- och nykterhetskontroller är det väl svårt att invända mot att denna typ av åtgärder kan bidra till att förhindra ett par dödsfall under årets säsong?
Att det sedan kan kännas surt för den som drabbas är en annan sak, jag pratade så sent som i eftermiddag med en man som hade 4 månaders cykelturer att se fram emot. Det var dock rätt tydligt att han ämnade reducera farten något framledes...
...Jag tycker att Nyköpingspolisen verkar försöka sej på en lite snyggare attetyd emot hojförarna.
Den rapporten är inte SMC:s eget påfund, den är ett gemensamt dokument från parterna bakom mc- och mopedstrategin, SMC är dock en av dessa och har valt att sätta sin namnteckning på strategin, det är korrekt
Skulle precis påpeka att terminologin känns igen från den där SMC rapporten vi diskuterade i höstas. Återstår att se om man tar och dokumenterar alla som åker runt på en sporthoj och full skyddsutrustning a la Rossi eller om man faktiskt tar och försöker identifiera de verkliga rötäggen i kollektivet som verkligen utgör en fara för allmänheten och sig själva...