Drz tillbaka i Europa

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag känner genast frestelsen, samt reflexen att kolla kontot och mobilisera resurserna. Men vid närmare iakttagelse av hojen känner jag viss avsky. Den där strålkastaren, är det en rund liten ficklampslins? För fasen Suzuki lägg av! Sen har den alldeles för raka linjer för min smak, raka linjer och spetsiga plaster i kanter na som om den vore tagen ur en japansk manga-serie, tecknad med en blyertspenna. En sån hoj vill jag inte ha.

Vikten då? Skamligt. Över 150 kg körklar är gränsfall för den typen av mc. Sen vill jag se serviceintervallen under vanlig körning, mängd olja, oljefiltret verkar vara ett vanligt tillgängligt.

Hur som helst, hojen är säkert väldigt bra, säkert pålitlig, det är ju en Suzuki. Jag kan bara inte identifiera mig med stilen.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag känner genast frestelsen, samt reflexen att kolla kontot och mobilisera resurserna. Men vid närmare iakttagelse av hojen känner jag viss avsky. Den där strålkastaren, är det en rund liten ficklampslins? För fasen Suzuki lägg av! Sen har den alldeles för raka linjer för min smak, raka linjer och spetsiga plaster i kanter na som om den vore tagen ur en japansk manga-serie, tecknad med en blyertspenna. En sån hoj vill jag inte ha.

Vikten då? Skamligt. Över 150 kg körklar är gränsfall för den typen av mc. Sen vill jag se serviceintervallen under vanlig körning, mängd olja, oljefiltret verkar vara ett vanligt tillgängligt.

Hur som helst, hojen är säkert väldigt bra, säkert pålitlig, det är ju en Suzuki. Jag kan bara inte identifiera mig med stilen.
Nähe..Vet att du börjar bli gammal Uncle..Den här då? :)
Mi-Electric-Scooter-Essential-20kmh_600x-v1636623859385.jpg
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag känner genast frestelsen, samt reflexen att kolla kontot och mobilisera resurserna. Men vid närmare iakttagelse av hojen känner jag viss avsky. Den där strålkastaren, är det en rund liten ficklampslins? För fasen Suzuki lägg av! Sen har den alldeles för raka linjer för min smak, raka linjer och spetsiga plaster i kanter na som om den vore tagen ur en japansk manga-serie, tecknad med en blyertspenna. En sån hoj vill jag inte ha.

Vikten då? Skamligt. Över 150 kg körklar är gränsfall för den typen av mc. Sen vill jag se serviceintervallen under vanlig körning, mängd olja, oljefiltret verkar vara ett vanligt tillgängligt.

Hur som helst, hojen är säkert väldigt bra, säkert pålitlig, det är ju en Suzuki. Jag kan bara inte identifiera mig med stilen.
Vet inte om jag skrev det men för mig skulle den bli perfekt gårds/lekhoj.

På med lådan från klx:n och sen får man med motorsågen eller verktygen. Plus att den här kan man faktiskt lämna byn med.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Men det kan du väl på KLXen också?

.. men den där framlampan alltså. Jag kan inte titta på den. Den gamla DRZ är en helt annan femma. Den hade jag tagit på sekunden.
Ja, långsamt. Hundra tjugo i nedförsbacke. Fast det gillar den inte. Fullgas i 20 minuter eller mer är inte uppskattat.

Tycker allt med drz är snyggt. En klassisk off-roader. Som håller antagligen. Med reservdelar i årtionden framåt.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Fullgas i 20 minuter eller mer är inte uppskattat.
Eller hur. Jag brukar tänka på det när jag kör just motorväg med min KLX, vilket inte händer så ofta dessa dagar då jag började pendla på min Caballero. Jag är snäll mot min KLX och ger den kanske lite mer än halv gas. 90-100 kmh är OK på E4an.

Just nu använder jag min KTM 350 till grejer som min KLX fick göra tidigare. Den känns mer lynnig och 'farlig', mer utmanande, och det är grejen jag försöker bemästra och vänja mig vid. Ju fler timmar jag har på min KTM dessto bättre blir jag på banan sen. Jag måste köra in mig själv på den.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Gissar att det varit stort intresse och dom fått liten tilldelning 2025 och att dom satt priset därefter.
Men dom sabbar ju lite för sig själva, tror hojen kunnat sälja i stora volymer kommande år om dom varit lite mer aggresiva med priset. CRF300L verkar lista 90k 2025, så för 100k hade dom nog plockat många kunder från Honda.
Nu väntar nog många in dom tvåcylindriga alternativen istället. Tuareg 457 tex, kommer man nog kunna köpa för ungefär samma pengar.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nå, nu har ju just Finland pung-cp-uppirövenskatt så alla hojar är dyrare än i Sverige, men det är ändå samma som 650 V-strom, som har en till cylinder och bara, eh, mer hoj?
Ibland vill man inte ha mer hoj. Man vill ha mindre hoj. Men ska man aldrig lämna asfalten så funkar ju en Vstrom. Vilket dom flesta sällan gör skulle jag tro, förutom i reklamen. Looking at you KTM 👀
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ibland vill man inte ha mer hoj. Man vill ha mindre hoj. Men ska man aldrig lämna asfalten så funkar ju en Vstrom. Vilket dom flesta sällan gör skulle jag tro, förutom i reklamen. Looking at you KTM 👀
Absolut, men det känns svårt att motivera att DR-Z skall kosta samma, de är ju liknande gamla grundkonstruktioner, tillverkats lika länge (många?)(inte evropa för dr-z), och är påplockade liknande moderniseringar, men det är som mindre hoj på DR-Z.
Dessutom så är inte V-strommen billig längre heller, samma hoj kostade 9990 för några år sedan, och den har inte utvecklats nämnvärt sedan dess.

Kanske mer relevant då så är CRF 300 L (också för dyr) ~9200, och KTM 690 ~14000, Sucka har alltså prissatt denna närmare Kåtten än Hondan.
Förutsatt att den här handlarens priser stämmer.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Absolut, men det känns svårt att motivera att DR-Z skall kosta samma, de är ju liknande gamla grundkonstruktioner, tillverkats lika länge (många?)(inte evropa för dr-z), och är påplockade liknande moderniseringar, men det är som mindre hoj på DR-Z.
Dessutom så är inte V-strommen billig längre heller, samma hoj kostade 9990 för några år sedan, och den har inte utvecklats nämnvärt sedan dess.

Kanske mer relevant då så är CRF 300 L (också för dyr) ~9200, och KTM 690 ~14000, Sucka har alltså prissatt denna närmare Kåtten än Hondan.
Förutsatt att den här handlarens priser stämmer.
Vi får väl se. Men att ligga nära 690 verkar inte så bra. Trenden nuförtiden är väl iofs att tillverka dyrare grejer men färre av dom. Samma förtjänst fast mindre antal. Limmar på lite bling och tvingar återförsäljaren att ha ännu större skyltfönster och tightare skjorta så funkar det.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vi får väl se. Men att ligga nära 690 verkar inte så bra. Trenden nuförtiden är väl iofs att tillverka dyrare grejer men färre av dom. Samma förtjänst fast mindre antal. Limmar på lite bling och tvingar återförsäljaren att ha ännu större skyltfönster och tightare skjorta så funkar det.
Frågade Nilssons mc förut och dom ska på möte med Suzuki nästa vecka och hoppas få priset klart då men hoppas på 110” skrev han i mailetIMG_7896.png
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
110.000 för en encylindrig 400cc offroad!?
2009 köpte jag en ny Yamaha XT660R, med hasplåt, värmehandtag och toppbox monterat och klart. Fantastisk hoj som jag haft otroligt kul med! Jag betalade 50.000.
Vad skulle en sån ha kostat idag, 130.000? Spekulation naturligtvis, men inte har då jag i det närmaste 3-dubblat min lön sen 2009!
Frågan är varför de inte tar 250.000 för DRZ'n när de ändå håller på och fantiserar?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ja för dom pengarna lär dom inte flyga ur hallen. Pruta lite, spara två månader till och få en 690. Särskilt slutet på året. 74 hästar vs 38. Viktmässigt inte så stor skillnad.

Jag som hade tänkt ersätta min gårdsmoped. 😐
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Gav 85 för en 701 med 400 mil på mätaren i nyskick och lite utrustning förra veckan
Ja för dom pengarna lär dom inte flyga ur hallen. Pruta lite, spara två månader till och få en 690. Särskilt slutet på året. 74 hästar vs 38. Viktmässigt inte så stor skillnad.

Jag som hade tänkt ersätta min gårdsmoped. 😐
Behöver ju inte pruta, du får en 2024 för 105 tkr.
Gav 85 för min 2023 med 400 mil på mätaren och lite utrustning för ett par tusen.

Synd dock om priset blir så högt som 110, vi skulle behöva en enkel enstånka (japansk) som man kunde få ut för ca 80 tkr, tänker mig typ Suzuki Dr650 som säljs i usa för typ 80 eller Kawasaki KLR
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top