Drz tillbaka i Europa

Jag känner genast frestelsen, samt reflexen att kolla kontot och mobilisera resurserna. Men vid närmare iakttagelse av hojen känner jag viss avsky. Den där strålkastaren, är det en rund liten ficklampslins? För fasen Suzuki lägg av! Sen har den alldeles för raka linjer för min smak, raka linjer och spetsiga plaster i kanter na som om den vore tagen ur en japansk manga-serie, tecknad med en blyertspenna. En sån hoj vill jag inte ha.

Vikten då? Skamligt. Över 150 kg körklar är gränsfall för den typen av mc. Sen vill jag se serviceintervallen under vanlig körning, mängd olja, oljefiltret verkar vara ett vanligt tillgängligt.

Hur som helst, hojen är säkert väldigt bra, säkert pålitlig, det är ju en Suzuki. Jag kan bara inte identifiera mig med stilen.
 
Jag känner genast frestelsen, samt reflexen att kolla kontot och mobilisera resurserna. Men vid närmare iakttagelse av hojen känner jag viss avsky. Den där strålkastaren, är det en rund liten ficklampslins? För fasen Suzuki lägg av! Sen har den alldeles för raka linjer för min smak, raka linjer och spetsiga plaster i kanter na som om den vore tagen ur en japansk manga-serie, tecknad med en blyertspenna. En sån hoj vill jag inte ha.

Vikten då? Skamligt. Över 150 kg körklar är gränsfall för den typen av mc. Sen vill jag se serviceintervallen under vanlig körning, mängd olja, oljefiltret verkar vara ett vanligt tillgängligt.

Hur som helst, hojen är säkert väldigt bra, säkert pålitlig, det är ju en Suzuki. Jag kan bara inte identifiera mig med stilen.
Nähe..Vet att du börjar bli gammal Uncle..Den här då? :)
Mi-Electric-Scooter-Essential-20kmh_600x-v1636623859385.jpg
 
Jag känner genast frestelsen, samt reflexen att kolla kontot och mobilisera resurserna. Men vid närmare iakttagelse av hojen känner jag viss avsky. Den där strålkastaren, är det en rund liten ficklampslins? För fasen Suzuki lägg av! Sen har den alldeles för raka linjer för min smak, raka linjer och spetsiga plaster i kanter na som om den vore tagen ur en japansk manga-serie, tecknad med en blyertspenna. En sån hoj vill jag inte ha.

Vikten då? Skamligt. Över 150 kg körklar är gränsfall för den typen av mc. Sen vill jag se serviceintervallen under vanlig körning, mängd olja, oljefiltret verkar vara ett vanligt tillgängligt.

Hur som helst, hojen är säkert väldigt bra, säkert pålitlig, det är ju en Suzuki. Jag kan bara inte identifiera mig med stilen.
Vet inte om jag skrev det men för mig skulle den bli perfekt gårds/lekhoj.

På med lådan från klx:n och sen får man med motorsågen eller verktygen. Plus att den här kan man faktiskt lämna byn med.
 
Men det kan du väl på KLXen också?

.. men den där framlampan alltså. Jag kan inte titta på den. Den gamla DRZ är en helt annan femma. Den hade jag tagit på sekunden.
Ja, långsamt. Hundra tjugo i nedförsbacke. Fast det gillar den inte. Fullgas i 20 minuter eller mer är inte uppskattat.

Tycker allt med drz är snyggt. En klassisk off-roader. Som håller antagligen. Med reservdelar i årtionden framåt.
 
Fullgas i 20 minuter eller mer är inte uppskattat.
Eller hur. Jag brukar tänka på det när jag kör just motorväg med min KLX, vilket inte händer så ofta dessa dagar då jag började pendla på min Caballero. Jag är snäll mot min KLX och ger den kanske lite mer än halv gas. 90-100 kmh är OK på E4an.

Just nu använder jag min KTM 350 till grejer som min KLX fick göra tidigare. Den känns mer lynnig och 'farlig', mer utmanande, och det är grejen jag försöker bemästra och vänja mig vid. Ju fler timmar jag har på min KTM dessto bättre blir jag på banan sen. Jag måste köra in mig själv på den.
 
Gissar att det varit stort intresse och dom fått liten tilldelning 2025 och att dom satt priset därefter.
Men dom sabbar ju lite för sig själva, tror hojen kunnat sälja i stora volymer kommande år om dom varit lite mer aggresiva med priset. CRF300L verkar lista 90k 2025, så för 100k hade dom nog plockat många kunder från Honda.
Nu väntar nog många in dom tvåcylindriga alternativen istället. Tuareg 457 tex, kommer man nog kunna köpa för ungefär samma pengar.
 
Nå, nu har ju just Finland pung-cp-uppirövenskatt så alla hojar är dyrare än i Sverige, men det är ändå samma som 650 V-strom, som har en till cylinder och bara, eh, mer hoj?
Ibland vill man inte ha mer hoj. Man vill ha mindre hoj. Men ska man aldrig lämna asfalten så funkar ju en Vstrom. Vilket dom flesta sällan gör skulle jag tro, förutom i reklamen. Looking at you KTM 👀
 
Ibland vill man inte ha mer hoj. Man vill ha mindre hoj. Men ska man aldrig lämna asfalten så funkar ju en Vstrom. Vilket dom flesta sällan gör skulle jag tro, förutom i reklamen. Looking at you KTM 👀
Absolut, men det känns svårt att motivera att DR-Z skall kosta samma, de är ju liknande gamla grundkonstruktioner, tillverkats lika länge (många?)(inte evropa för dr-z), och är påplockade liknande moderniseringar, men det är som mindre hoj på DR-Z.
Dessutom så är inte V-strommen billig längre heller, samma hoj kostade 9990 för några år sedan, och den har inte utvecklats nämnvärt sedan dess.

Kanske mer relevant då så är CRF 300 L (också för dyr) ~9200, och KTM 690 ~14000, Sucka har alltså prissatt denna närmare Kåtten än Hondan.
Förutsatt att den här handlarens priser stämmer.
 
Absolut, men det känns svårt att motivera att DR-Z skall kosta samma, de är ju liknande gamla grundkonstruktioner, tillverkats lika länge (många?)(inte evropa för dr-z), och är påplockade liknande moderniseringar, men det är som mindre hoj på DR-Z.
Dessutom så är inte V-strommen billig längre heller, samma hoj kostade 9990 för några år sedan, och den har inte utvecklats nämnvärt sedan dess.

Kanske mer relevant då så är CRF 300 L (också för dyr) ~9200, och KTM 690 ~14000, Sucka har alltså prissatt denna närmare Kåtten än Hondan.
Förutsatt att den här handlarens priser stämmer.
Vi får väl se. Men att ligga nära 690 verkar inte så bra. Trenden nuförtiden är väl iofs att tillverka dyrare grejer men färre av dom. Samma förtjänst fast mindre antal. Limmar på lite bling och tvingar återförsäljaren att ha ännu större skyltfönster och tightare skjorta så funkar det.
 
Vi får väl se. Men att ligga nära 690 verkar inte så bra. Trenden nuförtiden är väl iofs att tillverka dyrare grejer men färre av dom. Samma förtjänst fast mindre antal. Limmar på lite bling och tvingar återförsäljaren att ha ännu större skyltfönster och tightare skjorta så funkar det.
Frågade Nilssons mc förut och dom ska på möte med Suzuki nästa vecka och hoppas få priset klart då men hoppas på 110” skrev han i mailetIMG_7896.png
 
Last edited:
110.000 för en encylindrig 400cc offroad!?
2009 köpte jag en ny Yamaha XT660R, med hasplåt, värmehandtag och toppbox monterat och klart. Fantastisk hoj som jag haft otroligt kul med! Jag betalade 50.000.
Vad skulle en sån ha kostat idag, 130.000? Spekulation naturligtvis, men inte har då jag i det närmaste 3-dubblat min lön sen 2009!
Frågan är varför de inte tar 250.000 för DRZ'n när de ändå håller på och fantiserar?
 
Ja för dom pengarna lär dom inte flyga ur hallen. Pruta lite, spara två månader till och få en 690. Särskilt slutet på året. 74 hästar vs 38. Viktmässigt inte så stor skillnad.

Jag som hade tänkt ersätta min gårdsmoped. 😐
 
Gav 85 för en 701 med 400 mil på mätaren i nyskick och lite utrustning förra veckan
Ja för dom pengarna lär dom inte flyga ur hallen. Pruta lite, spara två månader till och få en 690. Särskilt slutet på året. 74 hästar vs 38. Viktmässigt inte så stor skillnad.

Jag som hade tänkt ersätta min gårdsmoped. 😐
Behöver ju inte pruta, du får en 2024 för 105 tkr.
Gav 85 för min 2023 med 400 mil på mätaren och lite utrustning för ett par tusen.

Synd dock om priset blir så högt som 110, vi skulle behöva en enkel enstånka (japansk) som man kunde få ut för ca 80 tkr, tänker mig typ Suzuki Dr650 som säljs i usa för typ 80 eller Kawasaki KLR
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top