"Du är en löjlig idiot – med en liten snopp"

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bilden av motorcyklisterna formas inte av media - den formas av oss själva!

Var detta riktat till mig? Jag har väl inte påstått något annat?

EDIT: Vi närmare eftertanke tycker jag nog att media har en hel del makt att forma bilden av motorcyklister. Aftonbladet kan t.ex. välja att noga uppmärksamma varje liten MC-olycka som sker i Sverige, och använda ord som "vansinnesfärd" för att få folk att tycka på ett visst sätt om oss. Visst påverkar väl det bilden av motorcyklister?
 
Last edited:

sinsinatra

Guest
ja vad säger man... han bor nog hemma med mamma också...:näsblod
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ni som skrivit till krönikören och klagat på hans "artikel" eller "reportage" har nog missat fokus lite tror jag...
Det är en krönika, alltså en bunt av hans egna tankar menade att belysa något som HAN ser som ett problem med en någorlunda komisk underton.
Inte någonstans pekar han på fakta eller ens i närheten, endast hans eget personliga tyckande. Han gör dessutom lite narr av sig själv vilket jag uppskattar och kan svälja mer av dravvlet.
Jag håller faktiskt med honom OM han skiftar fokus från att det är kåphojarna som är största problemet till att det är kromslädarna!
 

Dr.Bike

Guest
Ni som skrivit till krönikören och klagat på hans "artikel" eller "reportage" har nog missat fokus lite tror jag...
Det är en krönika, alltså en bunt av hans egna tankar menade att belysa något som HAN ser som ett problem med en någorlunda komisk underton.

JOdå jodå... men oavsett om det är hans drömmar, tyckande eller insamlade fakta, ironier eller eljest så KAN det inte få stå oemotsagt av den enkla anledningen att han breder ut sig på en väldigt stor offentlig nyhetsplats.

Många läser det där, och oavsett vad folk tycker innan eller inte tycker så färgas de av dessa tankar, hur orätta de än må vara, (eller inte).
Jag ser det personligen som mycket farligare att en person som är illasinnad till vad det nu månde vara för verksamhet, får den mediaytan, utan mothugg och debatt, än om han inbjudit till komentarer från mc-kollektivet, beaktat dem, och sedan skrivit sin krönika (kanske ff lika magsur, men med något lite annorlunda approach).
Jag vill inte tysta kritiken, bara ge kritikerna lite mer nyanserad fakta att använda.
För kritik - det ska vi ha.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Liten snopp........

Vad spelar det för roll om snoppen är liten........??
Huvudsaken är att den åtminstonde luktar som en stor......:) :D :hihi :lol :hoppskrat
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
JOdå jodå... men oavsett om det är hans drömmar, tyckande eller insamlade fakta, ironier eller eljest
*jättemånga bokstäver*
ta kritiken, bara ge kritikerna lite mer nyanserad fakta att använda.
För kritik - det ska vi ha.
Jag håller med DIG till 100%.

Menade endast att vissas "motkritik", enligt mig, var något felaktig och väl skarp i vissa fall :tummenupp



Anders kritik är felriktad, lite väl vinklad och generisk (kan man säga generisk kritik? ;) ).
Vi vet ju alla att de som verkligen använder sina hojar som organförstoringsapparater är :hojharley De låter verkligen illa oavsett hastighet och plats.
En :hojcbr låter inte så farligt (oftast) om man inte dessutom kör alldeles för fort. Då snackar jag tätbebyggt område med 50-gräns. En sporthoj börjar låta vackert (alltså högt och för vissa störande) bortåt vad? 10.000rpm. Och alla moderna sporthojar går klart över 50km/h vid 10.000rpm :fakta
 

schizoid

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Gbg
Hoj
aprilia sxv 450
Med risk för att skämma ut mig här så skicka jag ett mail till sopan,,,,får väl se om han orkar svara. Här är mitt mail iafall:

Jag vill bara börja med att säga att jag har sjukt stor snopp, så du inte
misstar dig.

mäktig och säregem poetisk kraft, tolkar det som att en "riktig motorcyckel"
är en glidare. Dessa maskiner går det inte åka tyst med. Dem vrålar precis
lika mycket men längre för dem står still. Men förstår de som så att de va
ett mer korrekt varvtal dem låg på som gjorde deras beteende okej?

manligt maktmissbruk,,, e du galen? Menar du makten att kunna bli av med
körkortt närsomhelst,,,makten att kunna bli ihjälkörd av en inte fullt
uppmärksam bil/ lastbilschaufför vilken sekund som helst?

En "man" som är osäker på sin manlighet yttrar sig inte i att sätta sig på
en hoj och till 98% köra på kurviga vägar utanför städerna men maximalt
antal kurvor och ingen trafik den yttrar sig genom att man söker bekräftelse
för sin manlighet. Det klassiska beteendet för detta är att köra stor bil,
klä sig i svart/ hårda kläder/assesoarer som förknippas med personer som får
mycket respekt.
Den motsvarande stora bilen är en 1500cc gynekologstol där man åker så
bredbent man kan för att på ett undermedvetet sätt åka så bredbent som
möjligt. Utstyrseln e den klassiska och kommer fårn usa och deras glidar
traditioner och förknippas med hells anglens bandidos å andra badasses.

Att klä sig i "för tighta skinnbyxor" är inte tecken på dålig säkrhet sin
manlighet, dem har ett syfte som dem fyller.
kläderna gynekolstolsåkarna däremot har massa "personlig" utrusting för å
visa att detta e just din penisförlängare, alla i någon form i assesiation
med nåt som ägaren förknippar med manliga män fårn den hårda mc kulturen som
glidaren kommer ifårn.

och att du lyckas umgås med folk som retar sig på nåra studenmter festar ett
par dagar å e glada säger ju endel om hur kul du är,,,,och för att avsluta
imtt mail lika moget som du,,,,,du är en glasögonorm"

endle stavfel,,,,men itne som han förtjäande korrekt svenksa :p
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag vill nog påstå att i Stockholm så laddas det minst lika mycket med bullriga sporthojar som med HD:s. Ingen större skillnad

Tycker jag

/J
Jag håller med DIG till 100%.

Menade endast att vissas "motkritik", enligt mig, var något felaktig och väl skarp i vissa fall :tummenupp



Anders kritik är felriktad, lite väl vinklad och generisk (kan man säga generisk kritik? ;) ).
Vi vet ju alla att de som verkligen använder sina hojar som organförstoringsapparater är :hojharley De låter verkligen illa oavsett hastighet och plats.
En :hojcbr låter inte så farligt (oftast) om man inte dessutom kör alldeles för fort. Då snackar jag tätbebyggt område med 50-gräns. En sporthoj börjar låta vackert (alltså högt och för vissa störande) bortåt vad? 10.000rpm. Och alla moderna sporthojar går klart över 50km/h vid 10.000rpm :fakta
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Varför inte mailbomba honom... Mitt bidrag:

Subject: Från en sämre utrustad...

Hej Anders

Intressant krönika, även om jag endast håller med i mycket få valda delar. Jag håller med om att det finns idioter, som gillar att "visa upp sig" genom att åka runt på stan och köra på tok för fort och låta mycket. Frågan är bara om det är upp till dig att avgöra om en mc från USA, som genom massiv marknadsföring lyckas bli ett väl ansett märke, trots uppenbara kvalitetsbrister, anses vara en en motorcykel med själ (missförståmig rätt, är själv marknadsförare, och använder ofta HD som ett exempel på hur man ska använda marknadsföring). För tro mig, mäter man i decibel, låter de betydligt mycket mer än symaskinerna. Oljud som oljud, eller...? Nej, inte enligt dig.

Nu måste jag bikta mig. Anders, jag har syndat. Varje dag, då jag på väg till jobbet kör Sveavägen, gasar jag ganska mycket. Jag kör förvisso inte fort, det vågar jag inte med alla människor, bilar och cyklar som gör min tillvaro högst osäker. Men jag låter. Anledningen till detta är att vid ett flertal tillfällen, då man bara rullat fram på denna väg (och andra) har det vid ett flertal tillfällen inträffat att människor klivit rakt ut i gatan framför mig. Detta har i sin tur framkallat panikbromsningar från min sida, något som du säkert kan förstå inte är något man önskar utföra på ett tvåhjuligt fordon som väger över 200 kilo. Ett flertal tillfällen vet jag om motorcyklister som gått omkull när gångtrafikanter traskat rakt ut i gatan framför dem, med dyra reparationskostander som följd, och i vissa fall blodsvite. Och vid samtliga tillfällen har kommentaren från den gående varit "oj, jag såg dig inte". Hähä... Men om ni inte ser mig, hör mig! Kort sagt, för mig är det en fråga om min egen, och andras, säkerhet. Jag är medveten om att detta tilldrar sig många irriterade blickar, men detta rör mig inte i ryggen. Jag kör inte fortare än lagen tillåter i tätbebyggt område, men jag låter på gränsen till vad jag får. Och det kommer jag fortsätta med, även om ordningsmakten tar mig i örat (vilket jag tror att de inte kommer att göra, för då måste de ta tag i "poeterna" också, då jag har svårt att tro att lagen särskiljer poetiskt ljud från störande sådant). Att människor som dig själv skriver krönikor om mig och anklagar mig för något som redan är sant (angående storleken) anser jag även det vara av föga intresse, MEN, att du kallar mig idiot för att jag tänker på er gångtrafikanter, då ni uppenbarligen inte kan se er för när ni går över gatan, det gör mig irriterad.

/Magnus Wenger
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag vill nog påstå att i Stockholm så laddas det minst lika mycket med bullriga sporthojar som med HD:s. Ingen större skillnad

Tycker jag

/J

Det köper jag utan att tveka :tummenupp
Skillnaden är att en sporthoj GÅR att köra (hyfsat) tyst. En HD-panna-evo-skyffel-knoge osv med Screamin' Eagle eller 1500cc kawa med VrålHasse låter galet högt även på tomgång. Det måste du hålla med om?!

Jag gissar att man hör 90% av alla glidare på långt håll medans man endast hör de kåphojar som kör alldeles för fort (vilket iofs är för många).
När jag hör en glidare åka förbi utanför kåken (50-sträcka) stör jag mig på ljudet eftersom jag vet att det endast låter högt för låtandets skull. När jag hör en sporthoj på samma sätt stör jag mig på att föraren kör alldeles för fort, enligt mitt tidigare resonemang.


Sen ska vi inte ens börja tala om de jämrans huliganerna på motarderna, inte nog med att de låter högt, de kör på trottoarerna och bakhjulet och genom diken och nerför trappor och överallt :D :huvet
Men de kör sällan särskilt fort iaf ;)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
:D

Det var ju bra skrivet, vissa delar i alla fall! Och alltid retar det upp någon!!! :D :tuttar :yoparty

// Niklas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tycker faktiskt tvärtom. En stor twin kan man smyga med även i starten, för att den är så stark i botten. Men många ägare vill ju inte praktisera detta.

En SH med tyst originalsystem är ju supertyst, samma med HD. Men en SH med öppet system får å andra sidan en mycket hård singulär resonant ton som många människor tycker är jobbigt för öronen. Folk kommer fram till mig och säger att "det HÄR det låter iaf vackert jämfört med sporthojar". Så det är nog mycket olika vad folk tycker. Jag skäms när jag ser otrimmade nippon-custom-HD-kloner och även HD dra ur med raka rör på Karlavägen och andra mysiga boulevarder med uteserveringar i Sthlm. Såå korkat.

Människörat/hjärnan är mest känslig för toner i det frekvensområde i vilket det mänskliga talet ligger. Vi är skapta att proritera ljud i den frekvensomfånget. Därför har folk lättare att koppla bort tändkuledunk eller HD-muller jämfört med radfyra. 120 db radfyre-SH uppfattas blodigare än 120 db HD-muller av medianmänniskan, orättvist men sant. Men ingen av oss har ju "rätt" att störa för det.


Det köper jag utan att tveka :tummenupp
Skillnaden är att en sporthoj GÅR att köra (hyfsat) tyst. En HD-panna-evo-skyffel-knoge osv med Screamin' Eagle eller 1500cc kawa med VrålHasse låter galet högt även på tomgång. Det måste du hålla med om?!

Jag gissar att man hör 90% av alla glidare på långt håll medans man endast hör de kåphojar som kör alldeles för fort (vilket iofs är för många).
När jag hör en glidare åka förbi utanför kåken (50-sträcka) stör jag mig på ljudet eftersom jag vet att det endast låter högt för låtandets skull. När jag hör en sporthoj på samma sätt stör jag mig på att föraren kör alldeles för fort, enligt mitt tidigare resonemang.


Sen ska vi inte ens börja tala om de jämrans huliganerna på motarderna, inte nog med att de låter högt, de kör på trottoarerna och bakhjulet och genom diken och nerför trappor och överallt :D :huvet
Men de kör sällan särskilt fort iaf ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju som musik, men smaken är bekant som :arsele dvs tudelad.

Precis. Själv tycker jag om sången från trimmade större tvåtaktscyklar. Det är så mycket mer "rejs" över det knattret jämfört med det slöa brölet från radmotorer med svampar ;)

/J
 
Last edited:

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Skrev ihop detta. Men kom ihåg att jag inte till yrket är journalist så jag lånade lite av texten :D

Det klagas på studenterna som åker runt i stan och väsnas från lastbilsflak med enformiga ramsor om sin förträfflighet, framskrikna av sårigt sluddrande halsar till ackompanjemang av dunkande discobas.

Folk skriver insändare. Man ringer till myndigheter. Det talas om förbud.

Reaktionen är överdriven. Det finns betydligt värre saker att hetsa upp sig över. Till exempel borde vi ta itu med kolumnistidioten, en mycket värre fritidstörare än de stackars glada studenterna.

Kolumnistidioten känns framförallt igen på sitt skrivande, eller rättare sagt det han försöker att skriva.
Ett lugnt och fridfullt surfande förvandlas plötsligt till en bajsmacka. Åtminstone är det vår första tanke när den enfaldige kolumnistidioten tar till pennan.
Vi håller för ögonen och söker oss mot andra nyhetssidor.
Där är kolumnistidioten. På sin tidning.

Ni vet vem jag menar, för ni har också lärt er att avsky hans skrivande och hans sätt att generalisera saker in absurdum så den redan sargade tidningen skriker när läsarantalet dalar.

Den intetsägande artikeln ingår i den svenska journalistiken – obegripligt nog utan ingripande från JK som borde ta kolumnistidioten i örat och lära honom veta hut.

Jag har i princip inget emot journalister. Artiklar, kolumner, ledare kan vara trevlig läsning på skithuset. Men då pratar vi om riktiga journalister, inte sådana från en skvallertidning med bara trams, och utan yrkesstolthet.

Läsandet av just kolumnistidiotens texter är direkt människofientligt, särskilt när de blåses upp till groteska generaliseringar som skär som en svetslåga genom det offentliga rummet.

Det är givetvis ett jävla oskick att skriva skitartiklar och skrämma både redaktörer och korrekturläsare. Vi hötter med näven och muttrar ord som bokbål och censur.

Men det är mer än så. Det är en klassisk form av maktmissbruk, utövad av små män som inte lyckades på journalisthögskolan, som i likhet med den svenska B-kändisen Linda Rosing skriker: Se mig, hör mig, älska mig!

Joviss, vi ser och hör dig, och ibland älskar vi att du verkar så fullkomligt drabbad av hybris i ditt medelmåttiga skrivande. Vi älskar dig på samma sätt som vi älskar Tom Hjelte, Lena Sundström,.
Staffan Heimersson, Robert Aschberg och andra mindre lyckade representanter för journalistkåren.
Men framförallt tycker vi att du är irriterande och löjlig. Och du har skrivkramp.
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Precis. Själv tycker jag om sången från trimmade större tvåtaktscyklar. Det är så mycket mer "rejs" över det knattret jämfört med det slöa brölet från radmotorer med svampar ;)

/J

:D

Tvitakt låter ju vassare, men bättre?

"finns inga genvägar till det perfekta ljudet" ...
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Precis. Själv tycker jag om sången från trimmade större tvåtaktscyklar. Det är så mycket mer "rejs" över det knattret jämfört med det slöa brölet från radmotorer med svampar ;)

/J

Nuuuuu är vi nog liiiite tramsiga! :box

MOtorsågsmotorn i en trepip är ju O-ut-härdlig med expansionskammare utan slutkannor...
Min värsta (ja värsta) upplevelse var en sån (Stinky) på strippen i A-torp runt 80.
Fasen den skakade loss bindväven från skelettet och all bionisk massa kom i självsvängning och blev en enda gröt!
(förklarar till VISS del varför jag är som jag är...) ;)
Men när jag (beskrivet påannan plats) senare på samma strip stod mittemellan två TF dragsters så NJÖT jag!

Skrev ihop detta. Men kom ihåg att jag inte till yrket är journalist så jag lånade lite av texten :D

Det klagas på studenterna .....


.....Det är givetvis ett jävla oskick att skriva skitartiklar och skrämma både redaktörer och korrekturläsare. Vi hötter med näven och muttrar ord som bokbål och censur.

Men det är mer än så. Det är en klassisk form av maktmissbruk, utövad av små män som inte lyckades på journalisthögskolan, som i likhet med den svenska B-kändisen Linda Rosing skriker: Se mig, hör mig, älska mig!


Klockren sarkasm och ett inverterat brev KAN bita bra.
(om mottagaren har lite IQ)
Men ffa great humour! :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det veet jag. Jag har ju haft en sån best, det ljudet går genom märg och ben om man bara kör med stingerrörer. Men det låter ju så vackert för oss frälsta!! http://www.youtube.com/watch?v=HRc3mmjBmk8

Det jag exemplifierade min redogörelse kring människans fonogram med var ju vad folk i gemen gillar och ogillar. Så fort man gillar ett ljud så tycker man ju inte att det stör. :)

Nuuuuu är vi nog liiiite tramsiga! :box

MOtorsågsmotorn i en trepip är ju O-ut-härdlig med expansionskammare utan slutkannor...
Min värsta (ja värsta) upplevelse var en sån (Stinky) på strippen i A-torp runt 80.
Fasen den skakade loss bindväven från skelettet och all bionisk massa kom i självsvängning och blev en enda gröt!
(förklarar till VISS del varför jag är som jag är...) ;)
Men när jag (beskrivet påannan plats) senare på samma strip stod mittemellan två TF dragsters så NJÖT jag!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top