Min första tanke den där måndagkvällen innan milano mässan då vi var några som kom över bilderna(2 dar innan MCN kallade det "sitt" scoop med våra taggade bilder) så tyckte jag att det var lite väl mycket "japan" över designen. Lite likt kawa från sidan, R1 övre kåpform, lysena lite lik nån gammal honda, baklampan från MV osv.
Men nu när det gått lite tid, mer/bättre bilder o framförallt sen man fick se den IRL så känner jag inte så längre. Jag tycker den står ut mycket tydligt för sig själv.
Sen tror jag att precis som med bilar så blir dom allt mer lika vad det gäller att alla försöker optimera aerodynamiken. Luftintagen på sidorna måste vara av en vis storlek och ung samma placering osv.
Ang att dom tittar på alla konkurrenter så är väl det helt naturligt. Ska man försöka bygga det bästa så kan det ju vara smart att titta på alla konkurrenters styrkor o svagheter(Köpa in o testa). Det blir svårt annars att säga att 1098:an drar ifrån Gixxer 1K om man inte prövat det först. Det var nog ganska viktigt för att ta marknadsandelar från segmentet "Icke ducatitroende som aldrig kommer att överväga ducati om dom inte är bästa hojen på marknaden just nu".
Sa jag förresten att jag är en ducati/italien fanatiker!
Gianandrea Fabbro, 1098 designer - "With 1098 we reclaim our design"
Peace!
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
Men nu när det gått lite tid, mer/bättre bilder o framförallt sen man fick se den IRL så känner jag inte så längre. Jag tycker den står ut mycket tydligt för sig själv.
Sen tror jag att precis som med bilar så blir dom allt mer lika vad det gäller att alla försöker optimera aerodynamiken. Luftintagen på sidorna måste vara av en vis storlek och ung samma placering osv.
Ang att dom tittar på alla konkurrenter så är väl det helt naturligt. Ska man försöka bygga det bästa så kan det ju vara smart att titta på alla konkurrenters styrkor o svagheter(Köpa in o testa). Det blir svårt annars att säga att 1098:an drar ifrån Gixxer 1K om man inte prövat det först. Det var nog ganska viktigt för att ta marknadsandelar från segmentet "Icke ducatitroende som aldrig kommer att överväga ducati om dom inte är bästa hojen på marknaden just nu".
Sa jag förresten att jag är en ducati/italien fanatiker!
Gianandrea Fabbro, 1098 designer - "With 1098 we reclaim our design"
Peace!