Ducati 1098

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Ducati 1098 -07
Min första tanke den där måndagkvällen innan milano mässan då vi var några som kom över bilderna(2 dar innan MCN kallade det "sitt" scoop med våra taggade bilder) så tyckte jag att det var lite väl mycket "japan" över designen. Lite likt kawa från sidan, R1 övre kåpform, lysena lite lik nån gammal honda, baklampan från MV osv. :gnissla

Men nu när det gått lite tid, mer/bättre bilder o framförallt sen man fick se den IRL så känner jag inte så längre. Jag tycker den står ut mycket tydligt för sig själv.

Sen tror jag att precis som med bilar så blir dom allt mer lika vad det gäller att alla försöker optimera aerodynamiken. Luftintagen på sidorna måste vara av en vis storlek och ung samma placering osv.

Ang att dom tittar på alla konkurrenter så är väl det helt naturligt. Ska man försöka bygga det bästa så kan det ju vara smart att titta på alla konkurrenters styrkor o svagheter(Köpa in o testa). Det blir svårt annars att säga att 1098:an drar ifrån Gixxer 1K om man inte prövat det först. Det var nog ganska viktigt för att ta marknadsandelar från segmentet "Icke ducatitroende som aldrig kommer att överväga ducati om dom inte är bästa hojen på marknaden just nu".

Sa jag förresten att jag är en ducati/italien fanatiker! :D

Gianandrea Fabbro, 1098 designer - "With 1098 we reclaim our design"

Peace!

Bifogat

• PA19.jpg
    PA19.jpg
    130.9 KB · Visningar: 98
  • 85bkC.JPG
    85bkC.JPG
    61.1 KB · Visningar: 128

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Helvete vad lika Kawan och 1098:an är från sidan! Bägge är ju nya för i år, så man kan knappast påstå att någon snott designen från den andra. Men de är så lika att man börjar undra...

(Kawans tank är dock snyggare från sidan)

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Helvete vad lika Kawan och 1098:an är från sidan! Bägge är ju nya för i år, så man kan knappast påstå att någon snott designen från den andra. Men de är så lika att man börjar undra...

(Kawans tank är dock snyggare från sidan)

Tror den där profilen stämmer till 95% på alla sporthojar från 2003 och framåt :)

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Om ni frågar min sambo så är skillnaden "röd och grön".........vad jag menar är att för en del personer som inte ser detaljerna så de väldigt lika, alla de "Masterbikes" som diskuteras. Däremot dom som ser helheten OCH detaljerna så är R1,ZX,Gixxer,Blade,MV,Aprilia och Ducati väldigt olika.......nästan inte jämförbara med varandra.......eller hur?:)

/J

sandstream

Guest
Ungefär lika mycket som det svider i alla japse-älskare att Aprilia Factory är MasterBike 2006 och att Ducati är WSB mästare 2006 med sin 999..........:arsele ......alla "produktions hojar" och inga protyper......:tummenupp
Nej, det svider nog inte hälften så mycket som det gör hos Ducati-folket när designteamet berättar att enligt dem var R1 -04 den snyggaste hojen som de tittat mycket på när de skulle designa 1098.

En WSBK-hoj har inte många skruvar gemensamt med sin gat dito men det är bekvämt att bortse från det om man gillar Ducati mer än hojar.

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Haha..

Är detta igång igen..

Jag kör Ducati, och jag postade på en "gammal" tråd att 1098 designteamet
hade en R1 när de skissade. Inte mer med det, tror nog de flesta som designar
kör liknande saker. Tar något lyckat o funderar varför de lyckas, sen försöker man förbättre o skruva på linjerna.
Hur mycket de tagit från R1an hur mycket den tog från 916 m.m. kvittar väl.
Huvudsaken resultat är bra ?

Svider inte för mig, undrar om jag är sjuk.

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Ducati 1098 -07
Jag tror Emullo bara är nykär! Han hade ju sin nya röda kärlek på mässan så han ser nog allt genom ett rosa/rött skimmer nu. :D

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Ingen
Nej, det svider nog inte hälften så mycket som det gör hos Ducati-folket när designteamet berättar att enligt dem var R1 -04 den snyggaste hojen som de tittat mycket på när de skulle designa 1098.

Hehe, eldar du upp Ducce-folket nu igen :D

När du nu ändå nämner det så ska vi ju se till att citera helt korrekt, enligt artikeln som IO lade upp:

"at the time we considered it the most beautiful Japanese bike" - slut citat.

För övrigt gör ryktet gällande att inför framtagandet av 1098R (vilken lär heta 1198R),
så kommer Ducati att ställa in en H-D Shovelhead i designstudion, då cylindervolymen
på de två nu nästan spelar i samma division.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
En WSBK-hoj har inte många skruvar gemensamt med sin gat dito men det är bekvämt att bortse från det om man gillar Ducati mer än hojar.

Jag ska inte mästra dig i varför Ducati tog WSBK eller varför deras hoj var helt överlägsen........det vet du nog redan.....PS.Kolla reglementet....:tummenupp

Faan........jag kör ju Aprilia.....hmm:gnissla

/J

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
För övrigt gör ryktet gällande att inför framtagandet av 1098R (vilken lär heta 1198R),
så kommer Ducati att ställa in en H-D Shovelhead i designstudion, då cylindervolymen
på de två nu nästan spelar i samma division.

:D :D :D

Det bästa med den nya snygga 1098:an, är att det kommer säljas av en massa gamla fina Hypersports:tummenupp

/Roger

Ducati for life

Guest

:skrattaåt

...sätter du igång nu igen. Som sagt, valet är fritt, köra radfyra eller v-twin - vinna eller försvinna :arsele

Sen om ni behagar läsa så står det att dom anser att R1an är den snyggaste JAPANSKA hojjen - det betyder ju ingenting mer än av de JAPANSKA hojjarna tycker dom att R1an har ett snyggt yttre. Sen kan det ju funka som avskräckand exempel att utgå från en viss hojjs desig. Man ser ju enklare vad som är riktigt fult - som en R1a tex - en riktigt ful opersonlig hoj alltså. Den vill man ju inte att den ska se ut som :galen Tycker vissa i alla fall...

Hej jag är designer min mc består av 2 hjul, motor, lyktor...hmm... jag kanske ska tänka om, det kanske påminner om någon annans hoj...:va

:corn

Last edited:

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
Ducati 1098S

Du är sån där rejssnubbe va? ANledningen till att jag frågar är de brukar vara mognare än du är.

Puss på dig! Men passa dig för svidet bara. Kan vara gonorré.

/K

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Se Mulles inlägg (#32).:fakta

Suck it up:tungan

Mulles scan av tidningen och den artikel jag läst flera gånger och också syftade på motsäger ingenting jag tidigare skrivit.

Men VILL man verkligen verkligen riktigt desperat tolka det till att R1an INTE var en inspiration så är väl det fritt fram :tungan

Men jag förstår fortfarande inte varför det skulle göra 1098an mindre vacker?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Se Mulles inlägg (#32).:fakta

Suck it up:tungan
Som sagt, R1:an stod på Ducatis designavdelning, och Gianandrea Fabbro erkänner själv att det är en vacker hoj. Sedan hur mycket han lät sig inspireras av R1:an lär vi aldrig på reda på, för det är knappast något han vill prata om oavsett.

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
Tänk va konstigt, de glodde på en R1 under designprocessen och sen ritade de ihop nåt som ser ut som en fajerbläjd..
Bara för att nyansera diskussionen lite för er ickefrälsta så är det inte alla ducatister som tycker att 1098 blev så lyckad designmässigt.
Att den sen förmodligen går som kulor och krut är en annan femma:D

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Men jag förstår fortfarande inte varför det skulle göra 1098an mindre vacker?

Designen i sig är ju fortfarande lika snygg.

Handlar nog snarare om att det är pinsamt. Ungefär som om Alfa Romeos nya design skulle vara inspirerad av Subaru. Inget man går runt och skryter över direkt :D.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy