Ducati 1098

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s

Bajk ljuger..:D

1098:an måste jag säga imponerade i verkligheten.. Bra j*vla mycket lättare än min gamla pråm.. Nu är det ju förtidigt att uttala sig om effekten, men vikten har minskats radikalt. Märktes tydligt när man rullade runt med hojen inför mässan att den blivit bra mycket lättare.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
jag vet att det kommer en cykel till Italia Bike center i Arboga inom kort ,, och att det såldes en till därifrån bara för ett tag sedan ,, inte kan de vara sån brist heller !!!:yoparty

Har aldrig varit någon Ducce fantast, men med den här får man verkligen omvärdera inställningen, vilken skönhet!

Men hur är det med leveranser, går det att få någon i år? "Kotte" Grankvist som skulle köra STCC kan inte göra det i år pga cykelbrist!

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
kunde inte ha sagts bättre :D

Ungefär lika mycket som det svider i alla japse-älskare att Aprilia Factory är MasterBike 2006 och att Ducati är WSB mästare 2006 med sin 999..........:arsele ......alla "produktions hojar" och inga protyper......:tummenupp

/J

Det kallas modellnamn ,, i stället för o skriva kilometerlånga haranger på kåpsidorna som flertalet japanprodukter har ,, :huvet

EDIT: Varför kallar Ducati modellen för 1098 när motorn är på 1099?
Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.[/QUOTE]

Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06

Det kallas modellnamn ,, i stället för o skriva kilometerlånga haranger på kåpsidorna som flertalet japanprodukter har ,, :huvet

Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.
Så du menar att 1098 är kortare än 1099, eller?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
kunde inte ha sagts bättre :D

Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.

Tror det är för att det är efterträdaren efter 998 och ej 999(den skapades efter linjer från 998 m.m)därför vart det 1098

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Nja, men de har ett lustigt sätt att välja ut hojar på. En del får vara dyrare och ha en massa fina tillbehör. En del får ha 636 kubik osv.
:rofl

En del behöver ha glädjemätare för att hänga med de andra hojarna, en del behöver ha glädjevikt på pappret för att kunna slås med konkurenterna....det mest handlar om att kunna va värst vid korvmojen :näsblod ... va fan har du bara 599cc min ninja har 636cc o så on(allt för att va/eller låsas va bättre än konkurenterna)

Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Detta är den snyggaste hojen lanserad detta år :tummenupp

Men fullt racekit kommer den inte bara se grym ut utan även klå det mesta på bana,, som jag vill ha en... :gnissla

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Trodde aldrig att det skulle hända men jag måste säga det...

Jag vill ha en Ducati!! :va

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Som legitimerad Ducati hatare :tungan så är jag den förste att erkänna att 1098 är nått av det snyggaste jag sett.
stog en bra stund påmässan och kände på den, sånna former skulle jag kunna ägna en dag åt att ta på utan problem :)

sen det här snacket om att dom hade en R1 i design studion, kan hända att det stog en där nånnstans ja men att dom skulle suttit och tittat på den och tagit fram 1098 är nog hyffsat långt ifrån sanningen..

Att man köper in konkurenternas produkter, utvärderar, provar, plockar ner, analyserar, har sönder, mm, det är mer regel än undantag.
R1-04 är ju mkt vacker och vann pris när den kom ut, iofs designad av en japan, Kazumasa Sasanami, men jobbet är gjort i Amsterdam.
(så vad är en japansk hoj/design?)

Pierre Terblanche lyckades riktigt bra med 999 tycker jag, felet han gjorde va ett det är ingen Ducati.
Han la designen lite väl långt ifrån traditionen, känner kunden inte igen "sitt" märke så är det lätt hänt att den kallas "ful", vilket ju 999 självklart inte är.

nä, en radfyra i 1098 och jag hade rånat banken igår..

sandstream

Guest
Troligen kolfiber kåpor m.m + lite smygtrim i motorn m.m...öhlins, brembo m.m har den ju redan :)
Öhlins får man först på 1098S, det är Showa på 1098 om jag läste rätt i Bikes test.

Ska bli spännande att se om 1098 kan hävda sig mot radfyrorna i standardklasserna.

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Det är så skönt att se att (nästan) alla är överens om att nya 1098:an är en fin och bra hoj. Frågan är vem som ska ta över hund(häst?)huvudet från Ducati som den genom tiderna mest överskattade hojen?

/Mackan

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Angående det där med namnet, att den heter 1098 och inte 1099 har inte det något med avgasrestriktioner eller försäkringar eller något dyl att göra?

Ledsen att jag inte kan utveckla det mer men någon skrev nånstans (hehe) att de genom att benämna den med 1098 cc undgick någon regel...

Någon som vet vad jag yrar om? :rolleyes:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...