Ducati 1098

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04

Sedan vet jag inte om det postats innan, men här är ett test mellan 1098S och Yamaha R1 -07:

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=187296&highlight=1098

Det roliga med den länken, enligt mitt tycke, var att inläggen alltid ska debattera vilken som är bäst. Hela tiden snackas det om siffror hit och dit, men det finns inte en chans att mer än 5 % av åkarna på vilket märke som helst har förmågan att pressa till det yttersta, och märker av någon större skillnad! Tycker varenda disskussion angående jämförelser mellan olika knarrar ballar ur fullständigt, varför inte bara förstå att man aldrig kan jämföra allt på en V2a och en RAD4.. Så är det bara! Snacket "Skulle yamaha haft 100 extra cc..." är enligt mig bara dumförklarande. Men vad vet jag...

Siffror används i kukmätartävlingar utanför den lokala korvkiosken. Visa vad du går för på vägen istället :tummenupp

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Ducati 1098 -07
Det roliga med den länken, enligt mitt tycke, var att inläggen alltid ska debattera vilken som är bäst. Hela tiden snackas det om siffror hit och dit, men det finns inte en chans att mer än 5 % av åkarna på vilket märke som helst har förmågan att pressa till det yttersta, och märker av någon större skillnad! Tycker varenda disskussion angående jämförelser mellan olika knarrar ballar ur fullständigt, varför inte bara förstå att man aldrig kan jämföra allt på en V2a och en RAD4.. Så är det bara! Snacket "Skulle yamaha haft 100 extra cc..." är enligt mig bara dumförklarande. Men vad vet jag...

Siffror används i kukmätartävlingar utanför den lokala korvkiosken. Visa vad du går för på vägen istället :tummenupp

Amen! :tummenupp

Jag gillar italienska twinnar o ogillar japanska radfyror, så är det bara! Sen får japanerna vara hur snabba som helst, det hjälps int!

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Står i valet o kvalet om jag skall köpa en 1098S eller inte.
Men jag känner att det fortfarande känns lite otrygt med Ducati ?
Alltså förstå mig rätt.. kan jag köra 40 mil utan behöva vara rädd att jag inte håller mig inom en radie där det finnes en auktoriserad serviceverkstad ifall ngt skulle hända, kvalitén alltså känns fortfarande som att japs är 100% mer driftsäkra.
Man vill ju kunna åka mer än runt runt runt på bana, i alla fall jag! och då är frågan om man skall ha Ducce ?

När jag hade min 996:a så fick man 10 duccekompisar på köpet :) till min förvåning så var alla dessa rätt negativa om kvaliten på hojarna och när man satt och fikade så var inte samtalen wow vilka hojar vi har utan,, igår hände detta.. detta har hänt, min förra hände detta bla bla.. man blev ju fan rädd att röra hojen utan den skulle braka.
Så jag kanske har lite konstig syn på Ducce fortfarande men jag har fått min känsla och syn genom andra Ducceförare inte några japsåkare som snackat skit!
Jag hade inte min 996:s så länge men under min tid när jag körde hojen så hoppade växlar ur i farter på 100 km/h fick bromsa ner till 10 km för lägga in en växel, skivbromas blev skeva mm mm....

Så hur är det med kvaliten egentligen, för jag är fortfarande skeptisk... jag vill kunna köra hojen inte bara ha den till att titta på

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Genom ditt inlägg verkar du redan gjort ditt val. Jag skulle utan att tveka köpa en 1098 om det bara handlade om kvalitet. Jag väljer bort den av andra skäl. För att förekomma - inte av ekonomiska skäl.

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Ducati 1098 -07
Står i valet o kvalet om jag skall köpa en 1098S eller inte.
Men jag känner att det fortfarande känns lite otrygt med Ducati ?
Alltså förstå mig rätt.. kan jag köra 40 mil utan behöva vara rädd att jag inte håller mig inom en radie där det finnes en auktoriserad serviceverkstad ifall ngt skulle hända, kvalitén alltså känns fortfarande som att japs är 100% mer driftsäkra.
Man vill ju kunna åka mer än runt runt runt på bana, i alla fall jag! och då är frågan om man skall ha Ducce ?

När jag hade min 996:a så fick man 10 duccekompisar på köpet :) till min förvåning så var alla dessa rätt negativa om kvaliten på hojarna och när man satt och fikade så var inte samtalen wow vilka hojar vi har utan,, igår hände detta.. detta har hänt, min förra hände detta bla bla.. man blev ju fan rädd att röra hojen utan den skulle braka.
Så jag kanske har lite konstig syn på Ducce fortfarande men jag har fått min känsla och syn genom andra Ducceförare inte några japsåkare som snackat skit!
Jag hade inte min 996:s så länge men under min tid när jag körde hojen så hoppade växlar ur i farter på 100 km/h fick bromsa ner till 10 km för lägga in en växel, skivbromas blev skeva mm mm....

Så hur är det med kvaliten egentligen, för jag är fortfarande skeptisk... jag vill kunna köra hojen inte bara ha den till att titta på

På senare hoj har kvaliteten höjts rejält. Sista åren så har det blivit mycket bättre. Men min erfarenhet av mina 3 duccar är att dom mår väldigt bra av att man slösar kärlek på dom. Om man gör det håller en ducce minst lika länge som en japs om inte längre. Dom av mina polare som kör rettor o gixxers brukar vilja bli av med dom efter ett par år för att det rasslar o ryker o börjar kosta i renoveringar(jag tror det mer beror på dålig skötsel än dålig kvalite dock)

Dom enda problem jag haft är relaterat till att blixten slog ner/upp genom mig nere i italien. Jag klarade mig bra men det blev lite bränd elektronik o sånt, 2st datorer utbytta på garantin o sånt. Fördelen är att man har nonstop garanti i 2 år. Bara o ringa om det blir problem. Tidigare gällde den hela sverige men sedan min dator dog utanför glommersträsk tror jag inte den gäller så långt norrut längre( blev ganska dyr bärgning).

Tyvärr tror jag många som inte är van att slösa kärlek på sina hojar kommer att köpa 1098:an, även om den kanske är den bästa duccen hittintills vad det gäller kvaliten så kommer den ändå att behöva kärlek vilket dom kanske inte är van o ge sina hojar.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil

Tyvärr tror jag många som inte är van att slösa kärlek på sina hojar kommer att köpa 1098:an, även om den kanske är den bästa duccen hittintills vad det gäller kvaliten så kommer den ändå att behöva kärlek vilket dom kanske inte är van o ge sina hojar.

Tack för en bra förklaring!
Frågan jag själv måste ställa mig är då, kan jag avara kärlek från min flickvän till förmån åt en Ducati och att hon skall kunna förstå det utan bli ledsen ? :)
Det är ju nett o jämnt att man får klappa sin Retta utan det blir svartsjuka

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Ducati 1098 -07
Tack för en bra förklaring!
Frågan jag själv måste ställa mig är då, kan jag avara kärlek från min flickvän till förmån åt en Ducati och att hon skall kunna förstå det utan bli ledsen ? :)
Det är ju nett o jämnt att man får klappa sin Retta utan det blir svartsjuka

Haha! :D Nä, så sant! Man måste nog ha en förstående brutta eller ingen alls! Själv är jag olyckligt singel så det är inga problem! Ska ta min 1098 till italien på WDW semester i sommar! Ett bra exempel på att slösa kärlek på sin ducce!

Dom där skramlaha R6 är kanske bra cyklar men ducce är ett helt annat universum! Antigen hör man hemma där, trivs, njuter o älskar sitt nya liv o kommer aldrig tillbaka till "the other side" eller så gör man inte det.

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det som är oförklarligt är väl varför man väljer en lösning som "dör av" när man ska konstruera en effektmässig konkurrenskraftig lösning.

Hur menar du då?

Eller frågan jag kanske bör ställa är
Varför finns det i så fall olika typer av motorer? Tänk efter innan du svarar.:tummenupp

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Det som är oförklarligt är väl varför man väljer en lösning som "dör av" när man ska konstruera en effektmässig konkurrenskraftig lösning.
Det är nog helt enkelt på grund av tradition. Folk förväntar sig en V-twin i en Ducati. Förmodligen hade försäljningen fått sig en törn om de valt en annan typ av motor. Personligen hade jag mycket hellre sett en V4. Kanske en nedbantad version av den i Desmosedici RR, säg på 170-180 hk.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Tjaaa..smaken är som bekant som baken...

Personligen ser jag det som otänkbart med en "multicylindrisk" Ducati. Desmosedicin är visserligen en ruggigt fin hoj, men det är inte den Ducati jag hade valt(bortsett från pengarna) om jag finge ta vilken jag ville.

Men-men, gubben börjar kanske bli gammal.. :D Jag tycker effekten i testastrettan räcker och blir över för mig.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är nog helt enkelt på grund av tradition. Folk förväntar sig en V-twin i en Ducati. Förmodligen hade försäljningen fått sig en törn om de valt en annan typ av motor. Personligen hade jag mycket hellre sett en V4. Kanske en nedbantad version av den i Desmosedici RR, säg på 170-180 hk.

Jag är lite mer pragmatiskt lagd, jag tror det är reglementet som styr. I alla fall hypersportarna. Vi såg ju hur lång tid det tog för Ducati att anpassa sig efter reglementet när de skulle in i MotoGP. Skulle man förbjuda twinnar i WSBK tror jag Ducati skulle tillverka hojar med fyra cylindrar för att kunna vara med och tävla om titeln.

Det är i alla fall så jag personligen vill tro om Ducati. Att de gör det som krävs för att vinna. Jag vill ju inte gärna att Ducati ska bli ett italienskt HD som håller fast vid en tradition just för att det är en tradition och struntar i allt vad utveckling heter.

Naturligtvis är det charmig med traditioner men jag tror Ducati skulle tappa mycket av glansen i sitt varumärke den dag de inte längre är med i första ledet i WSBK och MotoGP.

sandstream

Guest
Det kanske är lite av "själen" med en Ducati :hihi
Det är bara pojkar som tävlar på gatan. Män gör upp på banan.
Roligt att ännu se dig aktiv i duccetrådarna. :)
Även om det är lite hårda tider nu SS, så är din hoj alltid cool på något squid-sätt endå. Kanske kan det bli ett skojigt fighter-projekt av den om några år. :tummenupp
En turbo-fighter om ett par år vore kul :)
Men då måste det nog finnas en K9:a i garaget för bankörning.

Samma här, håller tummarna för att det kommer en enklare variant av Desmosedici RR med en prislapp på säg, 150.000:-. Vore riktigt spännande.
Sen får gärna någon av japsarna spotta ur sig en 800 V4:a :)

Last edited:

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Ducati 1098 -07
Jag är lite mer pragmatiskt lagd, jag tror det är reglementet som styr. I alla fall hypersportarna. Vi såg ju hur lång tid det tog för Ducati att anpassa sig efter reglementet när de skulle in i MotoGP. Skulle man förbjuda twinnar i WSBK tror jag Ducati skulle tillverka hojar med fyra cylindrar för att kunna vara med och tävla om titeln.

Det är i alla fall så jag personligen vill tro om Ducati. Att de gör det som krävs för att vinna. Jag vill ju inte gärna att Ducati ska bli ett italienskt HD som håller fast vid en tradition just för att det är en tradition och struntar i allt vad utveckling heter.

Naturligtvis är det charmig med traditioner men jag tror Ducati skulle tappa mycket av glansen i sitt varumärke den dag de inte längre är med i första ledet i WSBK och MotoGP.

Detta år uppfyller Ducati kraven för WSBK med sin Desmosedici RR och skulle om dom velat kunna tävla i WSBK med den, men, dom vill inte!

Minoli har själv kommenterat det och sagt att ducati kommer att fortsätta med L2/V2 motordesign för sina SBK eftersom det är det genuina.

Sen vad det gäller Ducati o MotoGP så är dom flesta i MotoGP cirkusen överens om att Ducati kom överraskande snabbt ikapp konkurenterna. Ducati påbörjade sin MotoGP utveckling. Om jag kommer ihåg rätt så började MotoGP klassen 2002 o ducati joinade 2003.

"2003 - Capirossi and Bayliss have a sensational debut season with the Desmosedici, the Italian finishing on the podium in the bike’s first race and following this up with extraordinary win in the Catalunya GP. Ducati finish second overall while Loris and Troy finish fourth and sixth respectively."

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2748363 Detta år uppfyller Ducati kraven för WSBK med sin Desmosedici RR och skulle om dom velat kunna tävla i WSBK med den, men, dom vill inte!

Minoli har själv kommenterat det och sagt att ducati kommer att fortsätta med L2/V2 motordesign för sina SBK eftersom det är det genuina.

Sen vad det gäller Ducati o MotoGP så är dom flesta i MotoGP cirkusen överens om att Ducati kom överraskande snabbt ikapp konkurenterna. Ducati påbörjade sin MotoGP utveckling. Om jag kommer ihåg rätt så började MotoGP klassen 2002 o ducati joinade 2003.

"2003 - Capirossi and Bayliss have a sensational debut season with the Desmosedici, the Italian finishing on the podium in the bike’s first race and following this up with extraordinary win in the Catalunya GP. Ducati finish second overall while Loris and Troy finish fourth and sixth respectively."
Ducati kommer väl inte tillverka tillräckligt många Desmosedici för att få den homologiserad för SBK, om jag minns rätt.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Har inte riktigt förstått poängen med att lacka tricolouren i Ungerns flagga.

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
Ducati 1098 -07
Ducati kommer väl inte tillverka tillräckligt många Desmosedici för att få den homologiserad för SBK, om jag minns rätt.

WSBK Rules
Production Motorcycles - defined as 150 models of the entered machine, with 75 available for inspection by 31 January in the year of entry and the remainder by 30 June [1]

Ducati kommer att tillverka 400 Desmosedici RR i år o 400 nästa år

Men för att återgå till topic så tror jag iaf att Ducati har förbättrat kvalitén mycket. Med en så snygg hoj som 1098 med prestandan som den oxå verkar ha kommer den att locka till sig nytt folk, inte bara gamla entusiaster. Både på gott o ont.

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Finns det någon här som provkört den än?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Detta år uppfyller Ducati kraven för WSBK med sin Desmosedici RR och skulle om dom velat kunna tävla i WSBK med den, men, dom vill inte!

Min personliga syn på det är att eftersom reglementet fortfarande gör Ducatis twinnar konkurrenskraftiga i WSBK så kör man vidare med de eftersom marknadsföringsvärdet är betydligt högre då twin är något av Ducatis signum.

Hade däremot reglementet gjort att det är omöjligt att vinna med en twin så tror jag att Ducati hade homologiserat sin Desmosedici (eller byggt något liknande) och kört i WSBK med den.

Det här ju dock bara en hypotetisk diskussion som förmodligen aldrig kommer att få veta svaret på och det här är bara mina egna åsikter.

Finns det någon här som provkört den än?

Menar du tidningar så finns det massor.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept