Ducati 1098

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Angående det där med namnet, att den heter 1098 och inte 1099 har inte det något med avgasrestriktioner eller försäkringar eller något dyl att göra?

Ledsen att jag inte kan utveckla det mer men någon skrev nånstans (hehe) att de genom att benämna den med 1098 cc undgick någon regel...

Någon som vet vad jag yrar om? :rolleyes:


Ducatis officiella namnförklaring är att de inte ville att hojen skulle associeras med 999 vilket den kanske skulle bli om den hette 1099.

Det närmaste din förklaring jag kan komma var att det fanns en illa omtyckt skatteregel (eller proposition eller lag eller vad det nu heter där borta) som heter 1099 och att Ducati skulle valt namnet 1098 för att undgå association med denna regel och därför valde att inte kalla hojen vid dess rätta namn (1099 eftersom den är på så mycket kubik).

Men förvirrat genom ologiska namn har ju Ducati gjort tidigare, om jag inte minns helt fel så var bland annat 916SPS på 955-kubik och 998:an var på 999 kubik men här får gärna de mer insatta rätta mig om jag är ute och cyklar.
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Det närmaste din förklaring jag kan komma var att det fanns en illa omtyckt skatteregel (eller proposition eller lag eller vad det nu heter där borta) som heter 1099 och att Ducati skulle valt namnet 1098 för att undgå association med denna regel och därför valde att inte kalla hojen vid dess rätta namn (1099 eftersom den är på så mycket kubik).

Men förvirrat genom ologiska namn har ju Ducati gjort tidigare, om jag inte minns helt fel så var bland annat 916SPS på 955-kubik och 998:an var på 999 kubik men här får gärna de mer insatta rätta mig om jag är ute och cyklar.

Tror det är en amerikansk skatteparagraf eller lag eller liknande som heter 1099. Amerikanska marknaden är ju viktig för Ducati. 916 SPS hade 996 kubik. Däremot finns det en 955 SPA som faktiskt har 955 kubik. Det är homologiseringmodellen för 916 SP3, som har samma block som 955.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Det är så skönt att se att (nästan) alla är överens om att nya 1098:an är en fin och bra hoj.
Snygg är den men för egen del så drar rörramen ner helhetsintrycket. Rörram känns sååååå 1952 och lite amatörmässigt (trots att den säkert har massor av fördelar tekniskt).
Men förvirrat genom ologiska namn har ju Ducati gjort tidigare, om jag inte minns helt fel så var bland annat 916SPS på 955-kubik och 998:an var på 999 kubik men här får gärna de mer insatta rätta mig om jag är ute och cyklar.
Honda kallade väl sin Fireblad för 900 trots att den hade en massa olika kubik genom åren?
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Tack det var nog skatten som jag syftade på. Fast jag kan inte läst om det särskilt nogrannt för jag trodde att det var Ducati som slapp billigare undan genom att registrera 1098:an som om den hade 1cc mindre. Fast det kanske står i reg-papprerna att den är på 1099cc?
 

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098 -07
Snygg är den men för egen del så drar rörramen ner helhetsintrycket. Rörram känns sååååå 1952 och lite amatörmässigt (trots att den säkert har massor av fördelar tekniskt).

Jo, så kan man ju självklart tycka, men hur mycket av den "hemska" ramen ser du egentligen?

Själv tyckte jag från början inte att det var så snyggt, men efter ett tag så är det först o främst eget o sen lite brutal design, lite retro iofs men samtidigt lite maskulin skeppskran på nått fraktfartyg över den.

Sen kan jag gissa att den är lättare o vridstyvare än alternativen. Skulle nog inte gå o göra en rörram till en radfyra lika effektiv iom att den är så pass bred. Rörram gör sig nog bäst på en smal twin.

Längtar tills jag får den till mitt kontor!
 
Last edited:

sandstream

Guest
Tack det var nog skatten som jag syftade på. Fast jag kan inte läst om det särskilt nogrannt för jag trodde att det var Ducati som slapp billigare undan genom att registrera 1098:an som om den hade 1cc mindre. Fast det kanske står i reg-papprerna att den är på 1099cc?
Ja, det lär det göra. Annars skulle nog min R1000 heta R50 ;)

Jo, så kan man ju självklart tycka, men hur mycket av den "hemska" ramen ser du egentligen?
Bara en detalj så att ni Ducati-fans inte tror att den är perfekt ;)
Men som helhet är den jäkligt snygg :tummenupp
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ja, det lär det göra. Annars skulle nog min R1000 heta R50 ;)

Bara en detalj så att ni Ducati-fans inte tror att den är perfekt ;)
Men som helhet är den jäkligt snygg :tummenupp

Trist att du ser det så... Jag anser de snyggaste hojarna har rörram... Kolla bara på MV agustan... har den värkligen varit så snygg om den hade haft en fett japs ram istället för rörramen?

Snyggaste hojarna enligt mitt tycke..

1.Mv Agusta
2.Ducati 1098

Men som sakt Italien ligger ju efter det är därför de vann Masterbike + har snabbaste orginal rad4 1000cc(Mv agustan)och har snyggaste hojarna, och effekt starkaste sport V-Twinen..

Sandstream tycker du värkligen GSX1000R är snyggare än Mv Agustan eller 1098?(svara ärligt nu), visst GSX1000R kostar mindre....men är den värkligen snyggare?:p
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Herrejävlar vad det måste svida för en del Ducati-romantiker :rofl

Nej, det svider nog inte

Tvärtom, det är ett tecken på att du är frisk :tummenupp

Det berode nog mest på att Bayliss är en utmärkt förare.


Veneriska sjukdomar är inte min domän direkt men att du delar med dig av din egna erfarenheter är ju alltid trevligt :tummenupp


Twinnarna får trimmas mer än radfyrorna..


Tror du missförstår mig helt.



En del får vara dyrare och ha en massa fina tillbehör.


Vad menar du med racekit?



1952 och lite amatörmässigt


Bara en detalj så att ni Ducati-fans



Roligt att ännu se dig aktiv i duccetrådarna. :)

Även om det är lite hårda tider nu SS, så är din hoj alltid cool på något squid-sätt endå. Kanske kan det bli ett skojigt fighter-projekt av den om några år. :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tror det är en amerikansk skatteparagraf eller lag eller liknande som heter 1099. Amerikanska marknaden är ju viktig för Ducati. 916 SPS hade 996 kubik. Däremot finns det en 955 SPA som faktiskt har 955 kubik. Det är homologiseringmodellen för 916 SP3, som har samma block som 955.

Var det bara WSBK-racern som var på 955 kubik alltså?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Roligt att ännu se dig aktiv i duccetrådarna. :)

Även om det är lite hårda tider nu SS, så är din hoj alltid cool på något squid-sätt endå. Kanske kan det bli ett skojigt fighter-projekt av den om några år. :tummenupp

Oj oj.....det måste ha tagit lång tid att göra detta inlägg...........mycket längre tid än den tid som "sandstream" tagit för att svara på alla tidigare inlägg....:tummenupp

/J
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
jag brukar inte dömma folk efter vad dom åker men
men det finns förklaring till att du åker det du gör ser jag. :huvet
Oj, vilken förolämpning... :rolleyes:

Frågan var varför Ducati döpte den till 1098 istället för 1099. Svaret är att de ville skapa associationer till 998 istället för 999. Så, nu vet du det. Sedan vad japanernas "kilometerlånga haranger" har med saken att göra kan förmodligen bara du svara på.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Oj, vilken förolämpning... :rolleyes:

Frågan var varför Ducati döpte den till 1098 istället för 1099. Svaret är att de ville skapa associationer till 998 istället för 999. Så, nu vet du det. Sedan vad japanernas "kilometerlånga haranger" har med saken att göra kan förmodligen bara du svara på.

Det vet vi ju redan läs lite längre upp i tråden :pannkyss

meh... köpte du 600cc för att den är kortare än 1000cc? :näsblod
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen

Men förvirrat genom ologiska namn har ju Ducati gjort tidigare, om jag inte minns helt fel så var bland annat 916SPS på 955-kubik och 998:an var på 999 kubik men här får gärna de mer insatta rätta mig om jag är ute och cyklar.

Måste tyvärr rätta dig en gång till, men 998 har faktiskt 998 kubik! Även 999 har 998 kubik.

Testastrettan som kom i 998 är i princip överflyttad till 999. Den första hojen med
Testastrettamotorn var 996R (2001). Dock har både 998R och 999R just 999 kubik.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s

Man ser en tydlig dip i vridet på duccen runt 5000 RPM.. Ganska enkel förklaring bakom det.

Det är tydligen (som jag förstått det IAF) just vid det varvtalen som "ex-up" ventilen på duccen drar igen avgasröret för att spara på ljudnivån enl. Ducati North Europe.

Med helsystemet elimineras Ex-up ventilen helt, så en del av dippen borde ju bortfalla.. Men.. Vridet går ju IOFS "bara" ner till samma nivå som R1:an som ju har ett väldigt trevligt register (verkar det som). Och som vanligt drar rad4 ifrån vid de högre varvtalen där twinnen dör av (av föklarliga skäl).

J*kligt trevligt test IAF.. :yoparty
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Och som vanligt drar rad4 ifrån vid de högre varvtalen där twinnen dör av (av föklarliga skäl).

Det som är oförklarligt är väl varför man väljer en lösning som "dör av" när man ska konstruera en effektmässig konkurrenskraftig lösning.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Måste tyvärr rätta dig en gång till, men 998 har faktiskt 998 kubik! Även 999 har 998 kubik.

Testastrettan som kom i 998 är i princip överflyttad till 999. Den första hojen med
Testastrettamotorn var 996R (2001). Dock har både 998R och 999R just 999 kubik.


Tack för det! Det var ett tag sedan jag höll mig uppdaterad om Duccarnas faktiska kubik men det är alltid kul att få höra de rätta uppgifterna!
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Man ser en tydlig dip i vridet på duccen runt 5000 RPM.. Ganska enkel förklaring bakom det.

Det är tydligen (som jag förstått det IAF) just vid det varvtalen som "ex-up" ventilen på duccen drar igen avgasröret för att spara på ljudnivån enl. Ducati North Europe.

Med helsystemet elimineras Ex-up ventilen helt, så en del av dippen borde ju bortfalla.. Men.. Vridet går ju IOFS "bara" ner till samma nivå som R1:an som ju har ett väldigt trevligt register (verkar det som). Och som vanligt drar rad4 ifrån vid de högre varvtalen där twinnen dör av (av föklarliga skäl).

J*kligt trevligt test IAF.. :yoparty
Ja, det hade varit kul att se hur det hade gått med helsystem på 1098:an. Som det är nu så tar ju faktiskt R1:an Duccen i segdragning på 6:an, förutom precis i början (60-100km/h).
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top