Ducati 1098

sandstream

Guest
Jag ska inte mästra dig i varför Ducati tog WSBK eller varför deras hoj var helt överlägsen........det vet du nog redan.....PS.Kolla reglementet....:tummenupp
Det berode nog mest på att Bayliss är en utmärkt förare.
Att en WSBK-hoj bara har ram och motorblock gemensamt med gathojarna vet nog de flesta men om någon blir lycklig av att tro att de kör med standardhojar så är det helt okej!
Puss på dig! Men passa dig för svidet bara. Kan vara gonorré.
Veneriska sjukdomar är inte min domän direkt men att du delar med dig av din egna erfarenheter är ju alltid trevligt :tummenupp
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
:tummenupp Ta och kolla med Folksam & SMC-sporthojsförsäkringen innan ni ger upp drömmarna om en Ducce.

Inför 2006 ville Folksam "bara" skinna mig på drygt 23 000kr för helförsäkring i Mölndal.

Efter genomförd s-hojkurs & ett telefonsamtal till bolaget sjönk premien till 8 600 spänn.

Hoj då? FILA dekaltrimmad Ducati 999S 2003.

Lyckades trots att 1098'an är bristvara komma över ett kontrakt på en trefärgad skönhet.:D :D :D
Patrik på Biscaya Racing menade att premien är ung. densamma för båda hojarna.
//Stefan


Är det sant?? Sänktes försäkringen till 8600 för dig?
Shit, de va billigt. Hur gammal är du?
Jag bor ca: 150 m från gränsen till Mölndal. Så jag lär åka på storstads taxa. Räknas tydligen till centrala Göteborg. Sjuukt.. bara det säger att jag ska flytta. :huvet

//TombOla
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Jag tror 34,6 % av kåpan är snodd från R1 och till 10,8% från 916, att hjulbasen är till 99,86 % som på en specifik Kawamodell och glansen på kolvringarna har man snott från Suzuki. Krökningsvinkeln har man snott rakt av från en banan (dom hade en fruktkorg stående i studion).

Spela roll, alla designers gör på det sättet. Man tar vad man tycker är snyggt, och sedan försöker man förbättra det ytterligare och sätter personlig prägel. Och Ducati har lyckats. :tummenupp Vill ha! Intensivt!! :yoparty
 
Last edited:

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Jag tror 34,6 % av kåpan är snodd från R1 och till 10,8% från 916, att hjulbasen är till 99,86 % som på en specifik Kawamodell och glansen på kolvringarna har man snott från Suzuki. Krökningsvinkeln har man snott rakt av från en banan (dom hade en fruktkorg stående i studion).

Spela roll, alla designers gör på det sättet. Man tar vad man tycker är snyggt, och sedan försöker man förbättra det ytterligare och sätter personlig prägel. Och Ducati har lyckats. :tummenupp Vill ha! Intensivt!! :yoparty


Kul liknelse och väldigt träffande.
Det finns knappast en konstnär av något slag, eller en MC-designer heller som inte tittat runt och sett hur andra maskiner sett ut, hämtat lite här och lite där och försökt skapa något med lite egen identitet.

Det finns inget som motsäger att 1098´an är inspirerad av R1´an som är inspirerad av 916 som är inspirerad av...

Som sagt, det är slutresultatet som räknas, hur vägen dit sett ut är mindre intressant.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Det berode nog mest på att Bayliss är en utmärkt förare.
Att en WSBK-hoj bara har ram och motorblock gemensamt med gathojarna vet nog de flesta men om någon blir lycklig av att tro att de kör med standardhojar så är det helt okej!
Veneriska sjukdomar är inte min domän direkt men att du delar med dig av din egna erfarenheter är ju alltid trevligt :tummenupp


bla bla bla sluta upp att komma med bort förklaringar nu :pannkyss (bla bla föraren va mycket bättre än de andra bla bla samma med masterbike i år bla bla). Italienska hojar är mycket mycket bättre än alla andra hojar!, Du kommer att inse det till sommaren när de kör förbi dig i kurvorna och vinkar åt dig :pannkyss , du ser ju vad Swedie har gjort han insåg att det va dags att gå vidare i livet och sattsa på en hoj som är bättre än R1,GSX m.f . En dag kanske du förstår ditt eget bästa och sätter dig på en Italiensk skönhet som en V-Twin eller V4a

1098 är en inte tagen från japs hojarna...kolla in hojen bara... jag vet att många av er börjar bli gamal och senila och ser dåligt o så men kolla hojen!Vilken skönhet!tänk om en kvinna kunde vara en sån skönhet!

Sen förstår jag inte varför t.ex aprilia eller någon annan Italiensk hoj ska ta och göra designen mer som en R1 eller dylikt... R1 har ju stora problem i max hastighet att ta en Aprilia som har mindre hk...MV vissar ju också att den är bättre utformad eftersom den går fortare än de övriga 1000cc rad4orna(man utformar hojen för att den ska bli snygg + ta så lite vindfång som möjligt)






Ps.... Ta mitt inlägg med en smula ironi...(men mycket är sant)
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Det berode nog mest på att Bayliss är en utmärkt förare.
Att en WSBK-hoj bara har ram och motorblock gemensamt med gathojarna vet nog de flesta men om någon blir lycklig av att tro att de kör med standardhojar så är det helt okej!

Verkar inte som du vet riktigt vad du pratar om ang reglementet och WSB hojarna...............får nog bli lite mästring alla fall.......:D

Citat från en som vet...: millemille
"Currently twins have little or no restrictions on tuning, other than certain homolgated parts, in WSBK and BSB - whereas the I4's are restricted to a max rpm and max bore/stroke ratio - which is why, in conjunction with the very well developed electronics derived from the motoGP effort - the Ducatis are still competitive in WSBK and BSB."

/J
 

sandstream

Guest
Verkar inte som du vet riktigt vad du pratar om ang reglementet och WSB hojarna...............får nog bli lite mästring alla fall.......:D
Citat från en som vet...: millemille
"Currently twins have little or no restrictions on tuning, other than certain homolgated parts, in WSBK and BSB - whereas the I4's are restricted to a max rpm and max bore/stroke ratio - which is why, in conjunction with the very well developed electronics derived from the motoGP effort - the Ducatis are still competitive in WSBK and BSB."
Mästring :va
Tycker mest du verkar göra bort dig eftersom det du citerar inte motsäger något jag har sagt och du verkar fortfarande tro att det är standardhojar de kör med i WSBK, eller vad menar du egentligen :va

Twinnarna får trimmas mer än radfyrorna, detta för att det ska bli så jämnt som möjligt. Både twinnarna och radfyrorna byter ut i princip allt på hojarna utom ram och block.

EDIT: Varför kallar Ducati modellen för 1098 när motorn är på 1099?
Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Det berode nog mest på att Bayliss är en utmärkt förare.

Ok.....

Mästring :va
Tycker mest du verkar göra bort dig eftersom det du citerar inte motsäger något jag har sagt och du verkar fortfarande tro att det är standardhojar de kör med i WSBK, eller vad menar du egentligen :va

Twinnarna får trimmas mer än radfyrorna, detta för att det ska bli så jämnt som möjligt. Både twinnarna och radfyrorna byter ut i princip allt på hojarna utom ram och block.

Nu får du bestämma dig hur du vill ha det.......antingen är Bayliss nyckeln till framgång eller så är reglementet till så mycket fördel för twinnarna så att de kan hålla I4'a tillbaka.......

/J
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Det som skiljer i dagens läge i SBK, vad jag fått fram och postat tidigare är
att både 2 o 4 cyl motorer har restriktioner i insugsarea..
2 cyl motorerna har lite större totalarea, thats it.. Allt som gick att få fram.

Iaf.. Tillbaka, om någon vill se lite bilder på motorn och/eller kan Italienska så varsågod.

länk till pdf som inte fungerade..
 
Last edited:

Solid snake

Guest


EDIT: Varför kallar Ducati modellen för 1098 när motorn är på 1099?
Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.

För att man inte ska tänka på 999 när man har 1098, 1098 ska vara som en 998, 748 ja du fattar.
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen

EDIT: Varför kallar Ducati modellen för 1098 när motorn är på 1099?
Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.

För att man inte ska tänka på 999 när man har 1098, 1098 ska vara som en 998, 748 ja du fattar.

Jodå, plus att USA-marknaden lär vara en av de största, där heter en hatad
skatteform just 1099. Googla lite på "1099 tax form" och se. Inte för att jag
fattar vad den går ut på, men mycket info blir det.

Kunde blivit lika illa som när japanarna ville skicka hit sin nya bilmodell Honda Fitta (sant).
Den fick heta Honda Jazz i Skandinavien :D http://jalsbo.com/bus/hondafitta.html

(Att kalla den 1100 hade väl blivit lite väl mycket gammel-gixxer)
 
Last edited:

Filad 999S

/ Stefan
Gick med
22 Jan 2006
Ort
Mölndal / Göteborg
Hoj
1098S Xeroxreplica & Multistrada 1200S öhlinelektronikmodellen
Gammal å senil med slipade goggles.

Är det sant?? Sänktes försäkringen till 8600 för dig?
Shit, de va billigt. Hur gammal är du?

//TombOla

Det växer nånting grått längst upp...:confused: hmm intressant!

Kolla mitt garage om min ålder är intressant, man har ju liksom knappast lust att chavottera offentligt med att vara 50-talist :huvet ojoj där försa jag mej visst ...ändå.

Jo hojen står låst & inlåst på jobbet, och självrisken är lite högre bortåt 25% av repkostnaden.
Jag har (minnet är värdelöst) klotat ordentligt 10 gånger på bana & landsväg sedan 1976.

Sen är ju vi Ducatisti en förföljd folkgrupp och då blir det extrapris:D

Skämt åsido, ta du och kolla med Folksam hur dom kan hjälpa dig i år. Och boka framför allt in dej själv på en bankurs.
Datum finns på SMC sidan, 2 ggr på Kinnekulle & lika många på Falkenberg.

Har du (o)tur kan jag visa dej nåra fina trix.:hojsmilie
 

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098 -07
Jodå, plus att USA-marknaden lär vara en av de största, där heter en hatad
skatteform just 1099. Googla lite på "1099 tax form" och se. Inte för att jag
fattar vad den går ut på, men mycket info blir det.

Kunde blivit lika illa som när japanarna ville skicka hit sin nya bilmodell Honda Fitta (sant).
Den fick heta Honda Jazz i Skandinavien :D http://jalsbo.com/bus/hondafitta.html

(Att kalla den 1100 hade väl blivit lite väl mycket gammel-gixxer)

Ducati själva säger iaf det där med arvet från 998 medans amerikanska ducatifans tror mer på det där tax grejen.

Själv tror jag när man hör hur designavdelning tänkt att dom verkligen VILL att vi ska tänka 916-996-998-1098. Dom snackar om lugn design som ärver vidare i varje generation som Porsche 911.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Börjar bli lite rörigt i tråden... men en fråga till kanske kan få plats.

Vad tyckte ni om 1098s:an med passagerarsadel och -fotpinnar? Jag blev positivt överraskad. Om man köper en ensitskuts till den - kommer den då se ut precis som om den kom som ensits från fabrik (eller skiljer mer på bakdelen)?

02modgd8.jpg

Bilden postad i mässtråden av "Strömma".
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Börjar bli lite rörigt i tråden... men en fråga till kanske kan få plats.

Vad tyckte ni om 1098s:an med passagerarsadel och -fotpinnar? Jag blev positivt överraskad. Om man köper en ensitskuts till den - kommer den då se ut precis som om den kom som ensits från fabrik (eller skiljer mer på bakdelen)?

02modgd8.jpg

Bilden postad i mässtråden av "Strömma".


Det kan jag svara på..
Det är samma kuts på alla, man byter ut "facket" på kutsen till en dyna,
sen skurvar man dit passagerarfotpinnar (4 skruv tot).. klart.
 

Bifogat

  • kuts1.jpg
    kuts1.jpg
    48 KB · Visningar: 42
  • kuts2.jpg
    kuts2.jpg
    40.5 KB · Visningar: 38

sandstream

Guest
Angående namnet 1098: Okej :tummenupp

Angående Honda Fitta: En klassiker. Minns tävlingen där alla slogans kom fram.
"Ligger som slickad på vägen" är en favorit :D
Nu får du bestämma dig hur du vill ha det.......antingen är Bayliss nyckeln till framgång eller så är reglementet till så mycket fördel för twinnarna så att de kan hålla I4'a tillbaka.......
Tror du missförstår mig helt.
Ducati Xerox 999 F06 var med största sannolikhet en väldigt bra hoj och i kombination med Bayliss som förare var det ett vinnande koncept 2006. (Skulle inte förvåna mig om han vinner även i år på F07).

Det jag försökte förklara var att en vanlig Ducati 999R inte har mycket gemensamt med en 999 F06 som Bayliss vann på . Precis lika lite som Suzukis K7:a i WSBK har med gatmodellen K7.
Att tro att en gathoj är bra eftersom den vinner WSBK är ett misstag jag har gjort och sedan snabbt fått klart för mig att det inte ligger någon sanning i det.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top