Ducati

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Bj.O.rn skrev:
50 mil är bra, gärna oftare.. jag brukar justera ventiler när jag kört tomt en tank

/B

nu ska du inte va sån, bara för att jag inte är bättre än dig så behöver jag inte va dålig.. (eller?) :7peta
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
scud skrev:
nu ska du inte va sån, bara för att jag inte är bättre än dig så behöver jag inte va dålig.. (eller?) :7peta

Jag har hört att Kawasakis motorcyklar läcker ris..

/B
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Lill-Sivert skrev:
De flesta Duccar ska servas var 300:e mil tror jag...

Ojj.. så långt skulle jag aldrig våga köra utan att skruva isär å dra grundbultarna

/B
 

Lill-Sivert

Älskar V-twin
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Getinge
Hoj
Virago
Bj.O.rn skrev:
Ojj.. så långt skulle jag aldrig våga köra utan att skruva isär å dra grundbultarna

/B
Va???
Är det så mycket skruva med Ducati...
Jag är ju också med i V-twin klubben men jag har ju bränt över 400mil med min nu. Snackar dom bara skit där jag köpte den de sa 1000mil :eek:) Dom kanske vill att den ska gå sönder så att dom får lite jobb :mad: Tycker du att ja ska kolla grundbultarna eller ska jag chansa o köra resten av säsongen?
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Lill-Sivert skrev:
Va???
Tycker du att ja ska kolla grundbultarna eller ska jag chansa o köra resten av säsongen?

Bj.O.rn har visserligen en poäng med grundbultarna, fast jag tycker han överdriver lite. Det räcker med att dela motorn under vinteruppehållet och mäta upp samtliga ramlager och byta loctite på grundbultarna. Kör man många bandagar, typ 7-8 per säsong, så kan dock Bj.O.rns mer rigorösa servicintervall för grundbultsdragning bli aktuellt.

Ett större problem är oljekonsumtionen. Jag har dock modifierat mitt Monster med en trycksatt oljeretur genom vevhusventilationen. På så sätt får jag upp trycket till 1200 mbar i vevhuset och jag slipper problem med bristande oljefilm i växellådan, ett välkänt problem på Duccarna mellan 93-98. Jag norpade en extra oljetank från en RG500 och använde bensinpumpen från en FZ750 för att lösa problemet med att trycka tillbaka oljan genom vevhusventen. Ok, det kanske är lite overkill, men så slipper jag dra grundbultarna under säsongen oxå, även om jag lägger 100 mil bana på en sommar. Klart Ok tycker jag.

Eller något sånt.


/T

.
 

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
Ducce SS1000
Jag plockar själv ned hojen i molekyler och sätter ihop den igen efter varje tur. Man gör ju så va.

Så det är Per som har spricka i ramen? Fan va trist. Lär ju kosta en del kulor.
 

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Hehehe... Nu har jag svårt o se vad som e ironi o inte men är det ett problem???

/S
TSRD skrev:
Jag har dock modifierat mitt Monster med en trycksatt oljeretur genom vevhusventilationen. På så sätt får jag upp trycket till 1200 mbar i vevhuset och jag slipper problem med bristande oljefilm i växellådan, ett välkänt problem på Duccarna mellan 93-98...

/T
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Bj.O.rn skrev:
50 mil är bra, gärna oftare.. jag brukar justera ventiler när jag kört tomt en tank

/B

brukar du köra oljetanken tom? :lol
inte konstigt du får skruva ofta :p
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Lill-Sivert skrev:
Var sitter dom där grundbultarna??? Kan man se om de är dåliga?

Grundbultarna är jäkligt svåråtkomliga, hela skiten måste givetvis isär.. Sitter ju längst in bakom vevskinkan liksom.. Passa för fasen på att smörja pinjongen å nolla kamvinkeln samtidigt.. Annars blir det snart stora problem

/B
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Om man inte har Ducati orginalverktyg, går det bra att använda en synvinkel när man inspekterar kammarna?
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Njae, synvinkeln kan lätt bli felkalibrerad, speciellt när det hela göres okulärt.
Tror nog att en infallsvinkel passar ändamålet bättre.

Flyer skrev:
Om man inte har Ducati orginalverktyg, går det bra att använda en synvinkel när man inspekterar kammarna?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Flyer skrev:
Om man inte har Ducati orginalverktyg, går det bra att använda en synvinkel när man inspekterar kammarna?

Synvinkel går nog utmärkt, under förutsättning att man efterkontroll drar dem med hjälp aven darriunderläppsmomentverktyg som enbart kan köpas genom särskillt utbildade verkstäder med ISO 1200000 märkning. Alternativet är vinkelhake eller passare o papper..

Personligen försöker jag byta olja o filter under gång konternueligt, eftersom att det minskar plånbokskontot kraftigt, vilket annars kan resultera i god levnadsstandard.

EDIT: :rofl :hihi :lol :rofl :rofl :tomten :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
amullo skrev:
Synvinkel går nog utmärkt, under förutsättning att man efterkontroll drar dem med hjälp aven darriunderläppsmomentverktyg som enbart kan köpas genom särskillt utbildade verkstäder med ISO 1200000 märkning. Alternativet är vinkelhake eller passare o papper..

Personligen försöker jag byta olja o filter under gång konternueligt, eftersom att det minskar plånbokskontot kraftigt, vilket annars kan resultera i god levnadsstandard.

EDIT: :rofl :hihi :lol :rofl :rofl :tomten :D
Jag har blivit rekommenderad att använda ett ögonmått från C Olsson i stället, men det kanske bara funkar på japs?
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Visst är det problem med vevhusventilationen. Peter Sköld har till och med experimenterat med en vakumsug på sin 996RS racer, men det är som sagt var lite overkill för gatan. Alla ducatiägare kan själva se om de har problem med vevhusventilationen, har du typ en vit "gegga/skum" i oljefönstret efter en kortare tur så behöver du installera en tryckutjämnare för vevhusventilationen. Enklast är att bara lede en slang från en oljebehållare ner i vevhusventilationen (sitter till höger direkt bakom vertikalcylindern). I nödfall kan man använda en Scot-oiler, men då ska man givetvis inte ladda den med kedjeolja, utan minst 20-70w motorolja. Castrol är skit.

Med oljeventilationsmodifieringen så kan du glömma bort problemen med grundbultarna under säsongen, no problems. Det Bj.O.rn nämde om pinjongen tog jag som självklart, därför nämnde jag det inte tidigare. Självklart måste du hålla koll på justering och insmorning av pinjongen. För att enbart inspektera pinjongen så behöver man faktiskt inte dela motorn. Det sitter en kontakt längst bak på motorblocket, typ under vevhusventilationen, men ovanför svinginfästningen. Där går det in en sladd i kabelstammen som ger tändningen styrimpulser från pinjongen. Om man kopplar bort den kontakten och mäter motståndet på kontakten i motorblocket så kan man se om pinjongen behöver justeras eller ej. Riktvärdet är 10-15 Ohm = Ok, allt under 10 Ohm är skit och måste justeras. Är det mellan 5-10 Ohm så kan du iofs vänta till vinteruppehållet och grundbultsjusteringen... Har du mindre än 5 Ohm skulle jag inte ens starta motorn.

Hoppas den inputen hjälper.

Mvh,


/T

.
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
HansJ skrev:
Jag har blivit rekommenderad att använda ett ögonmått från C Olsson i stället, men det kanske bara funkar på japs?

Men hallå, använda ögonmått!?!? Tänk om någon går på vad ni säger :brinnerup ? Det ska vara bladmått juh :fakta .


/T

.
 

Lill-Sivert

Älskar V-twin
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Getinge
Hoj
Virago
Nu börjar jag nästan tro att ni driver med mig???
Jag är faktsikt jäkligt rädd om min Virago, och när ni pratar om ducce så reagerar man ju för det är ju samma typ av motor, V-twin. Jag är ju inte så bra på att mecka än, det är ju därför jag är på forumet för att lära mig!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top