Ducati

Günther

Guest
amullo skrev:
Elephanten är STENCOOL!!!

Skulle gärna haft en, men funderar numera på att byta mot nya Multistrada S 1000DS. Provkörde den i lördags och tyckte det var en skitskoj hoj.. Lite mindre offroadstuk mot elephant (eller mycket mindre) men upprätt körställning och bra motor var ju riktit roligt. 25 mil, sen var man såld.

Nein! Elephanten är nicht cool! Har haft en, och den var bara besvär.

Gammal konstruktionen med omodern tekniken. Doch så är Multistradan den besta hojen just nu! Grym motor, väghållning och design!
Kein offrad, men grym banhoj om man modifierar den lite!! Gamla 748:eek:r har ingen chans!

JohanL: Vad är SDK?

AMullo: Warum väskor i läder? Måste vara fult på en 748?
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Last edited:

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Vilken chefstråd!!! Bästa på länge,
vmax måste ju vara den optimala kurvmaskinen!
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Räser-Klas skrev:
Jag undrar om du vet ens själv vad som är sant av det du säger?? Det verkar ju va hyfsat random vilken gubbe som är vaken därinne...

:rofl :lol :rofl :lol :rofl :lol :rofl :lol :rofl :lol


/T

.
 

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Günther skrev:
...Kein offrad, men grym banhoj om man modifierar den lite!! Gamla 748:eek:r har ingen chans!...

Ja just det, nu kom jag på det! Det var en Multistrada jag såg i supersportklassen (eller det var i SBK) på Misano i somras... :rolleyes:
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
V-Gurra skrev:
Stockholmare, ingen tvekan om den saken!
Jag drar dina R-hojar vilken dag som helst!
Midlandabanan till veckan kanske? Eller vågar du inte?
:arsele
Hmm...har hört att humlan egentligen inte kan flyga, den bara tror det...
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
Å jag har hört att Stockholmar'n tror han kan vara ödmjuk, Norrlänningen snabbtänkt å vältalig, och Skåningen trevlig...
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Günther skrev:
Nein! Elephanten är nicht cool! Har haft en, och den var bara besvär.

Gammal konstruktionen med omodern tekniken. Doch så är Multistradan den besta hojen just nu! Grym motor, väghållning och design!
Kein offrad, men grym banhoj om man modifierar den lite!! Gamla 748:eek:r har ingen chans!

Förvisso har du helt rätt att Elefanten är en gammal konstruktion och har lite äldre teknik (ca 15 år). Trots det är den inte helt förlegad och ger körglädje och har en utstrålning som många andra cyklar saknar. Elefanterna rockar fortfarande fett!

Tror flera ducatister kan hålla med om att det har funnits vissa kvalitetsproblem under en tid på 90-talet - inte bara på elefanten. Men det är ju en del av charmen med ett entusiastmärke. Vilka andra kan sina motorer och cyklar lika bra som de sanna entusiasterna?

Visst vore en ny Multistrada roligt - jag har till och med hört om en elefantägare som gillade den... men han var mest intresserad av att sätta den rovan i ett elefant-chassi... :hihi

Vill man ha mycket hoj och skoj för pengarna bör man titta på Elefanten. Billiga i inköp och billig försäkring är det åxå (ca 2400 hel/hel). Då får man ju pengar över till lite trimgodis. Sen kan man ju fortsätta att drömma om en multistrada eller 998 medans man väntar på besked från Svenska Spel.

Amullo och Chopper: Väl talat om Elefanten, jag blir varm ända in i själen!
Det är inte var dag man tar del av sådan visdom här på sporthoj. Ni har min djupaste respekt och aktning. :Bugar
 
Last edited:

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Günther skrev:
...Doch så är Multistradan den besta hojen just nu! Grym motor, väghållning och design!
Kein offrad, men grym banhoj om man modifierar den lite!!...
Kul med en FILA Multistrada! Har jag aldrig sett förut, rätt fräckt faktiskt.
Framför allt markfrigången begränsar ju på bana. Vet att PG skrapade i det mesta och krökte växelpellen på sin multi trots att han hängde ut som en liten apa...
Funderade först på en monster som gat/pendlarhoj men kanske skulle lill-multin vara ett roligt alternativ.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
fan jag har filmjölk i mitt tittglas på monstret(gått 1800mil en 97a 900cc). hur skall jag fixa det?,har inte mekat med ducce förut.
skall till ducati på lunchen och köpa nytt oljefilter etc, får se om det hjälper att byta oljan :confused:
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
pidda skrev:
Jag behöver er hjälp!

Jag tycker Ducati 748, 998 och 916 ser jävligt cool ut och jag tänker köpa en sån maskin. Jag är helt enkelt såld på Ducati för utseendet och ljudets skull.

Nu undrar jag vad det är för skillnad på de olika modellerna mer än cylindervolym. 748 R är en dyrgrip men vad står R:et för? Vad står S:et för i 748 S ?

Jag vill inte ha den dyraste utan den som ger mest för pengarna.
Jag tänker inte köra på bana utan endast på skånska landsvägar och inne i stan för att glänsa.

Jag har en Honda VFR 750F -88 och det var min första drömhoj. Nu har den drömmen slagit in och det är dags för nästa att ta vid...
Vad är den största skillnaden mellan min nuvarande Honda och en Ducce?[/QUOT


Alltså....det låter faktiskt som om du ska ha en hoj som är mer allround. Ingen av de du nämnt är det, de är mer eller mindre extrema och gjorda för bana. Motorgång, körställning...allt andas tävling. Visst, de är kanonballa men rätt tröttsamma i "vanlig" trafik. Varför inte en 800 SS? Inte alls samma vrid och look men betydligt lättare att leva med om man inte är en rejsnisse...

Ducati har förbättrat sin kvalitet avsevärt de senaste 5 åren men de har en bit kvar till japsarna, i synnerhet Honda. En beg Ducce kräver mer omvårdnad av sin ägare än en jasp, det är min erfarenhet.
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
DwD skrev:
fan jag har filmjölk i mitt tittglas på monstret(gått 1800mil en 97a 900cc). hur skall jag fixa det?,har inte mekat med ducce förut.
skall till ducati på lunchen och köpa nytt oljefilter etc, får se om det hjälper att byta oljan :confused:
Ofta så beror det på att det har bildats kondens i motorn som sedan blandar sig med oljan. Kör man kortare sträckor så hinner inte kondensen ventileras ut. Prova att ta en längre tur och få upp temperaturen i oljan ordentligt, om du inte har gjort det redan. Annars kanske det är problem med vevhusventilationen?
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Hyper skrev:
Ofta så beror det på att det har bildats kondens i motorn som sedan blandar sig med oljan. Kör man kortare sträckor så hinner inte kondensen ventileras ut. Prova att ta en längre tur och få upp temperaturen i oljan ordentligt, om du inte har gjort det redan. Annars kanske det är problem med vevhusventilationen?
jag kör tillochfrån jobbet varje dag 2.5mil enkel resa, borde inte kondesen ventileras ut då? eller måste det vara längre sträckor?
hur kollar jag vevhusventilationen?
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag tror inte din Ducce hinner bli genomvarm på 25 km.... speciellt inte om man bara liggero köra landsväg och inte varavr ordentligt...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Günther skrev:
AMullo: Warum väskor i läder? Måste vara fult på en 748?

Aahh.. Ett missförstånd.

Jag har naturligtvis inte läderväskor på min 748. Detta var bara ett lumpet trick att ytterligare sänka nivånm. Jag erbjuder mina ursäkter. :näsblod

JohanL skrev:
Va? Har du provkört en 05:a? Var? *Avis*

Ytterligare ett missförstånd. Jag FUNDERAR på en Multistrada S, men provad VANLIGA Multi 1000 i 25mil i lördags. Kanonkul hoj som man verkligen blir kompis med fort. Hade det inte varit för att jag älskar bankörningen hade jag bytt på ett ögonblick. Vi får se omdet blir ett byte ändå. :banana

DwD skrev:
jag kör tillochfrån jobbet varje dag 2.5mil enkel resa, borde inte kondesen ventileras ut då? eller måste det vara längre sträckor?
hur kollar jag vevhusventilationen?

Den hinner förmodligen inte bli helt genomvarm. Duccarna blir inte det om man inte kör på ordentligt. Ta en tur på 10-15 mil småkurvig i bra tempo så löser det sig med stor sannolikhet.
Kolla vevhusventilationen? Enklast är ju att kolla att kanalen som går upp från motorblocket vid bakrecylindern, upp till luftboxen inte är igenskitad och hel.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top