Eines rapport der sviestad

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Fast det var lite pajasvarning var det allt när det sprang funktionärer tvärs över banan 5 gånger när det kom förare i full karriär på rakan.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Tycker det är ganska löjligt att klaga på LMS, funktionärerna och arrangemanget när man har Anderstorp att jämföra med.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Macho Woman skrev:
Tycker det är ganska löjligt att klaga på LMS, funktionärerna och arrangemanget när man har Anderstorp att jämföra med.

Men å andra sidan är det väl dumt att jämföra sig med dem!? :7peta

99% var ju bra, men det är en tavla som den i bergskurvan som man minns mest. Tråkigt men sant! I övrigt tycker jag att allt funkade toppen!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Nu stod jag en bit bort ifrån banan när krascherna skedde. Och ja det dröjde ett tag innan de rödflaggade. Och ja, det är dumt att saker och ting inte funkar till 110% men, som alla sagt så utan funktionärer som åker dit frivilligt för att hjälpa till så blir det inget rejs. Det strulade en aning vid transpondrarna också, men det mesta löste sig. Vid ett tillfälle fick en förare kliva av och fixa transpondern medan jag höll i cykeln :rolleyes:

Rutinera kanske skulle fixas bättre dock, att alla som skall vara funktionärer måste veta exakt vad de skall göra om det t ex inträffar en sådan mass-krasch som det gjorde nu.
 

joar

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R6
Pålle skrev:
När jag sedan ser hojen som tre funktionärer stått och baxat med i fem minuter bli bortledd av föraren sittandes på sadeln(så svårt var det att flytta den) blev jag riktigt jävla upprörd. /Joakim

OK, dum fråga: Om det var så enkelt å flytte sykkelen, hvorfor kunne ikke föreren hjelpe funksjonärene? Om han ikke var skadet da! Jeg var ikke på Sviestad i helgen, og vet jo ikke 100% hva som hendte i dette tilfellet, men generelt mener jeg det er altfor mange som bare går sin vei etter en vurpa, og forventer at funksjonärene flytter sykkelen. Hva er det for kaksig holdning? Förere og funksjonärer må jo hjelpes åt! Om jeg tar en tur i sandfella og ikke er skadet, så skal jeg så klart flytte min sykkel selv! Med hjelp fra funksjonärene som skal få bestemme hvor sykkelen skal flyttes. Rossi kan bare snu ryggen til sykkelen og gå etter en vurpa, men vi andre får jammen ta i et tak selv! :fatta!

-Joar
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oscar skrev:
Efter det är det min tur. In i högern i esset, LÅNGSAMT GÅR DET, och så släpper det satans jävla framhjulet...

När jag klotade hade jag lite häng på Johno och det var hela 20sek ner till fyran, så jag är JÄVLIGT pissed :huvet över en bortkastad pallplats! Enda man kan glädjas lite åt är tiden på 54,5 som bäst...
Men va fan :mad: Här sitter man och hejjar som fan på dej å så går du å vurpar :fatta!

Nä, skämt åsido var det synd som fasen men på't igen bara. Falkenberg vinner du :fakta

Edit: leker med mat!? Vid din ålder :D
 

2B

...is just enough!
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Inte nu längre...
Mycket gnäll blir det...

Alla gör vi våra misstag och missbedömningar! Gjorde inte ni förare några skulle vi funktionärer vid posteringarna inte heller behöva göra några...
Sen kan jag hålla med om att det säkerligen finns funktionärer med skiftande erfarenhet och kvalitet - Liksom det är bland förarna!
För att fungera perfekt som flaggvakt behöver man vara utrustad med ett antal rätt olika kvalifikationer: RR-intresserad så att man vet vad det är frågan om, god radioamatör för att hänga med i radiokommunikationen, hyggligt sjukvårdskunnig när det går illa, löpstark för att hinna ifatt bortkanande maskiner, stark (det tär på krafterna efter ett antal uppresta och bortsläpade 1000-kubikare...), totalt dödsförakt för att kunna ta sig över banan när något hänt (det går att sänka tempot vid gulflagg! - maskiner OCH människor kan faktiskt ligga på banan...)
Nu har jag ju också sällat mig till de gnällandes skara!?!? Som funktionär vid postering 5 (Torparn) i söndags måsta jag också säga att allt fungerade bra där de gånger det inträffade incidenter - Både personal och förare hjälptes åt på ett bra sätt för att racen skulle kunna fortsätta utan gulflagg. Sen blev det lite tjafsigt under förmiddagen om att det var halt och fanns en massa skräp på banan, vilket tävlingsledningen efter besiktning konstaterade att det inte var.

Visst går allt att göra bättre - Det är nog mest en fråga om tid och pengar... Jag tycker det är mycket positivt med utvecklingen inom RR - Jämför startfälten i helgen med de för 5-7 åt sedan då det var så få startande att vissa klasser inte fick SM-status. Denna positiva och rätt snabba ökning har kanske lett till att funktionärerna blivit lite tagna på sängen och utbildning av /krav på funktionärer släpar efter. Ge oss bara lite tid så blir vi snart ofelbara :tummenupp

Tack för en bra helg med många täta race
BosseB
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
Gjorde inte ni förare några skulle vi funktionärer vid posteringarna inte heller behöva göra några...

*host* nu kom jag näst sist i tävlingen men det hindrade mig inte från studsande bakhjul o en hoj som hellre vill gå rakt fram än att svänga för att komma förbi snubben från Höör.

En del av kommentarerna blir ganska tama med tanke på crossolyckan som hände i helgen.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Några lösryckta citat från tidigare inlägg i tråden:

Oscar
- ris går till funkisarna (inte alla) som var totalt jävla värdelösa!
- Riktigt jävla skitkass!!!!!!
- att inte få bort en hoj på fem minuter är dåligt oavsett hur många som kört förbi och hur länge man har stått där
- tavla som den i bergskurvan som man minns mest

Pålle
- Att gulflagga vid bromspunkten efter en lång raka är idiotiskt
- funktionärer fattar ibland beslut som kan få katastrofala följder.

Sweedie
- att gulflagg ska orsaka en 3 mannakrasch.

Nova
- pajasvarning var det allt när det sprang funktionärer tvärs över banan

Det verkar som den värsta kritiken gäller postering 9 i Bergskurvan. Jag stod i 8:an lör-sön och hade väldigt god överblick över händelserna. När jag läser inläggen blir jag helt förstummad hur man kan vräka ur sig. Tror ni att Penguin och de andra står och sölar sig med flit???
Har någon av er varit med och släpat hoj i 6-7dm djup Leca? Om inte, bör ni anmäla er som funkisar snarast möjligt och få lite erfarenhet.

När en incident händer i Bergskurvan flaggar postering 8 (mellan Högfartsböjen-Bergskurvan) och postering 7 (innan Högfartsböjen). Postering 7 är placerad 400(?) meter före Bergskurvan, det finns alltså gott om tid att uppskatta och planera läget.

När det gäller gulflagg lyder väl reglerna ungefär:
- Omkörningsförbud råder
- Iaktaga försiktighet
- Vara beredd att stanna
- Öka sina marginaler så mycket att ingen mer olycka inträffar

När det adrenalinstinna gänget i täten kör fullt och bromsar på sig trots gulflagg, så är det naturligtvis ett beslut som kan få katastrofala följder. Men är det beslutet funktionärernas? NOT! Bara ren tur att funkisarna hade hunnit flytta sig och första hojen några meter åt sidan…

Det är möjligt att vi såg ut som pajasar i våra orangevästar, men ingen med en normal självbevarelsedrift vistas längre än nödvändigt på fel sida av Bergskurvan.

Något annat som jag lade märke till under helgen var respektlösheten för spårplacering och teckenvisning inför depågång. De flesta i STD600 och Superbike plus ett fåtal andra förare bl.a. Bj.O.rn var exemplariska, medan övriga höll ytter för att sedan helt oannonserat slå av och byta spår eller nonchalant spreta lite med benet (svårt att släppa styret?). Det var minst två tillbud som kunde ha gått riktigt illa, där omkörande hoj fick kasta ut i gräset för att undvika påkörning.

Min slutsatts av helgen:
Det skulle varit fler funktionärer bl.a i postering 9, de som var där slet som djur men var för få.
För många funktionärer saknade utbildning, därav fel med omkörningsrapportering av depågående hoj t.ex (men det löste väl juryn?), för dålig blåflaggning etc.
Förövrigt ett i mitt (jäv)tycke lyckat arrangemang.
Vad som däremot lämnar efter sig en besk smak är vissas totala kapning av ideellt arbetande människor…och en del förares brist på respekt för andra, både förare och funktionärer.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ett ord från en arrangör

Först vill jag tacka för en kanonhelg. 99% av besökarna har varit glada, trevliga och tillmötesgående och det är sånt som driver oss idéellt arbetande personer. Tyvärr finns det alltid några som inte är helt nöjda och några som inte är nöjda alls. Det kan bero på många saker och då är det lätt att någon oskyldig får skulden.

Vi hade på Sviestad i år en hel del nya funktionärer och dom gjorde en del misstag som jag är säker på att dom lärde sig av. Misstag gör alla, både förare och funkisar. Det är inget konstigt med det.
Men om ni fortsätter att dra alla över en kam och kalla oss allihop för idioter och pajasar så har vi ett ännu större problem nästa gång.
Det finns en bemanningsplan som talar om hur många funktionärer det måste finnas på varje postering, vad dom skall ha för utrustning osv.
Nu när ni har idiotförklarat alla våra nya OCH gamla funktionärer, dom som efter denna helgen har åtminstone ett SM i erfarenhet.... vilka ska vi då få att ställa upp nästa gång? Utan funktionärer får vi inte anordna någon tävling, om det inte skall bli ett svartrace med allt vad det innebär.

Nae grabbar och tjejer. Försök att vara lite konstruktiva istället för att ge oss arrangörer ÄNNU MER jobb när vi måste jaga nya funktionärer för att ni skrämt bort dom gamla! Ni är ju inte ens konsekventa i er kritik. Ena stunden gnäller ni på att det springer funkisar över banan, andra sekunden får dom inte bort hojarna i bollhavet. Hur fan ska dom komma dit? Stå där hela dagen och riskera att få ER i huvet när ni trots att ni verkar ofelbara, kör av banan? (ok, ironi från min sida) :)

Ang. airfencen som var beställda, levererade men inte utplacerade, vilket ni också lyckats idiotförklara oss för, här är anledningen till allt detta:

Förr om åren har bergskurvans avåkningszon sett annorlunda ut, det har varit kortare till vallen, funnits en flera meter bred grusväg mellan vallen och bollhavet och där har det då enl. banlicensen krävts, eller om det bara av sunt förnuft krävts airfence. Ombyggnaden som inneburit bla. djupare och högre bollhav som sluttar uppåt, mot vallen som är flyttad för att ge längre avåkningszon. Denna ombyggnaden blev inte klar förrän för ca 2 veckor sedan, vilket var en osäkerhetsfaktor som fick oss att beställa airfence ändå, för säkerhets skull.
Som bergskurvan är konstruerad nu, efter ombyggnaden finns det inte plats för något airfence så det gick inte att placera ut dom där. Resten av banan har och har länge haft fullgod säkerhet, därför valde vi att inte belasta någon med grisjobbet att placera ut och underhålla något airfence.
När ni på förarmötet önskade att få det utplacerat fixade vi det givetvis.

Äh, fan.. jag skulle kunna skriva hela natten tror jag det jag egenligen vill ha sagt är att ni gärna får komma med kritik men välj orden och vem ni kritiserar lite nogrannare och försök vara lite konstruktiva istället.

/HW
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
FZ1 skrev:
Förövrigt ett i mitt (jäv)tycke lyckat arrangemang.
Vad som däremot lämnar efter sig en besk smak är vissas totala kapning av ideellt arbetande människor…och en del förares brist på respekt för andra, både förare och funktionärer.

Jag håller med till 100% att släpa upp en hel drös med hojar ur bollhavet är ingen semester, alla funkisar ska ha en stor eloge för denna helgs insats, att ge konstruktiv kritik är inte fel men då bör man tänka innan man skriver.

/Micke
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag måste lägga till en sak ang. postering 9, bergskurvan:

För ER säkerhet enbart, har rr-sektionen själva bekostat en del av ombyggnaden som innebär att bollhavet nu är nästan löjligt djupt och dessutom blir högre ju längre bort från banan man kommer. Att släpa en hoj, som säkert har växel i, leca i kedjan och bromsarna genom detta djupa bollhav i uppförsbacke, det är inte lätt. Nästa gång ni besöker Linköpings Motorstadion rekommenderar jag en promenad genom avåkningszonen. Dels för att ni skall känna hur säkerheten är planerad, dels för att få känna på hur lätt det är att förflytta bara sig själv där i!

/HW
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Eftersom jag var en av de som stod i Bergskurvan i helgen så kan jag väl ge min syn på det hela då. Till att börja med måste jag ju säga att det alltid är lika kul att få höra att man har gjort ett bra jobb. :rolleyes:

Som HW skrev här ovan så var bollhavet nästan löjligt djupt och några gånger så var vi bara två stycken som skulle släpa upp hojarna därifrån, och naturligtvis tog det lite tid de gångerna, särskilt när det var mer än en hoj som brakat av. Men vi gjorde iaf så gott vi kunde....och jag kan lova er att det INTE var någon som sölade.

Jag kanske ska tillägga att när kraschen i 250 inträffade så var vi på posteringen bara två pers som kunde ta hand om den första kraschen. Hojen satt fast i lekakulorna och den oskadde föraren agerade publik när vi slet som djur. Som tur var hade vi till slut lyckats få upp hojen imot vallen när de tre andra brakade rakt ut i bollhavet trots gulflagg fortfarande visades! Hade de brakat av ett varv tidigare hade vi nog varit minst en funktionär mindre, och en mer i ambulansen.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Som jag skrev tidigare så var det kanske lite hårt att dra alla över en kam. Sorry! Det är nog inte heller så lätt att dra en hoj upp ur bollhavet i bergskurvan, och nu i efterhand så inser tom jag :rolleyes: att alla gör sitt bästa, men då när man stod vid sidan om så såg det inte ut som det.

Ber om ursäkt till alla funkisar för sågningen som nog inte var riktigt befogad, och ser fram emot nästa rejs på Sviestad (som jag tom börjat gilla starkt efter att ha hatat den för 2 veckor sedan)!

/oscar
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
oscar skrev:
...i högern i esset, LÅNGSAMT GÅR DET, och så släpper det satans jävla framhjulet. Jag är till 99,999% säker på att det beror på att LMS av någon konstig anledning inte har curbs på sin bana utan grus, vilket medför att folks knäpuckar sprätter ut grus i spåret. The rest is history...
/oscar

Curbs är att föredra men på samma "grusfyllda" bana slogs det banrekord samma helg men du kanske hade otur eller var det ett förarmisstag? Ganska mycket Rookie att skylla på grus... :lol

"Otur är när blixten slår ner i tanken på långa rakan, resten är förarmisstag"
Citat från ???
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
HW skrev:
Jag måste lägga till en sak ang. postering 9, bergskurvan:

...som innebär att bollhavet nu är nästan löjligt djupt och dessutom blir högre ju längre bort från banan man kommer. Att släpa en hoj, som säkert har växel i, leca i kedjan och bromsarna genom detta djupa bollhav i uppförsbacke, det är inte lätt. /HW

Ja....det hade varit bra att veta att man måste vara Hulken för att stå på flaggpostering o bärga avåkta hojar. :tungan

Men som sagt.... låt alla gnällspikar själva få släpa bort en hoj o se hur fort dom kan göra det. Det tar dom minuter som det var gulflaggat. Att det sen är 7-8 varv beror på att det inte ens tar en minut att köra runt. :rolleyes:

Hur som helst... det va första gången för mig som funktionär...får se om man vågar ställa upp igen... med risk för att bli sågad vid fotknölarna. :näsblod

//Mad
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Swedie skrev:
Det var en väldans massa vurpande i Rookie 1000... var ju gulflagg på just de ställena man ville köra om på... arsle o krascha sådär.

Men du stod ju inte för någon alls denna helg..... :tummenupp
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
:) äre inte nått speciellt? hehe Jag tror jag lyckats hitta ett sätt o inte krascha :rolleyes: *korsar fingrar o tår*
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top