Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det kommer snart något liknande i Sverige. Experimentet kostar pengar. Stålarna ska in.

Skillnaden här blir att alla bilar får kilometerskatt pålagd, inte bara elbilar.

Teslas börsvärde är spännande. Det är knappast relaterat till vad man kan få tillbaka i utdelning i närtid. Jag tycker hela tiden det känns som att företaget styrs nyckfullt. Ena dagen kostar ett färgval nån tiotusenlapp, nästa är det gratis osv.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det vet du inte så det låter märkligt att det skulle bli så.
Visa gärna en rapport isåfall som utforskat detta ämne som inte har detta uttryckligt skrivet. (dvs att alla bilar oavsett drivmedel får kilometer-skatt om det införs). Jag har inte hittat någon.
Om något så kommer petroleumbilar få högre kilometer-skatt om det införs. :fakta
Sen att artiklar i skvallerpressen bara nämner elbilar i ingressen är en annan sak. (O)Medveten vilseledning av läsarna..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Visa gärna en rapport isåfall som utforskat detta ämne som inte har detta uttryckligt skrivet. (dvs att alla bilar oavsett drivmedel får kilometer-skatt om det införs). Jag har inte hittat någon.
Om något så kommer petroleumbilar få högre kilometer-skatt om det införs. :fakta
Sen att artiklar i skvallerpressen bara nämner elbilar i ingressen är en annan sak. (O)Medveten vilseledning av läsarna..

Det är senast sju forskare som skrivit ett debattinlägg. Du vet, sen ska politiker hitta på saker. Härav: ingen vet.

Fördelen med drivmedelsskatten är ju att du i praktiken beskattas för dina utsläpp. En kilometerskatt skulle kunna stickas hål på rätt snabbt då det inte blir beroende av förbrukning, som exvis att du drar släp, hänger på breda ostar eller kör som du snott bilen.
Fördelen med kilometerskatt är att enligt förslaget, så kommer stadstrafiken bli dyrare vilket gör vägtullar meningslösa.
En annan baksida är det privata, att bilister minutövervakas.
Oerhört många aspekter ska vägas in, innan det blir aktuellt.

Exempelvis skulle man kunna nöja sig med att överföra ladd-data från elbilar och på så vis beskatta deras ”drivmedel” i samma andemening. Det skulle medföra att integritet inte blir kränkt. Beslut är långt ifrån fattat.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Det är senast sju forskare som skrivit ett debattinlägg. Du vet, sen ska politiker hitta på saker. Härav: ingen vet.
Har du ett exempel på ett sådant debattinlägg där det framgår att det endast är elbilar som kommer få kilometerskatt? Jag är ärligt intresserad, eftersom det jag läst hittills har det alltid varit skrivit på så sätt att om man bara skumläser är det "uppenbart" bara elbilar, men vid lite syning är det alla bilar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Har du ett exempel på ett sådant debattinlägg där det framgår att det endast är elbilar som kommer få kilometerskatt? Jag är ärligt intresserad, eftersom det jag läst hittills har det alltid varit skrivit på så sätt att om man bara skumläser är det "uppenbart" bara elbilar, men vid lite syning är det alla bilar.

Läs utvecklade/redigerade svaret.

En sak vi kan ta för givet är att pengarna ska in, eftersom skatten på transport inte är öronmärkta....

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag överväger på allvar att skita i att ladda hybriden och bara köra på bensin och så ta husbilen o bränna diesel var gång jag ska till stan, bara för att jävlas.
Först var det viktigt att vi alla tankade Etanol, det var räddningen för världen. Har etanolbil, Check!
Sedan svälte ju barnen i Skåne om vi tankade etanol, men med diesel skulle världen bli bättre. Har dieselhusbil Check!
Men va fan, diesel är ju skitfarligt, och skånebarnen svälter p g a etanol, men storstadsungarna är feta som grisar, vi gör diesel av flottyroljan de lämnar efter sig. Vadå, går det inte att köra alla bilar på det?
Elbilar ska rädda klotet! Bara alla kör på el så blir det bra. Var elen kommer ifrån? Kontakten i väggen såklart, dum fråga. Oj, tankar folk mindre bensin o diesel om man har elbilar, men skatten då? Har laddhybrid, (En GTE, Greta Tunberg Edition) check!
Nu kilometerskatt.
Är politiker hjärndöda eller gör de såhär för att driva mig till vansinne som någon sorts hobby?
Vänta nu, de är ju hjärndöda, tänk bara på miljömuppen som ville ha vindsnurror på elbilarna, så skulle de gå hur långt som helst. https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc
Kan vi för en gångs skull få en bränslepolitik som är mer hållbar än till nästa val?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan vi för en gångs skull få en bränslepolitik som är mer hållbar än till nästa val?

Nej, det vore ju orimligt, då skulle ju beslutsfattarna behöva vara insatta i det dom beslutar om.

Etanol idiotin fick bensinmackar på landsbygden att lägga ner sin verksamhet, då dom inte hade råd att gräva ner nya cisterner och skaffa nya pumpar.

Ända tills någon tjurgubbe med en liten mack på landsbygden köpte in ett 200liters fat med etanol och satte priset till 100:- litern så att alla med etanolbil tankade bensin istället, och fick det godkänt som "tillhandahållande av etanolbränsle" vilket var obligatoriskt enligt pumplagen.

Att miljöklassa dieselbilar var ju nästa fantastiska beslut, Sverige som hade väldigt liten andel dieselbilar fick helt plötsligt tonvis med dieslar på vägarna, bara för att i nästa beslut döma ut dom som miljöbovar.

Nu är kostar etanolen mer än bensin (om man tar med ökad förbrukning i kalkylen) dieseln får blandas ut med miljövänliga alternativ upp till 50% men beskattas lika högt som riktig diesel.

Att miljöklassa hybridbilar än nästa blunder, speciellt dom som inte är plugin utan endast laddar batteriet från motorn, det är ju bara en fossilbil med mellanlagring.

Dom flesta hybridbilarna går ju inte många meter utan att starta motorn, speciellt när det är kallt ute, eller hastigheten överstiger en viss gräns, eller gud förbjude man vill accelerera.

Jag har ett par hundra meter infart, sedan svänger jag ut på 110 väg.
Är det kallt ute startar bensinmotorn direkt för värmen.
Är det varmt nog så kan jag köra på el fram till korsningen, sedan måste jag accelerera så då startar motorn.
Är det ingen trafik så jag kan såsa iväg så startar motorn för att det går för fort för eldrift.

Mitsubishi outlander phev (nyare modeller) kan man tvinga till eldrift och skulle fungera, men enligt uppgift enbart när det är varmt, annars startar även den bensinmotorn

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Hybrid är nog det största skämtet sen kejsarens nya kläder.
Ta två framdrivningsalternativ, gör båda halvmesyrer.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Njae, min VW GTE -20 är förvånansvärt OK på eldriften.
Nu har jag bara kört i vinter men jag kommer nog 4 mil innan bensinmotorn kickar igång.
Och då är det sätesvärme, kupévärme, fullt lyse och ingen fiskörning.
Ska bli spännande när den inte behöver värma så mycket, tror nog att jag kommer nära 5 mil och då jobbpendlar jag med max en mil på bensin.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hybrid är nog det största skämtet sen kejsarens nya kläder.
Ta två framdrivningsalternativ, gör båda halvmesyrer.

Funkar klockrent för mig!
All körning hemmavid är på el = billigt och trivsamt tyst.
Kör jag längre sträckor till kunder får bensinmotorn jobba.
För mig är hybrid perfekt fn. :tummenupp
Och gasar man lite så båda motorerna hjälps åt rör den sig riktigt bra. :)

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Etanol var ju idioti redan från tankestadiet om man hade tankegången att det skulle ersätta mer än någon promille av bränsle behovet. För att tillfredsställa Sveriges samlade fordonspark av bilar och dess årliga konsumtion krävs att vi tar ca 3 ggr Sveriges landyta och bara odlar gröda för att framställa etanol. Sen slänger man på att det är merfalt dyrare att producera än bensin så kan normalbegåvade ganska snabbt inse att det är helt åt helvete att få för sig att det kan ersätta merparten av bränslebehovet.
Om man däremot gör samma tankeexperiment med elbilar så kommer det innebära en ökad belastning på elnätet om ca 10% av vår nuvarande konsumtion. Vi producerar över 15% mer per år och ökar årligen. Vi har större variation på energiintaget per år beroende på om det är en sträng vinter eller inte. Som dessutom kommer belasta nätet i huvudsak på natten när konsumtion är som lägst. Sen slänger man på att detta energislag, per körd sträcka, kostar en bråkdel av vad produktionskostnaden för bensin är.
Det är helt jävla hål i huvudet att inte gå över till eldrift på alla plan, där det funkar..

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Kan tillägga att jag nyligen drog en repa på ~200mil med elbil. På hela den sträckan (upp och sen ner genom Sverige över ett par dagar) fick jag totalt vänta ca 20min längre än om jag kört bensin. Och då räknar jag med att det hade tagit exakt 0 minuter att tanka på macken. En elbil med tillräckligt stort batteri ger minimalt ökad restid i de allra flesta fall..

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

Bilar med förbränningsmotor har ju redan en kilometerskatt på bränslet.

Finns dessutom inga som helst krav på att en bil måste ha tripmätare, eller att den måste visa rätt så blir svårt att implementera. Du får isf tvinga på alla någon OBD2-läsare som rapporterar antal kilometer till myndigheterna, men går ju inte på äldre bilar och hur ska du kunna kontrollera att ingen helt enkelt drar ut den när de kör?

Det finns redan krav på att alla laddstolpar som installeras hemma hos folk ska ha internetanslutning och möjlighet att rapportera antal "tankade" kilowatt. Så en ev skatt kommer troligtvis hamna där.

Sen kommer ju folk "ful-ladda" med förlängningssladd för att kringgå sin fina laddstation de fått bidrag för att installera, blir nog jättebra.....

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Det finns redan krav på att alla laddstolpar som installeras hemma hos folk ska ha internetanslutning och möjlighet att rapportera antal "tankade" kilowatt. Så en ev skatt kommer troligtvis hamna där.

Sen kommer ju folk "ful-ladda" med förlängningssladd för att kringgå sin fina laddstation de fått bidrag för att installera, blir nog jättebra.....
Nu ska vi backa ett steg och dra lite fakta.. Det finns inget som helst krav på internetuppkoppling på laddboxar som man installerar hemma :fakta
Om du däremot vill söka bidrag för att du satt upp en laddbox och få tillbaka en del av investeringen så är kravet att den är "förberedd för mätning". Vilket mig veterligen alla är eftersom du kan sätta en mätare på kabeln som går fram till boxen.. Vad detta ska användas till kan man ju spekulera i, en sak skulle ju kunna vara att man vill kunna skilja laddningen mot uppvärmning så man kan energiklassa byggnaden korrekt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år