Kan vi för en gångs skull få en bränslepolitik som är mer hållbar än till nästa val?
Nej, det vore ju orimligt, då skulle ju beslutsfattarna behöva vara insatta i det dom beslutar om.
Etanol idiotin fick bensinmackar på landsbygden att lägga ner sin verksamhet, då dom inte hade råd att gräva ner nya cisterner och skaffa nya pumpar.
Ända tills någon tjurgubbe med en liten mack på landsbygden köpte in ett 200liters fat med etanol och satte priset till 100:- litern så att alla med etanolbil tankade bensin istället, och fick det godkänt som "tillhandahållande av etanolbränsle" vilket var obligatoriskt enligt pumplagen.
Att miljöklassa dieselbilar var ju nästa fantastiska beslut, Sverige som hade väldigt liten andel dieselbilar fick helt plötsligt tonvis med dieslar på vägarna, bara för att i nästa beslut döma ut dom som miljöbovar.
Nu är kostar etanolen mer än bensin (om man tar med ökad förbrukning i kalkylen) dieseln får blandas ut med miljövänliga alternativ upp till 50% men beskattas lika högt som riktig diesel.
Att miljöklassa hybridbilar än nästa blunder, speciellt dom som inte är plugin utan endast laddar batteriet från motorn, det är ju bara en fossilbil med mellanlagring.
Dom flesta hybridbilarna går ju inte många meter utan att starta motorn, speciellt när det är kallt ute, eller hastigheten överstiger en viss gräns, eller gud förbjude man vill accelerera.
Jag har ett par hundra meter infart, sedan svänger jag ut på 110 väg.
Är det kallt ute startar bensinmotorn direkt för värmen.
Är det varmt nog så kan jag köra på el fram till korsningen, sedan måste jag accelerera så då startar motorn.
Är det ingen trafik så jag kan såsa iväg så startar motorn för att det går för fort för eldrift.
Mitsubishi outlander phev (nyare modeller) kan man tvinga till eldrift och skulle fungera, men enligt uppgift enbart när det är varmt, annars startar även den bensinmotorn