Är det liksom en naturlag att små”lågpris”bilar behöver kladdas ner med extra allt och ost uppepå? How about KISS?
Säkert 4 kameror, 12 doppler-radars, 42 elmotorer/ställdon och OLED-skärmar i två exemplar. Minst. Det är lane-assist, brake assist.. Kan nån istället låta bli att assistera mig så blir jag nöjd.
En pendlarbil, vad behövs? En basic automatisk klima, hyggliga stolar med bajskokre. En blåtandsmottaglig högtalare.
Intressant när man räknar på elbilar så som Feber gjorde i sin artikel om ID.3. Om det nu är, vilket får hållas för rimligt, att batteriet är det dyra på en elbil då kan tesla gott sänka sina priser ytterligare 40%.
Det är fritt fram att flytta
Håller med, men säkerhetsprylar är fanimig bra. Exempel från igår: Landsväg, höga snövallar och fart på farthållare kring 90-100 nånstans. När jag kommer över ett krön är det solen rakt i ögonen och sikten försvinner momentant. Plötsligt bromsar bilen till och går ut lite mot mitten av vägen - en traktor som skottar en utfart och sticker ut en halvmeter från vägkanten. Jag hade förmodligen inte klippt den, men kanske snuddat och jag såg den definitivt inte. Bilen upptäckte den och höll ut lite. Hade det samtidigt varit mötande trafik hade den troligen bromsat istället.
Sedan finns det självklart en massa skit också bara för att det går, men det finns ju folk som går igång på allt. Bara att kolla tillbehörsvalen när man konfigurerar en ny bil...
Men jag betalar hellre +600.000 för en fyrhjulsdriven Tesla än +800.000 för en dito Audi etron med usel räckvidd och obefintligt laddnätverk...
Eller +600.000 för en slö fossilBMW med lite utrustning. Då är det plötsligt billigt.
Buy quality, cry once