Nu ska vi backa ett steg och dra lite fakta.. Det finns inget som helst krav på internetuppkoppling på laddboxar som man installerar hemma
Om du däremot vill söka bidrag för att du satt upp en laddbox och få tillbaka en del av investeringen så är kravet att den är "förberedd för mätning". Vilket mig veterligen alla är eftersom du kan sätta en mätare på kabeln som går fram till boxen.. Vad detta ska användas till kan man ju spekulera i, en sak skulle ju kunna vara att man vill kunna skilja laddningen mot uppvärmning så man kan energiklassa byggnaden korrekt.
Jo den delen i kalkylen för elbilar är ju något som jag misstänker att många inte tänker på.
Förra huset jag bodde i hade en driftskostnad på ca 2000 kr/mån exkl försäkring.
Utslaget över året så snittade vi på ca 1000 kWh/mån vilket blir ca 1400 i månaden totalt för bergvärmepump samt hushållsel.
När vi sålde det så var det ju ett hus med väldigt låga driftskostnader.
Om man som boende i ett sådant hus kör ca 10 mil om dagen (för att man kanske har 5 mil till jobb eller liknande och en del skjutsning av barn till träningar och liknande) och väljer att skaffa en elbil så kommer det ju plötsligt att öka elförbrukningen med 20-25 kWh om dagen (verkar vara ett snitt på 2-2,5 kWh/mil för dom flesta elbilar) vilket blir 600-750 kWh extra i månaden och det innebär ju att energikostnaden plötsligt ökar med drygt 1000 kr.
Då har du vips ökat driftskostnaden för huset från 2000 till 3000 kr/månad vilket medför att huset kan bli mindre attraktivt eller bli mindre värt vid en försäljning.
Ligger sedan det huset i Stockholmsområdet vilket lätt medför ett värde på 6 miljoner så kan ju den skillnaden med lätthet resultera i att man förlorar ett antal 100 000 vid försäljning pga att man kört elbil om man inte ser till att kunna differentiera kostnaderna.
För det är ju tyvärr ett faktum att i nuläget så kommer du med en elbil att belasta elräkningen och det är något som slår på driftskostnaden som måste uppges om man ska sälja en fastighet. Det betyder att dina resekostnader plötsligt i det avseendet redovisas som boendekostnad.
Under tiden man bor där spelar det ju ingen som helst roll men när man ska sälja kan det ha stor betydelse.