irish
Full gas spar tid
Ja elbilar tappar räckvidd när det är kallt. Det gör bensin/diesel också men det märks inte lika mycket. Lite högre förbrukning bara.Nu hyser jag inte någon jättestor tilltro till kommunala upphandlare så det finns säkert anledning att fundera i dom banor som du tänker också.
Men det är ju också så att elbilar tappar räckvidd när det är väldigt kallt. Snö ökar också rullmotståndet vilket ytterligare sänker räckvidden.
Lägger man där till att det är fråga om en glesbyggdskommun där avstånden kan vara ganska stora och tillgången till laddställen kan vara dålig så ger det ju ganska dåliga förutsättningar för en elbil.
Det inser säkert även du.
Oavsett vad man tycker om saken så finns det ju faktiskt en hel del användningsfall där en elbil fortfarande är betydligt sämre än en bensin eller diesel eller kanske rent av inte fungerar.
I fallet med Kiruna är det kanske så att det hade funkat med en elbil med väldigt lång räckvidd. Men för något år sedan var det ju bara Tesla som hade bilar med ordentlig räckvidd. Och jag misstänker att en Tesla inte är något alternativ för någon i norra Sverige eftersom det inte finns något servicecenter norr om Stockholm ännu. Umeå kommer snart att få ett servicecenter men även det är ju på tok för långt bort om man pratar om en bil som skall köras i Kiruna. Det är ju trots allt frågan om 60 mil enkel väg om du behöver service eller reparation.
Min mening här är att det går inte att köpa in en elbil med pytte-batteri och tro att den ska funka som en traditionell bil. Man måste kolla upp vad som gäller och vad som funkar. Det kan gå om man vill. Men det går definitivt inte i alla lägen. Här har inköparen gjort ett dåligt val, på grund av okunskap skulle jag säga, och skyller det hela på bilen.