Så ser det nog ut för dom flesta, ett alternativ är ju att köpa en glorifierad golfbil med räckvidd för den dagliga pendlingen, och sedan hyra/låna bensinbil för långresorna.
Ju fler långresor man gör per år, desto ohållbarare och dyrare/krångligare blir det.
Ett annat alternativ jag skulle kunna tänka mig (och det är ju ett under att ingen driven elbilsförsäljare har tänkt på det) är att man åker dit man har köpt sin svindyra golfbil, parkerar den där och får låna (hyra skitbilligt) en bensinbil/minibuss för dom där resorna man inte klarar på batteri, det behöver ju inte vara en ny lyxig bil, tänk lite som "Rent a Wreck" lite äldre men fullt dugliga transportbilar.
(jag vet en som gör så enbart genom goda kontakter på bilfirman, lånar en inbytt bil när han behöver för "provkörning" en helg)
Sen kommer man tillbaka hem och får hämta sin elbil varm från laddaren hos försäljaren.
Ett sista alternativ, om man köper en elbil får man behålla sin gamla fossibil, betalar ingen skatt på den, har samma försäkring på båda, och får ställa på fossilbilen när man behöver, så ställs elbilen automatiskt av samma tid.
Man kan ju ha en max-påställd tid på 1½ månad/år så klarar man både husvagns semestern och någon vinterresa, men uppmuntrar i övrigt inte användandet.
Kunde man på något sätt lösa dom där 10% som inte funkar med elbil (annat än dom dyraste), så skulle folk kunna köpa billiga små elbilar med taskig räckvidd och omställningen till elbilar skulle gå fortare.
Just nu (och så har det varit länge) väntar folk hela tiden på nästa generation, med bättre och billigare batterier, fick man upp försäljningen på dom halvkassa elbilarna som finns i dag så skulle utvecklingen gå fortare.