Ligger de före i att göra bra, hållbara bilar som är billiga att äga över tid och som gör sitt jobb med att ta folk från A till B mil efter mil
Nej
eller på att utsmycka bilar med en massa teknik likt en pyntad julgran?
Ja, om man med det avser förmågan att tillföra mervärde till kunden genom att hela tiden kunna släppa ny funktionalitet genom uppdaterad mjukvara så är de flesta analytiker och konkurrenter överens om att Tesla är marknadsledande idag.
Andra områden där de ändrat på spelreglerna och blivit ledande är batteriteknik, teknik för autonom körning, uppkopplade tjänster, sättet som de marknadsför och säljer bilarna och några saker till.
Jag tror helt enkelt Tesla gjort analysen att det är näst intill omöjligt att gå in som en ny spelare i bilbranschen och tro att man kan differentiera sig genom att bygga bilar som är lite bättre i hållbarhet och andra kvaliteter som vi normalt brukar jämföra bilar utifrån. Där är konkurrensen redan mördande och det är närmast omöjligt att bygga lönsamhet med det som utgångspunkt. Därmed inte sagt att att sådant är oviktigt, men jag tror Tesla satsat krutet på de områden jag tar upp ovan som de har en potential att vara betydligt bättre än konkurrenterna inom och få ett rejält försprång, samtidigt som de lägger ribban på en acceptabel nivå på övriga produktegenskaper.
De har då förmodligen utgått från att den framtida marknaden i högre grad kommer värdesätta de områden som de kan bli bäst på, samtidigt som de andra områdena inte blir differentierande på samma sätt utan mer betraktas som commodities.
Återstår väl att se om de får rätt. Att elektrifiering, autonomi, mjukvara och uppkoppling har framtiden för sig råder det väl knappast någon tvekan om idag, men det kan ju hända att de har underskattat vilken nivå de behöver ligga på inom kvalitet och andra produktegenskaper och hur svårt det är att bli tillräckligt bra på dessa för att skapa långsiktig ekonomi i produkten.