Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Elbilarna får inte börja brinna. För mycket !
En artikel idag om Litiumbatteriteknologin i Ny Teknik, pappersupplagan, nr 9 27 februari 2020.
Vad det hela går ut på är att man hela tiden vill förbättra räckvidden på elbilarna och minska beroendet av kobolt i katoden. Knepet är att öka halten Nickel, minska andelen Cobolt och Mangan. Kruxet är att ju större Nickel % är dessto större blir risken för brand. De första katoderna av den här typen var NCM111
dvs 1 del Ni, 1 del Co, 1 del Mn. Men idag finns NCM811. #
Ny Teknik skriver citat:
Det är ett högt spel. Skulle elbilar börja brinna i högre utsträckning än konventionella bilar skulle det innebära katastrof för den fortsatta utrullningen.
Slut citat
# Katoden innehåller också Litium och Syre.
Marknadsandelar för olika katodmaterial Nov 2018 Nov 2019 ca uppskattningar från diagram i NT
Litiumjärnfosfat LiFePO4 29%, 26%
Litiumtitanat Li2TiO3 1%, 1%
LitiunNickelKoboltAluminiumOxid LiNiCoAlO2 19%, 22%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 111 22%, 16%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 523 20%, 13%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 622 8%, 16%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 811 0%, 4%
En artikel idag om Litiumbatteriteknologin i Ny Teknik, pappersupplagan, nr 9 27 februari 2020.
Vad det hela går ut på är att man hela tiden vill förbättra räckvidden på elbilarna och minska beroendet av kobolt i katoden. Knepet är att öka halten Nickel, minska andelen Cobolt och Mangan. Kruxet är att ju större Nickel % är dessto större blir risken för brand. De första katoderna av den här typen var NCM111
dvs 1 del Ni, 1 del Co, 1 del Mn. Men idag finns NCM811. #
Ny Teknik skriver citat:
Det är ett högt spel. Skulle elbilar börja brinna i högre utsträckning än konventionella bilar skulle det innebära katastrof för den fortsatta utrullningen.
Slut citat
# Katoden innehåller också Litium och Syre.
Marknadsandelar för olika katodmaterial Nov 2018 Nov 2019 ca uppskattningar från diagram i NT
Litiumjärnfosfat LiFePO4 29%, 26%
Litiumtitanat Li2TiO3 1%, 1%
LitiunNickelKoboltAluminiumOxid LiNiCoAlO2 19%, 22%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 111 22%, 16%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 523 20%, 13%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 622 8%, 16%
LitiumNickelKoboltManganOxid NCM 811 0%, 4%
Last edited: