Jag tänker precis tvärtom. Det rensar ut en del lite snabbare och låter de som har sunda affärer leva kvar. De som jobbar med dumpade priser och bara volym som livsargument får det svårare. Jag har inga speciella känslor för någon producent av fordon så jag köper det som känns rätt för stunden.
Det lustiga i denna kris är väl att de som går starkast ur den lär vara kineserna som i princip är uppe och snurrar igen.
Kanske ska skita i Kia och, antar jag, Hyundai. Inga andra elbilstillverkar som börjat med något sånt här hoppas jag.
https://www.mestmotor.se/recharge/a...or-kia-e-niro-agandekalkylen-forandras-drast/
Totalkostnaden för en elbil är ofta lägre än en jämförbar bil med förbränningsmotor, trots att elbilen i regel har ett högre inköpspris. Lägre fordonskatt och mindre bränslekostnader är två faktorer som gör att totalkostnaden för ägandet hålls nere.
En annan är kostnaden för service. En elbil har färre rörliga delar som behöver service och underhåll. Tesla har till och med gått så långt att service inte är ett krav för att garantin ska behållas.
Tyvärr pekar mycket mot att servicekostnaden för Kias elbilar chockhöjs, i alla fall för Kia e-Niro- och e-Soul-ägare med bilar tillverkade från och med maj 2019.
Kia har nämligen, på grund av en ändring i batteriproduktionen, kommit på att en ny särskild batterikylvätska behövs (kallad Low Conductive Coolant, LCC, se separat ruta) och denna vätska har ett annat, mycket tätare bytesintervall.
Den nya kylvätskan ska bytas var tredje år eller vid 4.500 mil, det som kommer först. Det tidigare intervallet var 10 år eller 15.000 mil.
Kylvätskebytet kan bli dyrt
En exakt kostnad för kylvätskebytet verkar inte vara fastslaget. När vi ställer frågan till Kia får vi till svar att än så länge "gäller fri prissättning hos de auktoriserade Kia-verkstäderna".
Enligt en Recharge-läsare och Kia e-Niro-ägare kan det röra sig om en kostnad på 12.000 kronor, men också andra lägre summor förekommer. Tidigare låg kostnaden för samma service på 750 kronor.
Precis. Drivlinan kostar i princip inget att underhålla. Men det kommer ju definitivt finnas aktörer som vill rida på vågen att folk är vana vid att det ska kosta flertalet tusenlappar att 'serva'.Surt, men biltillverkarna vill ju fortsätta att tjäna pengar.
"En elbil har ju nästan inget underhåll" är ju ett försäljningsargument, men "verkstaden tjänar nästan inga pengar" är ju en realitet.
Det är bara att hoppas att EU lägger sig i och kräver att alla garantier ska gälla även om man byter vätska hos en icke auktoriserad verkstad, så kanske Mekonomen tar en tredjedel så mycket.
Jag har ju svårt att se att vätskan i sig ska vara så jäkla dyr, och att pumpa ur och återfylla ett vätskesystem kan ju inte vara raketforskning...
Kanske ska skita i Kia och, antar jag, Hyundai. Inga andra elbilstillverkar som börjat med något sånt här hoppas jag.
https://www.mestmotor.se/recharge/a...or-kia-e-niro-agandekalkylen-forandras-drast/
En exakt kostnad för kylvätskebytet verkar inte vara fastslaget. När vi ställer frågan till Kia får vi till svar att än så länge "gäller fri prissättning hos de auktoriserade Kia-verkstäderna".
När vi testar bilar begär vi alltid ut en ekonomikalkyl från generalagenten där vi bland annat efterfrågar den totala servicekostnaden för de första 6.000 milen. Vid våra två första test av e-Niro, från början av 2019, låg den siffran på 3.703 kronor. Vid vårt tredje och senaste test sommaren 2019 låg den istället på 4.936 kronor.
Men den siffran kan alltså komma att bli ordentligt mycket högre. Landar den på 12.000 kronor betyder det att totalkalkylen skenar med två kronor per mil.
UPPDATERING: Kia låter hälsa att priset på kylvätskebytet kommer att gå ner. Dessutom har brev skickats ut till de kunder som berörs av uppdateringen. Även de som inte berörs har fått ett brev med information om det.
Kia och Hyundai gör mig inget om de försvinner dock.
Hönan eller ägget kanske, men den ekonomiska tillbakagången torde väl innebära att en dyrare bil väljs bort. Färre kommer ha råd att köpa ny bil, framförallt en som är dubbelt så dyr?Hur tror ni de lägre oljepriserna slår mot elbilsindustrin kortsiktigt?
Gjorde några enkla kalkyler efter att ha provkört etron förra veckan och i USA är det svårt att räkna hem det rent ekonomiskt. Ffa nu när soppan är nere i 4.50/L...
Dessutom blir snålladdning lite svårare pga taskig spänning i amerikat - en annan punkt jag inte tänkt på tidigare.
Dessutom blir snålladdning lite svårare pga taskig spänning i amerikat - en annan punkt jag inte tänkt på tidigare.
Surt, men biltillverkarna vill ju fortsätta att tjäna pengar.
"En elbil har ju nästan inget underhåll" är ju ett försäljningsargument, men "verkstaden tjänar nästan inga pengar" är ju en realitet.
Det är bara att hoppas att EU lägger sig i och kräver att alla garantier ska gälla även om man byter vätska hos en icke auktoriserad verkstad, så kanske Mekonomen tar en tredjedel så mycket.
Jag har ju svårt att se att vätskan i sig ska vara så jäkla dyr, och att pumpa ur och återfylla ett vätskesystem kan ju inte vara raketforskning...
dom hade ju fortfarande gasspis och gasvärme och ändå bottnade elnätet
En sak är ju helt klar för mig. Att en beg tessla framstår mer och mer som ett klipp trots garanti tiderna löper mot sitt slut.
Andra tillverkares fantasi priser och försök till att låsa in kunderna i dyra garanti åtgärder för att försöka rädda sig själva först och främst får då mej att tveka på en ny el bil.
Och när en beg Tesla kostar nästan lika mycket som en ny Tesla så framstår det ju som ett ännu större klipp att köpa en NY Tesla och köra bekymmersfritt minst åtta år framöver...
Särskilt som alternativen kostar lika mycket eller mer om de ens levereras, saknar laddnätverk och ligger 10 år efter vad gäller mjukvara och prestanda.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Men som volvo nu tvingas till en rekal på 750,000 bilar för att deras panik bromssystem måste upgraderas på en verkstad med tidsbokning o ledigt från jobbet.. då hade tessla uppgraderat under stillestånd på jobbet/natten. Genialt på min ära
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |