Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tankar fortfarande privatbilen för mindre pengar än den årliga värdeminskningen på en Tesla så jag kan inte säga att det skulle vara en bra affär för min del i alla fall.

Utan att ha sett någon siffra på det så garanterar jag att jag också gör det.

Årlig värdeminskning på min bil begränsas till hur mycket som rostar bort av skrotvärdet, och jag kör inte så mycket heller.
Jag konstaterade att jag tankar för mindre än vad Renault ska ha i hyra för sina batterier (1000:-/mån) när en bekant skaffade en sån...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag tankar fortfarande privatbilen för mindre pengar än den årliga värdeminskningen på en Tesla så jag kan inte säga att det skulle vara en bra affär för min del i alla fall.

Har du en någorlunda ny bensinbil (=några år) med någorlunda prestanda så tankar du nog även för mindre än värdeminskningen på denna.

Men du har nog rätt i att totalkostnaden ännu är större för en elbil än dom flesta motsvarande bensinbilar. Undantaget VW UP och likartade med små batterier där dom tydligen kommit ner i en väldigt låg milkostnad tom jämfört med deras lika eländiga bensindrivna motsvarigheter. Förutsatt att du klarar dig på en verklig räckvidd på under 20 mil.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men du har nog rätt i att totalkostnaden ännu är större för en elbil än dom flesta motsvarande bensinbilar. Undantaget VW UP och likartade med små batterier där dom tydligen kommit ner i en väldigt låg milkostnad tom jämfört med deras lika eländiga bensindrivna motsvarigheter. Förutsatt att du klarar dig på en verklig räckvidd på under 20 mil.

Nja, det beror på hur du definierar "mostvarande" och hur mycket du kör. En hyfsat välutrustad Volvo XC60 kostar ju mer än en Tesla 3 bara i inköp och då har du dessutom bränsle, skatt och service att betala varje år...

En bensinbil med motsvarande prestanda som en 3P kostar åtminstone 2-300.000 kr MER i inköp, har högre värdeminskning, extremt mycket dyrare service, kostar nog en 15-20 kr/mil bara i bränsle osv.

Totalkostnaden är elbilens styrka, inköpspriset är ännu dess akilleshäl men man kan inte stirra sig blind på detta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
KIA Sverige fegade ur och vägrade tala om vad kylvätskebyte i batterierna skulle kosta

"Det är upp till dom enskilda verkstäderna att avgöra"

Har mailat en av verkstäderna istället, får se vad dom svarar.

Visst är det upp till dom enskilda verkstäderna att prissätta arbetet, men KIA Sverige vet ju vad vätskan kostar då det är dom som levererar den, att dom inte svarade tar jag som en intäkt på att det kommer att bli skitdyrt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nja, det beror på hur du definierar "mostvarande" och hur mycket du kör. En hyfsat välutrustad Volvo XC60 kostar ju mer än en Tesla 3 bara i inköp och då har du dessutom bränsle, skatt och service att betala varje år...

En bensinbil med motsvarande prestanda som en 3P kostar åtminstone 2-300.000 kr MER i inköp, har högre värdeminskning, extremt mycket dyrare service, kostar nog en 15-20 kr/mil bara i bränsle osv.

Totalkostnaden är elbilens styrka, inköpspriset är ännu dess akilleshäl men man kan inte stirra sig blind på detta.

För just Tesla blir ju totalkostnaden ganska låg pga den extremt låga värdeminskningen, åtminstone jämfört med bensinbilar med motsvarande motorstyrka och någorlunda närliggande prisklass. Som tidigare konstaterats är det märkligt att folk inte istället köper en ny bil då en tre år gammal kostar nästan lika mycket, men det är ju bara bra för den som köper nytt. Känns som om man jämför en "basbil" är elbilen fortsatt relativt dyr, men det kostar inte så mycket extra att få väldigt mycket motor och teknik.

Men jag skulle inte jämföra en Tesla 3 med en XC60 i storlket, 3an är ganska liten och lastar ganska lite. En Y kan nog komma närmare framförallt lastmässigt även om den blir något dyrare, men känns ändå storleksmässigt mer prisvärd och det jag vill ha just nu (ok, en S hade också fungerat men då börjar det bli riktigt dyrt och lite mycket onödigt lull som luftfjädring som bara är dyrt om det behöver fixas). Jämföra med prestandabilar blir lite vanskligt, ren acceleration är ju en 3P svårslagen, men det är inte enda kvaliteten hos en prestandabil.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jämför bagage och kupé med XC60 och bli förvånad... det är ffa den konventionella luckan som begränsar samt benvinkel i baksätet. Men utrymmet är en helt annan sak.

Bara tog en vanlig bil som folk märkligt nog inte anser vara ”dyr”...

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stopp i produktion även för Tesla på grund av globala paniken? Verkar så.

Betalade för övrigt idag 1,87$ per gallon vid pumpen. Ändå ingen kö.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jämför bagage och kupé med XC60 och bli förvånad... det är ffa den konventionella luckan som begränsar samt benvinkel i baksätet. Men utrymmet är en helt annan sak.

Bara tog en vanlig bil som folk märkligt nog inte anser vara ”dyr”...

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Är det en stor skara som köper en M3 för prestanda?

Argumentet har jag sett i outtömliga diskussioner ”bla bla jämförbar prestanda, prisvärd etc etc”
Men det är liten, mycket liten, efterfrågan på prestanda hos bilköparen. Majoriteten av bilarna som säljs idag är 1,5-2lit 150-230hk. Folk behöver transportmedel. För rimliga pengar. Således bör väl M3 jämföras med en Kia Optimum, Skoda Superb, Audi A4/A5, Mercedes C-klass etc? De flesta av dessa finns med med betydligt högre prestanda än normalfördelning men efterfrågan är inte så stor..

Att Teslorna är snabba 0-180 eller vad det nu är man vill ha som argument är en kul grej men är det relevant/väsentligt? På riktigt nu?

Själv, som hojåkare, är det fortfarande fullt ok med 0-100 på 7 sek om det är bekvämt, enkelt och lättpackat med två barnstolar bak och kan flytta min trollingbåt, då båtplats är svindyrt.. Helst inte över 400kkr och så låg totalkostnad som möjligt. Finns dessa? Ja.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ju mer jag tänker på det, ju färre argument finner jag.

En enkel tvåstegs automatlåda/växel. När man fäller ut dragkroken växlas motorn ner till halva varvtalet på utgående. Man får lägre toppfart och mindre värmealstring i lindningarna. Bilens toppfart blir 100km/h. Enkelt och billigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ju mer jag tänker på det, ju färre argument finner jag.

En enkel tvåstegs automatlåda/växel. När man fäller ut dragkroken växlas motorn ner till halva varvtalet på utgående. Man får lägre toppfart och mindre värmealstring i lindningarna. Bilens toppfart blir 100km/h. Enkelt och billigt.

Den tidiga Tesla designades för en tvåstegs låda, men den valdes bort i sista stund.

Jag skulle gärna se en fyrhjulsdriven bil med enbart hög/låg-fördelningslåda, det vore något att dra upp båten med i lågläge, men Suzuki gjorde ingen El-Jimny... ÄN!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
För miljöns skull. Inte för ökenracing och transport av cross/endurohojar...

ac60b4aca0d3ed4b2acf0f31f2616f0f.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du kan ge dig den på att den kommer att stämma med reglerna när den väl kommer...

Så, antingen "Aldrig" eller väldigt långt bort i framtiden?
Elon lät väl inte alls sugen på att modda den för EU, han snackade ju om en helt ny, mindre modell i framtiden istället.

Det var ju väldigt många saker som inte stämde med reglerna här, inte bara att klistra på några extralampor som på en massa andra USA bilar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så, antingen "Aldrig" eller väldigt långt bort i framtiden?
Elon lät väl inte alls sugen på att modda den för EU, han snackade ju om en helt ny, mindre modell i framtiden istället.

Det var ju väldigt många saker som inte stämde med reglerna här, inte bara att klistra på några extralampor som på en massa andra USA bilar.

Poängen är att den inte ens är slutligt specad ännu. Bla så blir den smalare än den som visades upp.

Musk har hittills inte visat sig vara något dumhuvud, tvivlar på att han plötsligt blir det bara för att det för ungefär 466783-e gången i ordningen sprids diss-inlägg om Tesla på sociala medier...

Intressant nu blir snarare hur bilindustrin kommer att förändras utifrån det ekonomiska läge vi har just nu och hur länge det kommer att vara. Det säljs typ noll bilar worldwide nu. Alla fabriker står i princip still. Stor omställning kommer att bli följden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så, du har beställt en bil som inte ens finns ännu, inte ens som konceptbil?

Jag tror inte Elon bryr sig om det fåtal pickuper som han eventuellt kan sälja i EU, det är ingen pickupmarknad, han designar inte en helt ny bil efter att ha visat upp clusterfuck, för en så liten marknad, clusterfuck påstods ju vara redo för tillverkning, att då börja smalna av den, sänka den, hänga på en ny front och en ny bakdel med nya lysen så det ser ut som en helt annan bil är nog inte trivialt, inte heller att lätta den, utan att t bort batteriet.

Du vet ju inte ens själv vad du har beställt, du vet inte hur det du har beställt kommer att se ut.
Det kanske blir traktorlampor fram på en järnbalk 4dm under fronten, och en likadan balk hängandes därbak med baklysen, vips ser den ut som skit, förlorar terrängegenskaperna, och du får lasta en mjölkkasse på flaket och inte dra ett kilo med den.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker du att din analys är rimlig eller ens på banan utifrån Teslas hittillsvarande Track Record?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tycker du att din analys är rimlig eller ens på banan utifrån Teslas hittillsvarande Track Record?

Hur många pickuper har dom lanserat på europeiska marknaden tidigare?

100% av dom pickups dom har tillverkat går inte att registrera i Europa, det är fakta!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte ens det är fakta, det är bara en åsikt baserad på väldigt knapphändiga uppgifter om en konceptbil som visats upp på ett event... :krama

Men tillbaka till den intressanta frågan. Kommer europeiska biltillverkare att ta upp tillverkningen av sina gamla modeller när hjulen väl börjar snurra igen? Tar man inte chansen nu att fimpa sina gamla linor och starta från början med nya bilmodeller?

Jag tror att man kommer att göra det. Tåget har gått, det kommer att ha gått ytterligare år innan efterfrågan börjar om och då kommer exakt ingen att efterfråga bilar med teknologi från 1900-talet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Inte ens det är fakta, det är bara en åsikt baserad på väldigt knapphändiga uppgifter om en konceptbil som visats upp på ett event... :krama

Det är fakta basert på 100% av deras tillverkade pickuper:
Den saknar deformatiosnzoner
Den saknar fotgängarskydd
Den är för hög
Den är för bred
Den är för tung
Den saknar godkänd belysning fram
Den saknar godkänd belysning bak
osv, osv...

Så här löser man att uppfylla regler i USA:
bumperfuck.jpg

Skit samma att folk kräks när du kör förbi, det uppfyller reglerna

Samtidigt kan du svetsa järnvägsräls i kors framtill på en serietillverkad pickup i USA, eller vara helt utan kofångare för dom omfattas inte av reglerna.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år