Läste nyligen att Volvo kunnat läsa av att deras laddhybrider går i snitt 63% på el. Stämmer ungefär med min egen användning av laddhybrid. Jag har fortfarande ett snitt på 3,05 liter per 100 km efter drygt 11000 mil. Tvingades tanka idag trots bara 139 mil sen senast. Det gick i 45 liter denna gång.
Det ligger ju helt klart i Volvo's (och alla andra hybridtillverkares) intresse att påstå det, så att politikerna fortsätter att positivt särbehandla dessa fordon, så att dom får sälja mera.
Jag har letat, men hittar inte den oberoende undersökning som gjordes på hur många som laddar sina pluginhybrider, där många ägare utan att blinka erkände att dom aldrig hade gjort det, hybrdilbil hade dom valt för subventionerna av andra kostnader, inte för att köra på el någon mil om dagen.
I kommentarerna till samma artikel var det någon mekaniker på en bilverkstad som påstod att laddsladdarna aldrig var uppackade på dom bilar han servade, dom låg fortfarande inplastade i skuffen på bilarna.
Själv skulle jag ladda, då jag ändå har motorvärmarsladden i halva året, men hybridbilar med användbar elräckvidd (minst 5mil utan att slå igång ICE'n av någon anledning) är få och dyra, så dyra att jag lika gärna kan köpa en ren elbil med anständig räckvidd för samma pengar.
Jag ser aldrig några (inpluggade) hybridbilar på laddparkeringarna vid köpcentren, jag ser aldrig några inpluggade hybridbilar på företagens parkeringar, och uppenbarligen saknar folk uttag hemma för att ladda.
Ta bort alla ekonomiska styrmedel, då´blir det bara dom som verkligen har tänkt spara pengar genom att köra på el som köper plugin-hybridbilar, dvs rätt personer, inte dom som vill komma undan förmånsvärde.
Men jag är ganska säker på att dom redan kör ren elbil