Elbil eller inte?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det lär väl bara bli ett mail om att clusterfuck inte kommer till Sverige/EU den stämmer ju inte med våra regler för lätt lastbil

Möjligt. Jag beställde i USA.

Dålig idé nu när soppan kostar 4kr/l, men man får göra sitt för att hålla ekonomin igång

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Möjligt. Jag beställde i USA.

Dålig idé nu när soppan kostar 4kr/l, men man får göra sitt för att hålla ekonomin igång

Du får avbeställa och köpa en Ford F650 istället :lol

Näe, men det är väl bra för miljön i alla fall, USA satsar ju på ny ren kärnkraft

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Jag tror inte heller att det blir många CyberTruck som rullar i Sverige när den väl släpps...

Av flera anledningar.

För om jag minns rätt så skulle dom ju först släppa den billigare modellen men pga av hur förbeställningarna så ut så beslutade väl TESLA sig för att vända på steken & släppa dom kraftfullaste versioner först & dom är ju inte billiga.
Dom kostar väl ungefär lika mycket som en Ford Raptor i USA & det borde ju betyda att man kan gissa på ett liknande pris för CyberTruck här i Sverige som en Ford Raptor.

Sen så har man ju med i dag gällande regler inte möjlighet att lyfta momsen då flaket sitter ihop med hytten, ja man kan LB regga en VW buss men man får bara lyfta HALVA momsen & det gäller bara om man leasar sin buss.
Dom flesta som plockar ut en ny pickup är trots allt företag...

Och den kommer aldrig i helvete att bli godkänd i EU pga ett flertal orsaker redan nämnda i tidigare inlägg i tråden men framför allt pga fotgängarskyddet.

Men jag tror på EL-pickisar men mer på tex Fords F-150 där man placerar batterierna mellan balkarna på ramen, men den som lever får se.

Själv så drömmer jag om att Koenigsegg ska släppa en pickup baserad på deras senaste skapelse, med en 3 cylindrig 2-liters motor som man kan köra på alternativa bränslen tom hembränt & med elmotorer som gör att den får 1000hk, det vore nåt!!:D:D:D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, traditionella rambyggda pickups lämpar sig ju oerhört bra för att bygga elpickup på.

Jag ser fram emot Japanpickisar med eldrift, kanske Mercedes/Nissan, eftersom ICE modellen blev ett fiasko.

En motor per axel, eller en per hjul för fyrhjulsdrift, eller en rejäl motor och fördelningslåda.

Plockar man bort ICEmotor/växellåda/tank så finns det plats för rejäla batterier

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, traditionella rambyggda pickups lämpar sig ju oerhört bra för att bygga elpickup på.

Jag ser fram emot Japanpickisar med eldrift, kanske Mercedes/Nissan, eftersom ICE modellen blev ett fiasko.

En motor per axel, eller en per hjul för fyrhjulsdrift, eller en rejäl motor och fördelningslåda.

Plockar man bort ICEmotor/växellåda/tank så finns det plats för rejäla batterier

Suzuki Jimny, den nya. Men med eldrift. Ge mig!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Suzuki Jimny, den nya. Men med eldrift. Ge mig!

Ja, vilken idioti att inte släppa den med ren eldrift, nu måste dom göra om den till hybrid för att få ner märkets genomsnittsutsläpp istället.

Dom hade kunnat sälja 1/3 av dom som ren elbil istället, en 60KW elmotor och ett 60KW batteri

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja, vilken idioti att inte släppa den med ren eldrift, nu måste dom göra om den till hybrid för att få ner märkets genomsnittsutsläpp istället.

Dom hade kunnat sälja 1/3 av dom som ren elbil istället, en 60KW elmotor och ett 60KW batteri

Är det inte ett saftigt underskott på battericeller just nu, dvs dom tillverkar som inte säkrat upp på annat sätt (Tesla och några till) har svårt/dyrt att trycka ut renodlade elbilar i större mängd. Laddhybrider däremot är betydligt färre celler per bil.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det inte ett saftigt underskott på battericeller just nu, dvs dom tillverkar som inte säkrat upp på annat sätt (Tesla och några till) har svårt/dyrt att trycka ut renodlade elbilar i större mängd. Laddhybrider däremot är betydligt färre celler per bil.

Precis, man kan sälja en bil med yttepyttebatteri kopplat till en 12hk elmotor i svänghjulet, kalla den "mildhybrid" och få lika stora miljösubventioner av stat och EU som vore det en ren elbil...

Inga som helst tankar på miljön. Men nu är det jäklar stopp och vi får se när det kommer igång igen och med vad...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En bekant köpte för många år sen en hybrid, den tog sig till brevlådan på el...

När han körde så kopplade den om till eldrift när han släppte gasen och rullade genom byar där det var 70/50, ungefär på samma ställen där man frirullar med en bensinbil :rofl

Jag frågade om det var ett vanligt 9volts batteri i skuffen på den, i såna fall hade man ju kunnat koppla in ett till...

TA BORT ALLA SUBVENTIONER, LÅT MARKNADEN SKÖTA ÖVERGÅNGEN!

Ingen skulle köpa en hybridbil om den inte var subventionerad och positivt särbehandlad i trafiken och avgifter

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
TA BORT ALLA SUBVENTIONER, LÅT MARKNADEN SKÖTA ÖVERGÅNGEN!

Ingen skulle köpa en hybridbil om den inte var subventionerad och positivt särbehandlad i trafiken och avgifter

Detta! Samt ta bort lögnen om att man behöver beskatta bilar som släpper ut mer med högre vägtrafikskatt.

Bensin/dieselbilar beskattas genom bränslet. Både gällande utsläpp och energikonsumtion.

Nödvändigt att de i samhället som har råd att köpa en bil för 6-700lök behöver få 60kkr i näven för varit god miljövän. Right...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Detta! Samt ta bort lögnen om att man behöver beskatta bilar som släpper ut mer med högre vägtrafikskatt.

Bensin/dieselbilar beskattas genom bränslet. Både gällande utsläpp och energikonsumtion.

Nödvändigt att de i samhället som har råd att köpa en bil för 6-700lök behöver få 60kkr i näven för varit god miljövän. Right...

Förmånsbilar, betala mindre för att du köper en bensinbil med lite större startbatteri som kör på startmotorn ut till brevlådan, packa aldrig ens upp sladden för laddning (om bilen ens har en plugin-sladd, Toyota).

Där har du 95% av hybridbilsmarknaden

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Förmånsbilar, betala mindre för att du köper en bensinbil med lite större startbatteri som kör på startmotorn ut till brevlådan, packa aldrig ens upp sladden för laddning (om bilen ens har en plugin-sladd, Toyota).

Som bi-fuel marknaden med. Massan går ändå på bensin..

Nä helt enig. Håll politiker utanför sådana detaljer. Sköt sånt genom bränsle där de reella effekterna har betydelse.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Håller inte med om hatet mot hybrider.
Jag tycker det är en smart lösning på problemet med dels att batterierna blir för dyra (storlek), dels bristen på lång räckvidd.
En bra och billig hybrid borde klara sej med en räckvidd på runt 50 km, sedan en bränslesnål pyttemotor för långfärderna. Då har den tillräcklig elräckvidd för de allra flesta människors vardagsbehov och de kan ladda hemma 95% av tiden.

Som bi-fuel marknaden med. Massan går ändå på bensin..

Nä helt enig. Håll politiker utanför sådana detaljer. Sköt sånt genom bränsle där de reella effekterna har betydelse.
Problemet är ju att E85 är ihjälskattat. Jag minns när det kostade 7 kr/litern, då var det ekonomiskt att tanka även för rena bensinbilar.
I nuläget lönar det sej inte att tanka E85 så då ska man inte bli förvånad om folk tankar fossilt. Det är inte bränslet i sej det är fel på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker det är en smart lösning på problemet med dels att batterierna blir för dyra (storlek), dels bristen på lång räckvidd.
En bra och billig hybrid borde klara sej med en räckvidd på runt 50 km, sedan en bränslesnål pyttemotor för långfärderna. Då har den tillräcklig elräckvidd för de allra flesta människors vardagsbehov och de kan ladda hemma 95% av tiden.

Jag har tyckt så, men så används dom ju inte, folk med pluginhybrider pluggar aldrig in (dom bor i stockholm och har inte ens ett motorvärmaruttag hemma), och hybrider utan pluginmöjlighet är bara allmänt värdelösa (Toyota) Dom är ju 100% bensindrivna, bara det att man förbränner mer bensin tills batteriet är laddat, och ingenting den lilla stund man kör på batteri.

Nu tycker jag att hybrider är det sämsta av två världar, du har både en ICE och en för klen eldrivlina.
Dessutom kostar det ju att ha dubbla drivlinor, lika mycket som ett tillräckligt stort batteri kostar ungefär

Problemet är ju att E85 är ihjälskattat. Jag minns när det kostade 7 kr/litern, då var det ekonomiskt att tanka även för rena bensinbilar.
I nuläget lönar det sej inte att tanka E85 så då ska man inte bli förvånad om folk tankar fossilt. Det är inte bränslet i sej det är fel på.

Så går det med politiska styrmedel...

Först är E85 världens räddning, alla mackar i Sverige tvingas att för dyra pengar installera en enkom tank för att tillhandahålla skiten, många småmackar hade inte råd och la ner istället.
Sen skattar man ihjäl skiten.

Ett tag var "miljödieslarna" världens räddning, om bara alla köpte dieselbil skulle allt bli bra....
Folk köpte dieselbilar.
Sedan skattar man ihjäl skiten.

Nu är det elbilar som är räddningen, men skatteunderlaget börjar svika, så nu planerar man för kilometerskatt...

Det är inte teknikerna det är fel på, det är kortsiktiga politiska beslut och styrmedel som är felet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Ja som sagt. Politiker ehy.. :huvet

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)

Undrar om man kan få ner förmånsvärdet på firmans pickup om man pluggar in motorvärmaren då jag har en laddare monterad, jag tar mig nog till brevlådan 500-600m bort på startmotorn, det är ju trots allt nedförsbacke 90% av sträckan...:D:D:D

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Läste nyligen att Volvo kunnat läsa av att deras laddhybrider går i snitt 63% på el. Stämmer ungefär med min egen användning av laddhybrid. Jag har fortfarande ett snitt på 3,05 liter per 100 km efter drygt 11000 mil. Tvingades tanka idag trots bara 139 mil sen senast. Det gick i 45 liter denna gång.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag har tyckt så, men så används dom ju inte, folk med pluginhybrider pluggar aldrig in (dom bor i stockholm och har inte ens ett motorvärmaruttag hemma), och hybrider utan pluginmöjlighet är bara allmänt värdelösa (Toyota) Dom är ju 100% bensindrivna, bara det att man förbränner mer bensin tills batteriet är laddat, och ingenting den lilla stund man kör på batteri.

Nu tycker jag att hybrider är det sämsta av två världar, du har både en ICE och en för klen eldrivlina.
Dessutom kostar det ju att ha dubbla drivlinor, lika mycket som ett tillräckligt stort batteri kostar ungefär

Så går det med politiska styrmedel...

Först är E85 världens räddning, alla mackar i Sverige tvingas att för dyra pengar installera en enkom tank för att tillhandahålla skiten, många småmackar hade inte råd och la ner istället.
Sen skattar man ihjäl skiten.

Ett tag var "miljödieslarna" världens räddning, om bara alla köpte dieselbil skulle allt bli bra....
Folk köpte dieselbilar.
Sedan skattar man ihjäl skiten.

Nu är det elbilar som är räddningen, men skatteunderlaget börjar svika, så nu planerar man för kilometerskatt...

Det är inte teknikerna det är fel på, det är kortsiktiga politiska beslut och styrmedel som är felet.
Jag vetefan om det där verkligen stämmer. Det finns starka ekonomiska incitament att ladda hemma om man har möjlighet eftersom det fortfarande är betydligt billigare att köra på el. Har man inte den möjligheten (eller möjlighet att ladda på jobbet) tror jag de flesta väljer annan bil eftersom hybriderna är såpass mycket dyrare i inköp än snålbensinare eller snåldieslar att det äter upp miljöbonusen.

Det är heller inte helt rättvist att i dagsläget kasta bajs på Toyotas mildhybrid. Just den drivlinan är över 20 år gammal och utvecklades innan litiumbatteriernas genomslag. Den är inte avsedd att gå på ren eldrift förutom vid krypkörning, utan har istället som enda uppgift att tillvarata bromskraftsenergi samt låta förbränningsmotorn jobba under optimala förutsättningar. Detta är något den sköter alldeles utmärkt! Dessa bilar är både bränslesnålare och driftsäkrare än motsvarande bilar som inte är hybrider.

Dagens laddhybrider har helt andra möjligheter att köra på enbart el, däremot verkar många tillverkare inte fattat grejen med att hybridisera med små snåla ICE.
Ta Volvo t.e.x; alldeles för små batterier vilket ger kass räckvidd. Alldeles för stark elmotor kopplad till alldeles för stark ICE. Deras T6 är minsta motoralternativet vilket gör bilen rejält törstig...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu har jag inte följt tråden eller läst inlägg. Har tidigare uttryckt att jag inte är särskilt intresserad av el/hybridbilar så länge man kan köra mer traditionella bilar. Man har sina preferenser helt enkelt.

Har åkt i Tesla 3 & Tesla X. Upplevelsen är annorlunda än i en fossildriven bil. Att leva med en kan jag inte uttala mig om. Ska ta och testa en Taycan vid ett lämpligt tillfälle. Det är troligtvis den elbilen där man har satsat på väghållning och körkänsla.

Med det sagt. Om ni läst engelska motormagasinet Evo och Performance Car dessförinnan så har ni säkert stött på den här individen. Han är motorentusiast. Kör en youtube kanal numera och han har testat en Tesla 3. Sevärd.

https://m.youtube.com/watch?v=tLcCPsnLlaE

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vetefan om det där verkligen stämmer. Det finns starka ekonomiska incitament att ladda hemma om man har möjlighet eftersom det fortfarande är betydligt billigare att köra på el. Har man inte den möjligheten (eller möjlighet att ladda på jobbet) tror jag de flesta väljer annan bil eftersom hybriderna är såpass mycket dyrare i inköp än snålbensinare eller snåldieslar att det äter upp miljöbonusen.

Visst. Det finns ekonomiska incitament att ladda hemma då det är billigare än att tanka. Speciellt som majoriteten av laddhybriderna verkar varar rätt törstiga när dom går på ICE motorn.

Tyvärr så är det ju så att i Stockholm så är det en väldigt stor andel av bostäderna där det inte finns några möjligheter att ladda en laddhybrid. Exempelvis den överväldigande majoriteten av alla som bor i lägenhet vilket är en rätt stor andel av alla i Stockholm. Förra lägenheten jag bodde låg i Solna och var byggd 2009. Där fanns 0 laddningsmöjligheter fördelat på 83 lägenheter i föreningen och det såg likadant ut för alla föreningar i närområdet.

Resultatet av det är ju att många inte har någon möjlighet att ladda en laddhybrid oavsett om det finns ekonomiska incitament att ladda.

Parar man det med att det finns ett rätt starkt ekonomiskt incitament att välja en laddhybrid som tjänstebil pga betydligt lägre förmånsvärde så får man ju tyvärr en situation där någon som ska plocka ut en tjänstebil väljer en laddhybrid pga det lägre förmånsvärdet trots att det saknas möjligheter att ladda den hemma.

Dessutom är det ju tyvärr så att många tjänstebilar körs så pass långa sträckor att en laddhybrid får slut på batteriet långt innan man är framme vilket egentligen gör den till ett väldigt dåligt val miljömässigt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år