Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.
Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.
Nja, jag tror att parkering får dom erbjuda gratis, men motorvärmare är en beskattningsbar förmån.
Så har jag förstått det hela IAF
Nåja jag bor i norrland, motorvärmare måste man ha, eller laddmöjlighet för elbil så man kan förvärma innan man åker
Att företaget kan erbjuda gratis parkering är precis det som gör att det blir skattepliktigt. Den anställde får en förmån som inte alla har. Jobbar man på ett företag som finns i ett område där det är gratis att parkera för vem som helst så kan man slippa skatta för det.
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
Jag har IOFS hört talas om stockholmare som inte har någon parkering där dom bor, utan har sin privatbil ståendes på jobbet och åker dit med tunnelbana och hämtar den när dom ska helghandla...
Jag begriper mig inte på stockholm, stockholmare och stockholmsproblem...
Jag vill inte ens försöka förstå mig på dom
Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
Jämför bagage och kupé med XC60 och bli förvånad... det är ffa den konventionella luckan som begränsar samt benvinkel i baksätet. Men utrymmet är en helt annan sak.
Bara tog en vanlig bil som folk märkligt nog inte anser vara ”dyr”...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Man kan givetvis förvärma elbilen utan laddmöjlighet/motorvärmare på jobbet.
Om man nu inte som så många elbilsskeptiker har 20 mil enkel väg, alltid djupsnö och 30 minus.
Alltid? Det räcker väl att man har det en gång om året så är man ju rökt.
Nja, alltså det gäller om arbetsgivaren står för/tillhandahåller en rabatterad/fri parkering åt anställda på i övrigt betalbar plats. Är det på arbetsgivarens mark, dvs ingen offentlig plats, är det inte så..
Jo, men arbetstagaren måste givetvis betala skatt för förmånen. I mitt fall tror jag det är ungefär 3,65 kr/arbetsdag.
Samt:Om arbetsgivaren betalar en resa mellan bostaden och arbetsplatsen (arbetsresa) är det en privat resa som är en skattepliktig förmån.
Förmåner ska värderas till marknadsvärdet om inte annat följer av andra bestämmelser. Med marknadsvärdet avses det pris som den skattskyldiga skulle ha fått betala på orten om hen själv skaffat sig motsvarande varor, tjänster eller förmåner mot kontant betalning
Inne i Stockholm kostar det normalt sett pengar att parkera. Har företaget platser där de anställda får stå utan kostnad inne i stan så är det en skattepliktig förmån. Jag har dock bara hört en bekant säga att hans arbetsgivare skulle börja ta betalt för parkeringen för att slippa krångla med förmånsbeskattningen.Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
Strömmen kostar 0,465 kr/kWh + moms och jag uppskattar det till 7 kWh per dag. Borde bli knappt en femma, men det där får lönekontoret sköta. De ser ju vad vi betalar för strömmen också.Låter ju kanon!
Hur kom ni fram till det beloppet?
På tal om Tesla kontra XC60 så känns en Y som en mer vettig jämförelse, åtminstone basversionen som kommer om något år. Inte så mycket mer pengar än 3, går nog, åtminstone efter dragen bonus, att speca en XC60 till samma inköp utan att jobba för hårt och då kommer Volvon väl bli brutalskattad i tre år i alla motoralternativ möjligen undantaget om den finns som laddhybrid för ännu mer pengar. Y är dock lite för high-tech för mig, föredrar riktiga vred och dörröppnare framför skärmar och knappar (speciellt som dom ändå måste ha en riktigt dörröppnare i backup) men det får man väl snart inte heller på en Volvo.
Jag har nog aldrig hört talas om ett företag som tar betalt eller att någon har skattat för att parkera bilen på jobbet, ÅAS erbjuds alla anställda samma "förmån", det måste vara ett stockholmsproblem....
Jag såg någon video på Y, den får IAF en modern värmepump, så den borde få bättre vinter-räckvidd nu.
Ja, jag vill inte heller ha en massa tjafs, men har dom bara gjort konstruktionen tillräckligt robust så borde det ju gå att rycka upp en dörr med frusen gummilist.
Hade dom bara satt en head up display framför föraren för hastigheten också så hade jag kunnat tycka om inredningen också. (typ som Kia/Hyundai)
Jättebildskärmen i mitten kan jag leva med, men varför är den inte mer vinklad mot föraren? (gäller i stort sett alla fordon med infotainmentsysten i mitten)
Morsan har en Toyota Yaris Verso, den har hastighetsmätaren i mitten men väl vinklad mot föraren.
SAAB införde ju den böjda instrumentbrädan redan 1978, där allt var vinklat mot föraren, det i kombination med Black panel som kom senare gör det till en av dom trevligaste brädorna på marknaden.
Tittar man på arbetsfordon/lastbilar så har dom alltid ergonomi i instrumentbrädorna, allt är vänt mot föraren.
Jag skiter väl i om passageraren inte ser bildskärmen, det är inte passageraren som ska avläsa den.
Inne i Stockholm kostar det normalt sett pengar att parkera. Har företaget platser där de anställda får stå utan kostnad inne i stan så är det en skattepliktig förmån. Jag har dock bara hört en bekant säga att hans arbetsgivare skulle börja ta betalt för parkeringen för att slippa krångla med förmånsbeskattningen.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |