Det sista är ganska likt mitt BSR-trimm.
Jag vet att det är olagligt, gör det ändå, men är beredd att ta konsekvenserna av det.
Jag skulle inte stå där och skrika åt MC-handlarn hur j@vla elak/hjärntvättat hen är för att ha svetsat fast skruven efter service och förstört den funktion jag aldrig köpt.
BSR trim olagligt?
Knappast, visst, dom kan kanske neka dig garanti, men det är inte olagligt mot biltillverkaren.
Däremot kan det vara olagligt mot besiktningen, då bilen dels är förändrad från helfordonsgodkännandet, dels kanske inte uppfyller avgaskraven, men avgaserna mäter dom ju, och såtillvida inte effekten är uppenbart mycket högre så bryr dom sig inte om det heller.
Jag köper dyr elektronik ibland (amatörradio) och bland det första jag gör är att öppna burkarna och löda bort dioder/byglar som begränsar utrustningen, jag är medveten om att jag kan nekas garanti.
Men där har till och med auktoriserade återförsäljare börjat erbjuda modifieringarna innan leverans, och då med bibebehållen garanti.
Visst, man får betala för jobbet om auktoriserad firma ska göra det, men man anklagas inte för stöld om man gör det själv.
Om Tesla inte vill att folk med en laptop ska kunna aktivera en funktion som dom vill ha betalt för så får dom väl låta bli att montera vinkelacceleratorgyroskopet i dom bilarna, och om kunden senare vill ha den funktionen så får han betala för att få det monterat.
Om dom däremot monterar all utrustning i alla bilar men slår på/av den genom att ändra en flagga i koden från "true" till "false", då får dom finna sig i att det finns folk som kan göra det hemma.
Det var en risk dom tog när dom ville spara pengar genom att bara tillverka en modell med allt i och sedan inaktivera funktioner på dom bilar som skulle säljas billigt.