Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Toyota Prius är ett bra exempel på detta. Har funnits i mer än 15 år och har högst resonabla driftskostnader oavsett om du kör i stan eller på landsväg. Där funkar det som tänkt, men det är väl den enda...
Det enda den bilen var snål på var i testet ! #
En bekant sambo med en kollega på jobbet hade Prius ett tag som tjänstebil. Den drog ca 0,7L/mil.
Jag hyrde en Prius en helg (nyfiken) körde i Gbg TR Ödåkra i Skåne och lämnade tillbaka den.
Bara kolla körsträckan på kvittot från Toyota Biluthyrning i Mölndal och hur mycket bensin som gått åt.
För att räkna ut 0,69L/mil.
Är det resonabel driftkostnad ca 0,7 L/mil ?
# Toyotas designutmaning när det gällde Prius var hur stort skulle batteriet vara.
Ju mindre batteriet var dessto mer bensin drog bilen under standardtestet dit bilen kommer med laddat batteri.
Ett test där man inte mäter hur mycket energi som batteriet ger under testet och absolut inte hur mycket bensin som gått åt för att ladda batteriet.
Och ju större batteriet görs desto mindre bensin går åt under standardtestet.
Med tillräckligt stort batteri, bensinförbrukning 0,1 eller tom 0,0 L/mil
Valet blev en batteristorlek för 0,39(?)L/mil i standardtestet. Om jag minns rätt.
Och bluffen svaldes med hull och hår av media.
Jag har nyligen hyrt en annan Toyota hybrid i Helsingborg för resa till Höganäs ner till Väla / Helsingborg Höganäs och sedan tillbaka till Helsingborg för att lämna den, igen ca 0,7 L/mil.
Hur jag kör ? Samma fart som alla andra på vajerräckevägen Höganäs - Helsingborg.....
Och egentligen hur ska en
Bensinmotor som driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor som driver hjulen. kunna slå en
Bensinmotor som driver hjulen.
Generator verkningsgrad
Batteriverkningsgrad
Elmotorverkningsgrad
försämrar ju allihopa.
Jämfört med direktdrift.
Jo om växellådan har riktigt dålig verkningsgrad !
Last edited: